• ISSEN

Våga skaffa en tredje???

Jag har två söner, båda två förtidigt födda en i v 30+6 och den andre i v 26+2,. Föddes troligtvis tidigt pga kort livmodertapp säger läkarna. Nu till saken... Vi har funderat på ev syskon, eftersom våra andra barn föddes tidigt så undrar jag nu om vi skulle skaffa fler barn, tror ni då jag skulle föda ännu tidigare än v 26?? Går det att stoppa på något sätt och isåfall hur, någon som vart med om det? Vi vill ju ha fler barn ,men inte om de ska komma förtidigt för det är hemskt!! Känns som att vi haft tur 2 ggr och vill isåfall inte "utmana ödet" i onödan för nästa gång kanske det inte går bra!  Om jag ligge upp och ner i 9 mån kanske det går Räcka ut tungan Jag VILL ju så hemskt gärna ha en STOOOR mage och en riktig förlossning där allt inte är kaosartat och sedan få ta emot besök, komma hem och allt det där!!  Känner mig såå snuvvad på allt sånt och vill så gärna vara med om det!!

• Svar på tråden Våga skaffa en tredje???
  • ISSEN

Nej, vi har bara diskuterat lite smått om att det vore kul med en till men inte just nu då minstingen bara är 9 mån!  Kanske ska ta kontakt med en läkare och höra, ska jag kontakta spec mvc då tro?

• ISSEN

35% gäller det just dig elle alla? Isåfall hade jag ju extrem otur som fick båda förtidigt! :(

• ISSEN

Tror du neoläkarne vet sånt? Jag ska dit på återbesök nästaa vecka med sonen! Kanske passa på att fråga då!

• ISSEN
    mamaleona skrev 2009-01-31 09:15:31 följande:
    Svar på #6hejsan. Det som är avgöranden är ORSAKEN till varför dina barn fötts för tidigt och om det är som du skriver att livmoderhalsen inte hålls fast, är risken stor att detta upprepas. Antagligen har du försvagad cervix och därav ger den efter, utplånas och öppnas när bebis växer och trycker på. Det finns cerclage, en slags ring att sätta fast i tidig graviditet (v 15-18) hos sådana som har detta problem (om det är just cervix som är försvagad) och har även hört om att man kan suturera fast nånting som stöd (?) som sedan brukar tas bort kring 34-35 veckor. MEN är försvagningen väldigt påtaglig (vet läkaren bättre) brukar livmodermunnen ha en tendens att öppna sej iaf o då är risken att denna "ring" liksom skär in den o gör än mer skada så i vissa fall är det inte hjälp av detta. Skulle rekommendera dej att diskutera med en läkare eller helst dom som skött dej o ha med dina uppgifter ang hur det exakt ligger till. Annars ska du vara jätteglad över dom 2 du har, kanske det räcker till och med om risken är för stor för att det inte går bra vilket ju är en stor påfrestning för hela familjen med besök på sjukhus o försummelse av dom 2 fina barn ni redan har... hälsn en bm
    Ska höra med en läkare om det skulle vara något för mig vid en ev grav! Jag är JÄTTELYCKLIG över mina 2 barn som jag har nu mEN kan bara inte släppa tanken på att aldrig få vara gravid "på riktigt" och inte få vara med om det där underbara ögonblicket där man kan få känna lycka över sin förlossning istället för oro!
    Vi får se vad läkana säger och det är iof inte äns säkert att vi ska ha fler barn överhuvud taget utan bara något vi pratade om lite, men skulole det vara så att risken för prematurfödsel är stor skulle jag nog inte våga riskera att få gå igenom det vi gjort förr fast det gick relativt smärtfritt och vi har haft tur!  Då blir det helt enkelt inte fler bebisar här hemma, men bara tanken är skrämmande (inte egentligen för att jag vill ha MÅNGA barn utan för att man vill kunna OM man skulle vilja! Skulle nog kännas ungefär som att man fick höra att man är steril) Men som sagt jag har två underbara och är hur nöjd som helst och älskar dem över ALLT och skulle aldrig kunna försumma dem sin mamma :)
  • ISSEN
    Botebotrollen skrev 2009-01-31 11:32:56 följande:
    Hej! Har du haft sammandragningar innan dina barn föddes?För om du som läkarna tror, har cervixinsufficiens kan man sätta ett cerklage, dock måste man i regel vila i princip hela graviditeten. Jag känner igen känslan du beskriver, att få en lyckad graviditet. (Och förlossning för min del). Har fått barn i v.24+1 och v.35+1 men den graviditeten spenderades på sjukhus from v.22. Nu har jag akutsnittats två gånger så någon vaginal förlossning blir det inte tal om vilket jag har svårt att acceptera. Hoppas allt går bra för er!
    Japp  sammandragningar hade jag båda gravideteterna Ledsen
    Ligga ner hela grav skulle jag kunna göra utan problem MEN vill såklart inte att mina andra barn ska "förlora" sin mamma under den tiden, kan nog vara rätt jobbigt för de är så små! Nää får helt enkelt vänta och se vad läkarna säger och kanske ställa mig in på att inte skaffa fler barn Gråter vill ju... eller så får det bli en sladdis när killarna är 15  Flört
  • ISSEN
    Staxson skrev 2009-02-01 21:08:15 följande:
    Åhh vad jag känner med dig ISSEN.... Jag fick min dotter i v.32+5 för snart ett år sedan. Drömmen om att få gå en hel graviditet är något som jag tänker på väldigt ofta. Just nu är det inte aktuellt med en till liten, men någon gång i framtiden vill jag/vi hemskt gärna att hon ska få ett syskon. Men rädslan av att få vara med om en tidig till är idag alldeles för stor. Hoppas att rädslan med tiden kommer bli lite mindre och att man kanske vågar chansa. Är så otroligt imponerad av alla som skaffat fler även fast de fått tidigt en gång, hoppas jag blir lika stark. Det kanske är så att längtan efter en till när det väl är aktuellt är så stark att man vågar ta saker och ting som det kommer.
    Vi tog chansen och vågade men det slutade ju i ännu tidigare födsel än första Ledsen vart ännu jobbigare och nu vet jag inte om jag vågar igen.. Är livrädd för att få förtidigt igen!! Vill verkligen inte det!! Men vill kanske i framtiden ha en bebis till, jobbigt det där! Ska prata med läkare och se vad de säger! Men som många andra har skrivit, att det är viktigt att ta reda på VARFÖR man fick för tidigt första gången, alla behöver ju inte få det alla gånger! Vet faktiskt många som fått en tidig men resten i normal tid! Oroa dig inte för mkt!
  • ISSEN
    Bliglin skrev 2009-02-02 11:14:14 följande:
    Jag har samma problem och måste ABSOLUT ha ett cerklage om jag ens ska våga mig på att försöka en andra gång. Jag fick v27+1 efter sk "tyst öppnande". Hade inte en enda sammandragning men var plötsligt öppen 3 cm trots cerklaget. Då var det dock ditsatt mycket (alltför) sent på bara 8 mm tapp i v 23.Men med tidigt fastsytt cerklage, kring v14 och sängläge så skulle det kanske gå för mig och dig. Det finns också ett alternativ med abdominalt cerklage, som sätts runt livmodertappen men INNE i magen, dvs sätts dit med titthålsteknik, som är ännu stadigare. Men sängläge är nog ett måste iaf. Låter nämligen som cervixinsufficiens flr dig med
    Jag tycker det verkar så osäkert även fast man får ett  cerklage och att vara orolig och dessutom sängliggande med 2 små till hemma är inte just för tillfället aktuelt :) Men det vore underbart med ett barn till inan det räcker för min del!
    Jag hade sammandragningar och helt plötsligt kom lite blod när jag kissade, åkte till bb för kontroll och från att jag kom in tills lillen va ute tog 45 minuter och när jag kom var jag lyckligt ovetnde! När läkaren undersökte mig var jag redan öppen 8 cm så det va bara att krysta och jag hann inte äns få något för lungmognaden på bebis!
    Känns som att jag inte vill att allt ska vara så chockartat nästa gång och jag vill få hålla min bebis och inte att någon springer iväg med den direkt! (Inte bara förlossningen jag vill vara med om utan självklart vill jag även ha ett till barn!)
Svar på tråden Våga skaffa en tredje???