Mår kasst! Hur har ni mått psykiskt? Vad för hjälp har ni fått/sökt? HJÄLP!
Jag födde för 3,5 vecka sedan en liten dotter i vecka 32+6. Hon fick lunginflammation vid förlossningen (vattenavgång och hon fick det redan i magen) och 3 timmar efter födsel var det livshotande och hon lades i respirator och fördes till Östra i Göteborg då hon behövde kvävgas och mer hjälp än de på KSS kunde ge..
Vändningarna har gått jätte snabbt från att föda en stark och frisk bebis (trodde vi) till att det var livshotande och att efter ett par dagar med pencilin vara som "väntat" med henne..
Har inte hunnit fatta och bearbeta vad som hänt..
Har bara hunnit två samtal med kurator på neonatalen men kom aldrig någon vart alls typ och skulle få en kontakt här med kurator eller psykolog... Men inte fått det ännu..
Har massa känslor som jag inte vet vad jag skall göra med typ. Har stora humörsvängningar men känner mig oftast deppig. Har väldigt lätt för att börja gråta för inget alls och detta gör mig irreterad och det i sin tur gör att jag har nästna noll tolleransnivå..
Är verkligen jobbigt!
Försöker bearbeta det som hänt men det går verkligen inte att tänka klart utan är bara en massa känslor.
Vi skrivs nu ut från neonatalvården om ett par dagar då dottern mår bra och ammar för fullt och ja allt är perfekt..
Men jag känner mig ändå inte avslappnad och glad trotts allt funkar som det skall, jag klarar tom att amma som inte alls funkade med de andra två.
Är jätte rädd att jag skall få en ordentlig depression nu. Många gånger känns som det inte finns någon mening med livet trotts jag kan komma på massa positiva saker känner jag mig bara negativ och ledsen... förnuftet och känslomässigt går inte ihop för fem öre just nu.
Har haft en depression tidigare men är runt 4 år sedan.. Är rädd att jag skall behöva äta antidepressiva igen och inte skall kunna amma.
Är rädd att jag inte skall klara av att vara hemma med mina tre barn och kunna vara en glad och positiv mamma..
Är rädd att jag skall börja känna att det är min lilla dotters fel att jag mår som jag gör och sluta känna glädje för jag fött henne och har henne frisk och kry hos mig..
Kanske sökte jag hjälp (eller jag sökte inte hjälp utan den erbjöds på neonatalen och jag tackade ja) för sent... Jag har haft en jobbig period med sjukskrivning med vila i sängläge sedan vecka 25 pga komplikationer med graviditen och förlossning som varit på gång och stoppats och ja många resor till sjukhuset och missat mycket tid med de stora barnen och i mitt "normala" liv... Kanske borde jag skaffat någon att prata med redan då för just nu känns allt känslomässiga som för mycket och jag är livrädd att det skall bli "fel"...
Är det någon som kännt/känner som jag eller liknande?
Har ni sökt eller fått hjälp?
Hur länge mådde ni så här?
Blev det sämre eller bara "känslomässigt"?
Snälla någon berätta hur ni mått efter en prematurförlossning! Är det "normalt" som jag känner?