Inlägg från: Riskiflickan |Visa alla inlägg
  • Riskiflickan

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

bluebride skrev 2009-04-20 09:07:48 följande:
    Tack, vi ska prata om det idag
    vad härligt, jag minns det som igår den dagen de sa att vi fick åka hem (det var ett år sen)... en lyckans dag, men också lite läskigt....
  • Riskiflickan

Written Fiction skrev 2009-04-20 10:52:46 följande:

natt 2 på rummet avklarad. Dvs nu har han varit utan CPAP i 4 dygn utan några "större" påverkningar. Syrabaset ok än. Håll tummarna! ska hem idag och prova på att sova hemma. Nervöst som fasiken men klarar han en vecka utan CPAP lär han nog inte behöva den igen, och då kan vi börja prata hemsjukvård.
    Åh vad roligt, förstår att du är nervös, men oj, vad skönt det är att få komma hem!!!
  • Riskiflickan
    Livsglädjen skrev 2009-04-20 12:12:58 följande:
    Apropå minnen som kommer över en, så havererade jag i fredags... Jag var och motionssimmade på morgonen och i omklädningsrummet efteråt såg jag en höggravid tjej som jag inte känner, men jag har hört henne säga till någon annan att hon har BF 30/4, d.v.s. bara några veckor kvar tills barnet "ska" komma (vi här inne vet ju att det inte alltid blir som det är sagt). Jag hade mitt första BF 30/4 (fast 2006) och det blev senare justerat till 1/5. Edvin föddes ju 12/2 och jag var inlagd från 1/1. Jag reagerade inte förrän jag satt i bilen på parkeringen vid mitt jobb. Då kom tårarna hårt och abrupt! Jag satt i ungefär 30 minuter och förökte samla mig tillräckligt för att kunna gå in på jobbet. Jag gick småsnyftande den lilla sträckan till min arbetsplats och träffade ingen på vägen. Jag gick in till min närmaste chef, men han var ledig för dagen så jag gick in till nästa chef som turligen fanns inne. Där fick jag fram ett ynligt "hej" innan jag började storböla igen. Som tur är vet mina båda chefer "allt" om min historia och är mycket förstående. Jag förklarade vad som hade hänt på morgonen. Han sa åt mig på en gång att sjukskriva mig resten av dagen och åka hem och ta en lång promenad. Jag for till mataffären och satt i bilen på parkeringen utanför i 15 minuter innan jag orkade gå in för att handla lite mjölk och några andra småsaker. Det tog säkert en timme att komma till kassan bara för att jag inte kunde fokusera på uppgiften. Sedan åkte jag hem, åt lunch, läste en skvallertidning innan jag tog en lång promenad till vår hus som vi håller på att renovera. Väl där satt jag och tittade på min man och elektrikern som jobbade för fullt. Efter en lång stund lyckades jag hjälpa till lite. Jag bar några tunga golvlaminatpaket! Kroppsarbete är bra för mig i sådana här situationer (simning, promenad och bära massa tunga saker samma dag = träningsvärk på lördagen för lilla otränade mig). Jag får fokus på något annat än vad jag känner och tänker i huvudet... En bidragande orsak till mitt sammanbrott är nog också att jag bröt ihop på sjukhuset ungefär vid den här tiden i april 2006. Då var Edvin drygt två månader gammal och vi var på fjärde sjukhuset för hans del och femte för min del. Jag hade tillbringat ungefär 90 dagar på sjukhus, varav största delen långt hemifrån. Jag fick akutsamtal med kuratorn på sjukhuset och lugnade ned mig en smula. Jag känner lite ilska över att behöva ha sådana här reaktioner så långt efteråt (jag menar, 3 år är en lång tid). Varför kan det inte bara vara förbi? men mestadels mår jag numera bra. För bara 1½ år sedan var det här en reaktion som jag fick flera gånger i veckan. Ingen bra kombination när man ska börja arbeta efter föräldraledigheten ... Ja, nu har jag skrivit av mig lite (mycket ), hoppas ni överlever mitt lång inlägg!
    jag började gråta här när jag läser ditt inlägg, för jag har haft sådana episoder med, som tur är så är jag hemma fortfarande (fick 11/1 å skulle haft 17/4).

Jag har haft två nära vänner som varit gravida nu och båda var beräknade i januari (och fick fullgångna barn). Jag höll andan hela deras graviditeter och fick nästan lite panik när de var runt vecka 25-26, speciellt då den ena tjejen fick lite förvärkar och sa att "om jag föder för tidigt gör det inget, för jag ser ju att det gått bra för dig"... vilket visar på att hon inte riktigt var verklighetsförankrad när det gäller att få för tidigt, för det önskar jag ingen, det är ju otroligt jobbigt och känslorna sitter i låååångt efteråt.

Jag har svårt att läsa eller se något om prematurer, börjar gråta direkt.. även om jag inte gråter eller tänker på det så ofta till vardags annars...

I fredags var det lillens tilltänkta födelsedag, så han fick lite presenter då med från släkten... :)
  • Riskiflickan
    Frila2 skrev 2009-04-21 22:29:01 följande:
    Livsglädjen: Hoppas att du mår ok nu. Jobbigt att bryta ihop men är det inte på något sätt väldigt sunt? Förstår att det måste kännas konstigt att det kommer såpass lång tid efteråt men du kanske är en sådan där stark person som biter ihop istället Då kommer krisreaktionen senare.    Själv har jag en kass vecka jag med. Har massa bekanta som fått barn precis och jag känner mig så bitter över att de får fina fullgångna barn, får åka hem från sjukhuset när de vill och att allt är frid och fröjd, bebisarna utvecklas, ger svarsleenden hit och dit. Jag känner mig snuvad på min skära, prefekta 3,5 kg-bebis som "alla andra" får. Vissa av de bekanta har fått akuta snitt och en liten hade navelsträngen runt halsen och fick ligga i kuvös med syrgas i 3 timmar. Det var säkert jättetraumatiskt för föräldrarna och jobbigt för de som inte fick träffa sina små under de timmr de var på uppvaket efter snitten men jag känner inte någon sympati alls. De klagar när det gäller 3-4 timmar. Återkom när det gäller dagar liksom. Samtidigt vet jag att jämfört med många här så har vi haft väldigt tur och fick åka hem efter bara 9 veckor. Eh, det är inte deras fel men jag känner just nu bara hur orättvist det är.
    Känner tyvärr igen mig i detta, har också flera vänner som precis fått fullgångna barn utan problem... kan inte känna nån sympati i deras "små problem" som uppkommit, tyvärr...
  • Riskiflickan
    Frila2 skrev 2009-04-21 22:37:36 följande:
    Skönt att jag inte är ensam. Jag blir verkligen irriterad över att de inte fattar hur bra de har det. Sedan stör det mig att de inte ens tänker på att jag finns där när de sitter och totalgnäller om att pappa och bebis inte fick vara med mamma på uppvaket när min sambo satt ensam på mitt BB-rum, jag låg sjuk på ivas uppvak och Siri låg på neos iva och de satte katertar, undersökte hjärnan, lade henne i resp mm. Där satt han ensam och fick inte komma och hälsa på mig på uppvaket. Hur traumatiskt är inte det för en mycket sjukhusrädd person? Men ändå handlar det bara om att deras män faktiskt får en chans att lära känna denna lilla nya person först. Är det så farligt?
    Nej, självklart inte.... verkligen traumatiskt och en helt overklig situation.

fick inte din sambo vara med uppe på neo med bebisen? Det fick min man... en liten stund iaf, sen fick han sitta på mitt rum på spec.förlossningen å jag på ivas uppvak. Som tur var så var min mamma där å höll honom sällskap så han hade nån att prata med.

Det mest traumatiska för min man förutom själva den tidiga födelsen, var när vi fördes över till BB några timmar efter att jag kommit tillbaka från iva (trots att jag skulle legat på iva i minst två dagar med HELLP å eclampsi såklart) och jag började krampa å han fick springa ut i korridoren å ropa på hjälp, för på BB är det ju ingen som kollar en sjuk mamma inte, nej, där fokuseras på det friska... det var väldigt traumatiskt, men efter det blev det magnesiumdropp och privatsköterska tills faran var över... helt klart anmälan på detta, då de fattade ett mkt dåligt beslut som kunde kostat mig mitt liv.
  • Riskiflickan

Casiopeja: Ja, de har verkligen olika rutiner. Min mamma fick komma in å titta på sonen när han var nyfödd iaf, mannen fick följa med till neo. Själv fick jag åka vägen om neo innan jag åkte tillbaka till mitt rum, jag tjatade mig till det, fast idag minns jag inget av det, hade hjärnödem, så jag minns knappt något av den första tiden.... tur att andra kan berätta iaf :)

• Riskiflickan
    Frila2 skrev 2009-04-22 09:52:57 följande:
    Oj, idioti! Detta med att alla är så friska och man bara ser till de friska på BB. Det finns en anledning till att man blir inlagd innan födseln och är kvar längre efter. Mammor kan vara sjuka. Bra att anmälan gjordes och skönt att det gick bra iaf. Maken fick vara med uppe på neo men direkt när S var flyttad dit skulle de sätta alla katetrar mm och då bad de honom gå ut. Han hade iof inte vågat se för han var så skräckslagen. När han fick se S första gången så vågade han inte ta på henne utan sa att han skulle röra henne när hon vägde iaf 2 kg (hon vägde 930 g) Efter 4 timmar hade han både tagit på henne och sondmatat. Han hade behövt så mycket mer stöd och allt gick så fort så min mamma hade inte möjlighet att komma upp. Vi fick snittbesked 13:40, 14:00 var jag på operation och 14:41 är hon ute. Det fungerar ungefär likadant tror jag men de första timmarna gör man ju så mycket med barnet och de ber de föräldrrarna gå ut. Sedan satt maken på en stol bredvid kuvösen. Här i Gbg finns ingen möjlighet att ligga på en säng utan man sitter på en kontorsstol bredvid kuvösen. När man tar ut bebisen sitter man i en fåtölj. Sedan ska jag ärligt säga att jag är mycket missnöjd med BB. jag bad om hjälp att få åka upp till Siri (dag 2) men de skulle äta julfika så de hade inte tid. Ingen informerade mig om att jag kunde åka i säng upp till henne första dagen och jag orkade inte komma upp i rullstol bara 5 timmar efter snittet så jag missade det första dygnet.
    Ja, det är dåligt på BB!! Som tur var så hann jag bara vara på BB en halvtimme, annars låg jag på spec.förlossningen å där fanns det iaf personal. Ingen hade tid att hjälpa mig till neo, utan det var min man som fick köra upp mig, han bodde med mig hela tiden, å slapp betala för det! Han gjorde ju mkt av personalens jobb.

Inte tid pga julfika?? Vilken idiotisk förklaring av dem, snacka om att inte vara professionella och se till patientens bästa. De kan inte fatta traumat i att få barn för tidigt!!

Trist att du missade första dygnet, ibland är det verkligen dåligt med infon!!!, de på ivas uppvak frågade mig om jag ville komma upp i säng och sa att man kunde det, därför tjatade jag till mig det av personalen som kom å hämtade mig sen.

Min mamma hade varit hos mig på sjukhuset på kvällen, å åkte tillsammans med min man vid typ halv tolv, vid ett fick jag snittbesked, fick vänta lite så personal som kunde ta prover i neobrainstudien kunde komma dit, min man å min mamma skyndade sig tillbaka, det tog lite tid för de fick sticka 7 ggr för att få in spinalen pga vätska i kroppen och 02.26 är han ute...
  • Riskiflickan
    Frila2 skrev 2009-04-22 10:26:55 följande:
    Bra när det finns personal men hur kunniga är de egentligen? Min man bodde också hos mig men eftersom vi har djur fick han åka hem en sväng varje dagoch kika till dem. Skönt att ni slapp betala när han gjorde så mycket. Ja, den förklaringen kändes så puckad. Vad är viktigast, en nybliven mamma till en liten prematurfödd bebis eller julfika? Vad bra att du fick veta att man kunde komma upp i säng. Härligt att de hann tillbaka, men sju försök? Jag måste haft jättetur för hon satte spinalen på ett försök och jag hade gått upp 16 kg på 8 dagar och såg ut som en ballong.
    Ja, jag såg också ut som en ballong, före och efterkorten är ju helt sanslösa, man tror inte det är sant. De fick lägga bedövning till sist för det gjorde rätt så ont...

Skönt att åtminstone bedövningen blev snabb å smidig för dig, jag ville helst bli sövd minns jag, eftersom jag mådde så dåligt, men efteråt fick jag veta att det inte skulle gått att intubera pga all vätska, tur att de inte sa det då...

Hur snabbt tappade du din vätska efteråt?
  • Riskiflickan
    Frila2 skrev 2009-04-22 19:18:17 följande:
    Oj, det var ju verkligen tur att de inte sa det innan. Det vill man inte veta. Usch. Jag inser först nu att jag hade tur som fick pinalen så snabbt, vet flera där det inte gått och en kompis föddes för några dagar sedan och blev sövd då spinalen inte verkade.  Ja, före och efterkorten är helt galna. Jag tappade halva ansiktet efter bara någon vecka. Jag har för mig att all vätska (eller iaf vikten av den) var borta på 12-14 dagar någonting. Jag gick dessutom upp 3 kg dagen efter förlossningen mot vad det var på morgonen precis innan snittet. Då tappade jag ändå 1 kg unge, moderkaka + fostervatten samt 2-3 liter ascites och ändå gick jag upp 3 kg. Måste ju att gått upp 6 kg i vätska på en dag där. Min ben var så svullna att jag inte kunde stå med raka ben två dagar efter snittet. Hur gick det för dig med all vätska? Men vi vet iaf hur det är att känna sig som en michelingubbe
    haha, ja verkligen.... jo de stora vätskemängderna försvann väl på ca en månad, men ödemen i benen höll i sig i ca 6 månader...

Det är skrämmande vad dålig kommunikation det är mellan neo och BB/spec.förlossningen!! Att det ska vara så svårt att engagera sig ordentligt i sina patienter. Jag tycker man borde se de med barn på neo lite extra, istället för som nu, nästan inte alls. Man blir ju lämnad vind för våg, klara dig själv lixom... man är ju ändå ny i situationen och behöver hjälp och stöd!
  • Riskiflickan

lugna gatan skrev 2009-04-22 20:23:05 följande:

Jag låg ju oxå på östras spec.bb i fyra veckor, och innan barnen kom så blev jag mycket väl omhändertagen och de flesta var jättebra, men... så fort snittet var gjort så var det precis som ni beskriver, man kände sig utfryst och besvärlig. Ingen information får man och neo och bb har ingen kontakt överhuvudtaget. Jag hade så ont att jag varken kunde sitta el stå, så efter en timma på neo andra dan höll jag på att svimma, ändå stapplade jag mig ut till hissen själv. Det var ingen som sade att vi kunde komma in på salen med sängen, så när vi var uppe med sängen efter uppvaket sade de att det inte var plats att komma in med säng. Gissa om det sved när jag sen efter att ha flyttats till trollhättan, var tillbaks på östras neo tre veckor senare när P opererades och såg en annan mamma rullas in med säng på samma sal! På östra så har de oxå en "mattant" birgitta tror jag hon hette, och hon passade upp mig och kom in med mat när hon jobbade, helsöt. Stor eloge till henne. De andra borde man anmäla.
    Trist för dig, jag hade också upplevelsen att de var bättre innan snittet än efter... väldigt tråkigt!! När jag kom in på östra, (blev skickad i ambulans från borås) så kände jag att jag kommit till himmelriket, jag fick mediciner mot den fruktansvärda huvudvärken och illamåendet, något som de inte gav i Borås.... men när bebisen väl var ute så var det inte lika omhändertagande längre.. förutom det dygnet efter jag krampat som jag hade privatsköterska dygnet runt på rummet...
  • Riskiflickan

lugna gatan: jag har anmält eftersom de trots mitt tillstånd skickade mig till BB när jag borde legat på IVA.

• Riskiflickan

lugna gatan skrev 2009-04-22 20:39:58 följande:

Det var bra att du anmält en sån grej. Men den här attityden som blev tror jag inte man skulle komma nån vart med att anmäla, men jag tror att det är mycket som en ssk på näl sa, att på östra så är det ett stort och äldre sjukhus och man följer strikt de gamla rutinerna - inget nytänkande liksom. En del bmsk var helt underbara, men de bytte pass efter att jag fött så de man lärt känna var borta.
    Jo, tyvärr så är attitydproblem något som är otroligt svårt att bli av med, men visst skulle man vilja göra något åt det...
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13