Inlägg från: Riskiflickan |Visa alla inlägg
  • Riskiflickan

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Myran09 skrev 2009-04-08 10:46:57 följande:
    Tack! Hon mår toppen. Vi hoppas att vi efter dagens besök på neo får ta bort syrgasen hon har på natten. Hon har haft 0,02 (det lägsta som går att få på reglaget vi har iaf) sedan vi kom hem 20e februari. För drygt 3 veckor sedan har hon fått vara utan grimman på dagtid. Ja och hon rör på sig hela tiden så det börjar bli tröttsamt att höra pipandet. Det blir inte mycket sömn på nätterna heller för att den falsklarmar hela tiden.
    Vad roligt!! Jag håller tummarna för att ni blir av med syrgasen.... och jag förstår det där med tröttsamt pipande, de rör ju mkt på sig i denna åldern, jag tyckte det var både skönt och läskigt när min son blev av med massimon, men man vande sig snabbt, speciellt eftersom han fick apnélarm som gjorde att man vågade sova på nätterna :)
  • Riskiflickan

Written Fiction skrev 2009-04-08 08:08:08 följande:

Hade blodtrycket på övervakningen även utan navelkateter:( En nål enbart för det. Kändes som en stor vinst när dom tillslut valde att sluta övervaka det. Vi har också massimon nu, har dock ett helvete med att få den att sitta bra på foten "Låg IQ-frekvens" larmar den allt för ofta om. Du har inga hemliga tips? ;)
    Vi hade också en artärnål för mätning av blodtrycket även när navelkatetern var borttagen, skönt när de kunde dra den å använda sig av miniblodtrycksmanchetterna istället :)
  • Riskiflickan

Written Fiction skrev 2009-04-09 16:52:58 följande:

Känner mig som en satmara idag... Åter igen får jag säga hejdå till en massa föräldrar jag lärt känna. Återigen är vi kvar, och dom åker hem. Jag är jätteglad för deras skull, men sedan äter jag upp mig själv innifrån. Vill absolut inte att dom ska ha dåligt samvete, för det sa jag till dem när dom nämnde det. Men jag är så trött på att "bli kvar" ett par åkte häromdagen, ett par idag, och ett par imorgon... Har varit sjukhusboende sedan 10:e jan. Nu orkar jag snart inte mer :( Det närmsta vi är hemgång är en liten permis vi ska ha på lördag...
    Förstår precis hur du känner, det är fruktansvärt jobbigt att se alla gå hem medan man själv får stanna.... men snart får ni säkert också komma hem!!
  • Riskiflickan

Written Fiction skrev 2009-04-14 14:20:42 följande:

tacka fan för lättviktsflaskor! Gå i bärsjal är Vincents nya hobby, och hade det inte varit för dem hade det varit rena pinan att dra omkring dessa jättetuber. Någon är inne som har haft ett utedop? Lär bli dop med syrgas här och tänkte att i juni borde det vara tillräckligt varmt. Lär inte gå att döpa i kyrka med tanke på alla levande ljus.
    Det är klart att det går att ordna att ha dop i kyrkan även med syrgas, kan inte tänka mig att det inte skulle gå att ha bara pga att det "måste" vara ljus i kyrkan, prata med prästen så kommer det gå att ordna, kan inte tänka mig annat.
  • Riskiflickan
    Mamma till två hjärtan skrev 2009-04-14 21:01:33 följande:
    Vill bara berätta att nu har vi fått tagit ut lilla Clara på promenad utomhus! Efter 17 veckor behövde Clara frisk luft så personalen har byggt en bärbar CPAP som är påkopplad på en barnvagn! Clara älskar den friska luften, vi har kunnat sänkte både syrgas och trycket. Är så glad, nu kanske vi kommer hem innan midsommar!
    Grattis, vad roligt för er!!
  • Riskiflickan
    bluebride skrev 2009-04-14 22:17:39 följande:
    Hatar en mamma här på neo, hon diskar inte efter sig och det spelar ingen roll att alla i personalen har sagt till henne, hon gör inget i alla fall. Skiter i att hennes ena son har en tub i halsen, vi har också jobbigt, men vi diskar i alla fall efter oss.
    Tråkigt när det blir så, vi hade också ett par på neo som gav mig gråa hår, de bara smutsade ner överallt utan att städa upp efter sig.... :/
  • Riskiflickan
    bluebride skrev 2009-04-14 22:29:45 följande:
    synd att man inte kan sparka ut dem härifrån
    Jo, lite hyfs bör man ju ha iaf, man är ju många som skall samsas.
  • Riskiflickan

Written Fiction skrev 2009-04-14 23:45:41 följande:

Hm.. känns lite tråkigt endå, en kyrka utan tända ljus.. Vill kunna tända ljus för gamla släktingar å dyl... Ash, får se hur jag gör ;) Får iaf ta en diskussion med prästen först. För övrigt så är detta första natten med bara 3 timmar CPAP.. Håll tummarna!! Btw Östersundtjejen. Grattis grattis! Jag ska banne mig berätta detta för personalen här. Finns nämligen en liten pojk som skulle behöva just det, eller ja både han och hans mamma. Dom har haft en mycket tuff tid och frisk luft tror jag skulle göra underverk!
    Det är klart att det känns trist att inte kunna ha levande ljus, men om man ändå måste ha det så för barnets skull skulle det för min del kännas lite mer ok iaf. Prata med prästen och kom fram till det som är bäst för er, ett dop ute är ju också väldigt fint...
  • Riskiflickan

Spicy Women skrev 2009-04-15 15:49:59 följande:

Jag är så glad. Till helgen får vi komma hem på permis . Hoppas att vi blir utskrivna efter det.
    GRATTIS!! Vad roligt!
  • Riskiflickan
    Frila2 skrev 2009-04-17 17:22:10 följande:
    Måste ju skryta lite också. Varit på BVC idag och Siri väger 3770 g och är 52 cm lång. Hon blir 4 månader på onsdag och är nu 5 veckor korrigerat. Emmy K: Jobbigt att de är sjuka men vilken tur att det inte är RS-viruset iaf. Det med öppna förskolan är lite förvirrande. Vår BVC-sköterska rekommenderade det och sa att vi nog kan börja gå om en månad eller två och att vi utan problem kan gå till biblioteket en liten sväng och även kortare turer in i lite mindre mataffärer. Inte gå till COOP eller Ica Maxi eller så och storhandla men vi behöver iaf inte undvika allt vad folk heter.
    Vi fick inte gå med lillen nånstans före ett års ålder enligt neo. Inga affärer, folkmassor, förskolor eller annat, bara strikt begränsat antal som fick träffa honom, alltså inget uppvisande för släkten eller så... å fortfarande är det restriktivt med öppna förskolan, endast om det inte är dagisbarn där kan vi gå.... så en dag i veckan brukar vi kunna vara där, annars är det att vända i dörren ibland... folk går ju dit när ungarna har alla möjliga sjukdomar tyvärr.

så olika det kan va....
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13