-
nej verkligen inte... det är svårare för vissa det går inte att komma ifrån... och under dessa omständigheterna så kan det vara helt omöjligt...all oro och stress och fan och hans moster....JessAnn skrev 2009-03-04 15:45:42 följande:Full av förhoppning skrev 2009-03-04 15:24:54 följande: Ja så mycket som 10 liter fick jag inte ut hur jag än gjorde. Försökte allt. Var likadant med min stora flicka. Jag ser det som så att de fick all min mjölk( låter som en kossa när jag skriver det) som jag ahde under 3 månaders tid. Sen var det tillägg med bankmat första tiden sen ersättning. Mer kan jag inte göra.
-
jag vet faktiskt inte hur det funkar... men kontakta henne och hör efter... hojta i min inbox om du inte har hennes nummerWritten Fiction skrev 2009-03-04 17:02:26 följande:Alltså jag önskar att min mjölk inte var så förbannat humörsbaserad. Det är helt makalöst! Här kan man inte vara på dåligt humör en dag för då minskar mängden med hälften.. Dumma bröst! ;)Full av förhoppning :Får man gå hos Anette även om man bor i en annan kommun? För fasiken, tanterna dom erbjuder här har juh inte ens koll på vad en sond är för något....
-
SHIT 27 liter WOW!!!Livsglädjen skrev 2009-03-06 17:28:14 följande:Full av förhoppning skrev 2009-03-04 13:42:15 följande: Du och jag, Full av förhoppning !Jag donerade 27 l mjölk på två månader! Dessutom var jag tvungen att slänga 9-10 liter som jag inte fick donera p.g.a. medicinering i början. Jag hade ju dessutom några liter i frysen hemma som andra kunde ge Edvin när jag inte var hemma för tillfället.Gissa om jag hade tillräckligt till Edvin . Jag är så tacksam jag också att pumpningen gick så bra. Jag såg och pratade med många mammor som kämpad så otroligt för att få ut de stackars droppar de kunde till sina barn...
Jag blev så ledsen när Elias inte ville amma mer... jag hade ju mjölk och allt men han var INTE intresserad vid ca 9 månader okorrigerat... han bara bet mig och vände bort huvudet... så han fick lite frusen mjölk till den var slut bara för att få i honom liiiiite mer antikroppar nu under vintern. -
Så härligt med alla framsteg och så härligt written fiction att ni får ha in honom på rummet
Tips är att köpa name it som finns lite överallt... på Exit på burlövs center... på Busiga björnar på Triangeln vet jag iallafall...... deras 40 är en 40.... små i storlekarna!!
-
Klistrar in en länk här också om varför det är så viktigt med okorrigerade vaccinationer
www.orebroll.se/upload/Prim/Kansli/BHV/Dokument/Handboken/Kap%2011.%204.%20Prematura%20barn%20-%20vaccinationer.pdf
-
Tror att publikationerna var från 2007
-
vi fick beskedet direkt att allt utom mat och vaccinationer korrigeras och att det är extra viktigt att prematurer vaccineras okorrigerat
-
I princip alla barnen får efter några veckor ökat syrgasbehov... detta pga att de får våta lungor. Detta är det vanligaste förloppet och ofta sätts vätskedrivande in.
När Elias gick från Cpap till grimma hade han inte mycket syrgas alls.... ca 21-25 %....
sen på grimman ökade det mer och mer för han fick en förkylning och vätska på lungorna så till slut var han uppe på 1 l när han smälte maten.... och hade svårt att göra av med koldioxiden så då fick han ligga lite i cpap igen då och då och då hade han upp emot 55% emellanåt....
När vi åkte hem hade han mellan 0,1 och 0,4 på dagtid och upp till 0,75 på natten....
Efter 18 dagar hemma var han syrgasfri helt och hållet.
Han trivdes hemma
mina12 skrev 2009-03-28 23:15:28 följande:En fråga gällande syrgasgrimma - hur mycket syrgas hade era barn i grimman? Hur gick ni tillväga med att börja med grimma? Hade de grimma längre och längre varje dag, eller gjordes det på något annat sätt. Hur mycket syrgas hade barnet i CPAP:en när ni gick över till grimma. Vår tjej har grimma hela dygnet förutom 0300-0830, då har hon CPAP (28-35% syrgas). För några dagar sedan hade hon 0,2-0,3 och har nu stigit till 0,5-0,8 i syrgasbehov i sin grimma. -
Så skönt att tråden är tillbaka... jätteknepigt att man håller på och flyttar trådarna.
Hur tusan ska man kunna hitta prematurrelaterade trådar om de inte ligger bland prematurtrådar?? Märkligt!
Jaja... skönt att de tog sitt förnuft till fånga iallafall
-
WilliamNellyJamie... jag håller tummarna för dig att hon får stanna längre i magen och att det går bra när hon väl kommer ut.
Elias är född 29+5 så jag är också på dispens i tråden, men har hängt här sen mitt vatten gick i vecka 21+1 då ingen trodde att vi skulle komma så långt som vecka 29....
Och i vanliga fall om man föds runt vecka 29-30 så brukar det inte vara så många problem. Ju äldre i veckor bebisen är desto mindre risk för komplikationer...
men sen är ju alla fall självklart olika och inga löften och garantier finns att ge.
Önskar dig verkligen lycka till och håller tummarna hårt!!!
-
Åååh grattis så härligt!!!!
Hoppas promenaderna gör underverk så ni snart kan bli av med sladdar och slangar!!!
Mamma till två hjärtan skrev 2009-04-14 21:01:33 följande:Vill bara berätta att nu har vi fått tagit ut lilla Clara på promenad utomhus! Efter 17 veckor behövde Clara frisk luft så personalen har byggt en bärbar CPAP som är påkopplad på en barnvagn! Clara älskar den friska luften, vi har kunnat sänkte både syrgas och trycket. Är så glad, nu kanske vi kommer hem innan midsommar! -
Menar hon att coop och Ica Maxi var värre än öppna förskolan?? Låter märkligt.... dit går ju alla som är rastlösa när de får vara hemma med sina barn som är för "sjuka" för vanliga förskolan.
Grattis till fin vikt och längd!!
Frila2 skrev 2009-04-17 17:22:10 följande:Måste ju skryta lite också. Varit på BVC idag och Siri väger 3770 g och är 52 cm lång. Hon blir 4 månader på onsdag och är nu 5 veckor korrigerat. Emmy K: Jobbigt att de är sjuka men vilken tur att det inte är RS-viruset iaf. Det med öppna förskolan är lite förvirrande. Vår BVC-sköterska rekommenderade det och sa att vi nog kan börja gå om en månad eller två och att vi utan problem kan gå till biblioteket en liten sväng och även kortare turer in i lite mindre mataffärer. Inte gå till COOP eller Ica Maxi eller så och storhandla men vi behöver iaf inte undvika allt vad folk heter. -
Åååh vad roligt!!! Håller tummarna.
Elias hamnade ju i cpap igen på slutet där sista veckan när jag bodde på samvården och då kändes hemgång långt borta... han hade ju bara haft cpap i två dagar efter respiratorn så jag trodde ju inte den skulle komma tillbaka. Men det var förkylning och han hade svårt att vädra ut koldioxiden.
Dock var det vissa som inte ville suga för mkt i näsan så då var han ju täppt och då var koldioxiden på 11... så tog en annan sköterska och sög rent med oliven och gjorde om det och då var den på 6... så såå stor skillnad kunde det vara på en snytning
Nu är han ett år och NEO känns avlägset... ska dit på korrigerad 10 månaderskontroll på onsdag, ska bli kul att träffa alla
Nåt som är väldigt märkligt är att jag vid första grillningen iår stannade upp innan jag tände grillen och fick en panikkänsla "åh herregud var är Elias, jag kan ju inte tända grillen vid syrgasen" (vi blev också uppskrämda )
Vi hade inte syrgas länge alls så jag fattar inte hur jag så lång tid senare kunde reagera så....
Det måste varit för att han hade syrgas just när vi grillade förra sommaren antar jag....
Uppdatera oss om du orkar och vill
Kram
Written Fiction skrev 2009-04-20 10:52:46 följande:natt 2 på rummet avklarad. Dvs nu har han varit utan CPAP i 4 dygn utan några "större" påverkningar. Syrabaset ok än. Håll tummarna! ska hem idag och prova på att sova hemma. Nervöst som fasiken men klarar han en vecka utan CPAP lär han nog inte behöva den igen, och då kan vi börja prata hemsjukvård.