Inlägg från: Riskiflickan |Visa alla inlägg
  • Riskiflickan

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vad dumt att de flyttat tråden, det är ju nya personer som ansluter till tråden hela tiden, vilket gör att det inte är nån medlemstråd, utan en tråd där föräldrar till prematurer ger stöd och stöttar varann och de som är nya i situationen kan hämta kraft...

• Riskiflickan
    Livsglädjen skrev 2009-04-03 23:00:00 följande:
    Tack, vad bra att du vet så att jag får veta också... Läkarna berättade bara för mig att det var jättevanligt att folk har CMV, men de flesta (med typ fullgott immunförsvar) reagerar bara ungefär som vid en vanlig förkylning och märker inte av CMV:n. Det var därför som de trodde att det var jag som hade smittat Edvin. Men eftersom de kunde se via blodproven på mig att jag inte hade en "reaktiverad" CMV-infektion och att det var länge sedan jag hade haft det, så kunde de utesluta att jag var smittokällan (eftersom han hade fått det EFTER födseln).
    Samma hos oss, vi är med i en CMV studie på neo och jag var negativ, det var min son från början med, men efter ett tag så blev han positiv å testerna utökades en del. Vi tar blodprover och hörseltester som ingår i studien för de ska forska kring hörselnedsättningar och CMV-infektion.
  • Riskiflickan

lugna gatan skrev 2009-04-05 22:23:42 följande:

hej, ser att ni diskuterar cmv-virus. Vi var oxå med i den här studien som gjordes nyligen, ingen av oss hade cmv så det blev bara några enskilda prover. Så långt är jag med, men efter att Pricilla haft sin hjärtsäcksinflammation och blivit ductusopererad så hade hon cmv-virus. Vad jag förstod det som så skulle man genom studien utröna om hurvida smittan överfördes till barnet, men hur kunde hon fått det då???
    Är ni inte fortfarande med i studien? Den varar ju tills barnet är ett år korrigerat....? När vår son blev positiv, vilket vi inte vet hur han blev, så utökades testerna med massa provtagningar.... sen så går han å gör hjärnstamsaudiometri, sista nu i slutet på april när han skulle fyllt ett år om han blivit fullgången...
  • Riskiflickan

lugna gatan skrev 2009-04-05 22:56:49 följande:

Vi låg ju på östra i gbg och sen på näl i trollhättan och studien görs över sjukhusgränserna. Men sen vi visat negativt på de första två testerna så sa de att man inte skulle göra fler tester. När sen Pricilla blev sjuk så sökte man ju febrilt efter orsak och hittade influensa typ-A som de trodde var orsaken. Cmv-virus hittades oxå, då var hon nästan helt frisk, och de sade att det inte spelade nån roll. Jag var lite konfunderad över detta och frågade mycket, för jag ville ju förstå sambandet var hon fått det ifrån, men fick bara undvikande svar. Vad är hjärnstamsaudiometri?
    Jag låg också på östra å flyttade sen till SÄS, testerna var negativa de första gångerna, ändå skulle man fortsätta med studien enligt schema, sedan blev han positiv och studien utökades. Hjärnstamsaudiometri är när de sätter små proppar i öronen med olika ljud i som mäter den "djupare" hörseln... det görs vanligast när barnen är riktigt små, men i denna studien skulle det göras även vid 6 mån å 1 år korrigerat.... så snart är avslutningen av studien för vår del...
  • Riskiflickan

lugna gatan skrev 2009-04-05 23:25:43 följande:

ja, jag får väl fråga igen. Vi går ungefär varannan månad till sjukhuset för läkarbesök på poliklinisk mottagning, det skall de fortsätta med tills de är 1½ korr. som det är bestämt än så länge. Nu var vi där den 19/3, men får fråga nästa gång. Vi har en jättebra läkare som var med flickorna på neo både på östra och näl, så han känner ju dem sen födsel. Så jag för väl sluta bekymra mig och lita på att de gjort rätt... inte så lätt alla gånger...
    Nä, det är verkligen inte så lätt... man vill ju ha det allra bästa för sina barn! Jag går också på kontroller tills han är 1,5 år korr, men den här CMV-studien som han är med i håller på tills han är 1 år korr, så det är nu i slutet på april...

Skönt att du har en bra läkare iaf. Själv anser jag att vården varit rätt så virrig, men olika läkare som har olika viljor... skulle vilja se mer kontinuitet i vården och lika behandlingsmetoder, jag tycker inte det ska vara så som det är i Borås, att det är upp till varje behandlande läkare, utan jag tycker att de borde sätta sig ner och dra gemensamma mål och riktlinjer.... bara det här vilken Hb-gräns man har för när man ska ge blod... inte ens det var de överrens om.... på östra var de bättre på det tycker jag....
  • Riskiflickan
    Frila2 skrev 2009-04-06 09:55:37 följande:
    Visst borde det finnas gemensamma riktlinjer men just när det gäller vid vilket Hb som man ger blod så kan man inte sätta ett generellt värde. Siri var urdålig och i stort behov av blod (vilket hon också fick) med ett Hb på 115 vilket är en bra bit över det som man anser vara den nivån man ger blod för. Nu vid kontroll efter utskrivning så hade hon 105 och sedan 98 5 dagar senare men var pigg och allert, och behövde då inget blod.  Håller med om att det varit virrigt och massa olika läkare men vi har haft iaf två som vi träffar flera gånger men jag tror att vi vårdats av 10 olika läkare på 9 veckor.
    Det var inte riktigt så jag menade med Hb-värdet. Vad jag menade var dels vad som skall vara lägsta värdet innan det ges blod och sedan ska man självklart kolla på barnets allmäntillstånd också, annars är man ingen vidare bra läkare. Vi råkade ut för, vid hemgång, att en läkare tittade på proverna och sa att han låg ok i Hb (95), medan den utskrivande läkaren två dagar senare vägrade skriva ut oss innan en blodtransfusion gjorts för att få upp det låga Hb:t. Givetvis var det läkare nr 2 som hade rätt då J var blek och trött pga sitt låga Hb. Att ge blod vid ett högre värde pga allmäntillståndet är en helt annan sak, jag ville få fram att en del läkare väntar för länge med att ge blod.
  • Riskiflickan

Forts... man får ju också se till hur retikulocyterna har förökat sig och därmed se om barnet har fått igång sin egen blodbildning, de bildar ju inte blod själva så de klarar sig när de är så små. Men det jag påpekar är den gemensamma riktlinjen för läkarna, de får väl inte göra som de känner om inte vi andra inom vården får det, som jag som är sjuksköterska ex.vis, skulle bli världens rabalder om jag började göra som jag "kände för" :D

• Riskiflickan
    Frila2 skrev 2009-04-06 12:44:52 följande:
    Men vi pratar om samma sak. Jag anser att man inte ska ge blod vid Hb 95 bara för att det är Hb 95. Men som du säger, om man trött och tagen är det självklart, oavsett om Hb är 90 eller 115. I ditt fall hade läkare nr 1 uppenbarligen inte rätt men inte för att han sa att inget blod skulle ges med det Hb utan för att han uppenbarligen inte tittade på barnet. Siri hade senaste 95 i Hb men retikulocyterna var bra och hon var inte trött. Alltså ska det inte finnas bestämmelser som säger att man ger blod vid 95. Hos vuxna erbjuder man blod vid Hb under 100 men självklart kan man få även om man har högre Hb och ibland ger man inte om det är under 100. Eftersträvar man riktlinjer som säger att alla ska få blod vid 95 i Hb så går man åt fel håll tror jag. Ja, jag är också sjuksköterska.
    Ja, då vet du väl precis som jag att ett för lågt Hb är farligt att ha, det är inte alltid det märks på små barn om de mår dåligt, men det kan ändå vara berättigat med en blodtransfusion, annars hade de ju inte behövt testa alls, utan bara gått på allmäntillståndet. Barnet behöver ju sina resurser till annat, det är mkt resurskrävande att bilda blod (å de gör ju inte ens de små barnen), det är ju också så att en blodtransfusion hämmar barnets egen blodbildning, därför bör man vara restriktiva när barnet börjar bilda eget blod, men en lägsta gräns tycker jag att man borde ha, men den bör ju inte vara så hög som 100, som de har på de små barnen i Göteborg.
  • Riskiflickan
    Frila2 skrev 2009-04-06 18:25:51 följande:
    Ja, absolut. Men 95 tex räknas inte som ett farligt låg Hb. Jag tror inte att man kan ha en fast gräns för det är olika för olika barn. Vissa barn kan ha 90 i Hb utan problem, vissa klarar inte lägre än 110. Sedan beror det på allmäntillståndet i övrigt. Har barnet ett pågående infektion? Vilken vecka är barnet i nu (och i vilken vecka är barnet född i)? Min dotter fick 5 blodtransfusioner under de 9 veckor hon låg på Östra och Mölndal och jag tycker inte att de varit varken för restrektiva eller generösa. Men det är min upplevelse. Jag önskar inte att det blir så att de vill ge blod varje gång ett Hb går ner. Som sagt så är det en av de få delar av vården på neo som jag är nöjd med
    Jag var jättenöjd med vården i Göteborg, men jag tror att vi missförstått varandra lite nu, från början pratade jag om att läkarna i Borås kunde sätta sig över varandras ord, så att det blev så att den ena läkaren ville inte ge blod, men sen kommer en annan läkare och anser att barnet ska ha det... alltså inga gemensamma riktlinjer för vad man skall titta på hos barnet och en annan läkare kan komma och ändra beslut som redan är tagna, vilket gör det hela förvirrande för föräldrarna såklart... därför tycker jag att det ska finnas riktlinjer bland läkarna, likadant som det finns riktlinjer och PM för sjuksköterskor och det ska absolut inte gå flera olika läkare med olika besked utan att de pratat med varann först, det måste ju kännas kränkande för den första läkaren att nån annan går å ändrar utan hans/hennes vetskap, dessutom.

Jag håller med dig om att ett Hb närmre 95 inte är farligt lågt, men det sa jag aldrig att det var heller (skrev ju att gränsen i GBG på 100 var lite väl tilltagen), däremot om barnet är mkt litet och inte bildar blod själv, behöver man ju inte tära på resurserna för mkt och vänta för länge med blodtransfusion. När barnet däremot början bilda eget blod, så är det ju tvärtom bra att vänta lite extra länge (om barnet inte mår för dåligt) eftersom man hämmar den egna blodbildningen om man ger blod.
  • Riskiflickan
    Myran09 skrev 2009-04-08 10:14:54 följande:
    Haha, läste precis ditt inlägg och samtidigt började massimon tjuta. Tut tut tut tut. :) Lilltjejen ligger i babygymet och sprattlar med armar och ben och den tjuter heeela tiden...suck. Nåja, efter dagens återbesök på neomottagn hoppas vi att vi får byta ut den mot ett apnélarm. Är ny här i tråden. Har en liten prinsessa född i v 23+3, om några dagar blir hon 6 månader (okorr).
    Grattis till lilltjejen, mår hon bra?? Jag håller tummarna till att ni får apnélarm istället, det är väldigt smidigt!! Massimon kan vara hopplös ibland... speciellt om barnet rör sig mkt :)
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13