Inlägg från: Riskiflickan |Visa alla inlägg
  • Riskiflickan

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Igår ställde sig min son upp mot soffbordet för första gången :) på sin 10-mån dag (korrigerat) :) han som inte ens kan sätta sig än... men han hoppade väl över det... :)

• Riskiflickan

Full av förhoppning skrev 2009-02-23 16:22:12 följande:

jag är vansinnig på försäkringskassan.... det är ju helt galet att man från och med den OKORRIGERADE ettårsdagen måste ta ut 5 hela dagar i veckan för att inte förlora sin SGI... helt vansinnigt!!!!!! Dagarna slukas ju snabbare då och tänker på er som har barn som är födda vecka 23.... de måste ju börja förskolan när de är 10-11 månader korrigerat redan då om föräldrarna inte har ekonomi att dra ut på det och bara ta ut enstaka dagar första året.... VANSINNE!!!!! Jag är så arg så jag kokar... så här ska det ju inte va!!! Efter Isabelle gick jag ner till 77,5% men vi använde mina lägsta nivådagar för att täcka upp så att det fortfarande räknades som en heltidstjänst på försäkringskassan... vi skulle ju ha en till..... men jag fick 3 missfall under det året, en månad och 19 dagarna det tog att få till Elias.... så vi föll och glappade EN sketen månad och min sgi sjönk och alla mina dagar åts upp Nu ska den alltså nästan försvinna totalt och bli obefintlig om jag inte tar ut 5 dagar i veckan från och med april Kan man inte göra nåt... funderar på att gå till tidningarna och dra igång nåt för en lagändring för det är ju helt sjuka lagar vi följer slaviskt!!! Tycker ni andra att detta är rätt och riktigt och jag överreagerar??
    Jag tycker också att det är väldigt fel. Vi har tur, för jag jobbar natt och min man kan vara hemma när jag jobbar och tvärtom. Vi tar ut dagar tills vi tagit ut 250 dagar, sen ansöker vi om vårdnadsbidraget på 3000/mån man kan söka i flera kommuner upp tills barnet är tre.

Det är långt ifrån alla som kan göra såhär och det är SÅ FEL att man ska bli diskriminerad bara för att man har fött för tidigt, det är ju ändå så att dagis oftast inte ens vill ta emot för tidigt födda barn lika tidigt som de fullgångna, rimmar mycket illa tycker jag!!!

En lagändring skulle passa bra!
  • Riskiflickan

Emmy K skrev 2009-02-24 17:51:46 följande:

Jag håller med om att en lagändring behövs. Åtminstone en förlängning av föräldradagar som täcker upp den för tidiga födseln, t.ex 3 månader. Men ni som har svårt att få dagarna att räcka, fick inte ni tillfällig föräldrapenning under sjukhusvistelsen? Vad är kraven för att få dem? Någon som vet?
    tillfällig FP får man så länge man är inskriven på sjukhuset eller i hemsjukvården. Vi fick för vård av allvarligt sjukt barn först, sen efter 4 mån gick vi in på de ordinarie dagarna som ju är tidsbegränsade.
  • Riskiflickan

Amathea skrev 2009-02-25 12:20:00 följande:

Man kan faktiskt få förlängt perioden av TFP även när man är hemma, utskriven urhemsjukvården! Vi fick tvillingarna i april, skrevs ut från sjukhus i slutet av juli, då in i hemsjukvården. I september skrevs vi ut från den, men fick beviljat TFP ända till sista oktober. Martin var hemma på heltid från april till 1:e november. Jonas ansågs fortfarande så sjuk pga sin tarm, och Miranda hängde på hon med. När man har "Tillfällig föräldrapenning för allvarligt sjukt barn" så får dessutom båda föräldrarna vara hemma samtidigt, med samma TFP. Vi hade såhela tiden. Allt handlar helt enkelt om läkaren, och ens kontakt med FK.  
    Som jag bråkat med FK, till mig sa de att det inte gick även om vi fick intyg på intyg från läkaren där de utförligt förklarade... fast min handledare var tagen från nån mardröm tyvärr :/
  • Riskiflickan
    Amathea skrev 2009-03-10 19:57:53 följande:
    Vi har provat allt möjligt ho dietisten. Just nu berikar vi vällingen med callogen och maxijoule. De är de enda som funkar hittils! Jag är i v 21+2 idag. Jättespännande! De gick kanonbra på studien. läkarna var mäkta imponerade av deras utveckling! Känns skönt!
    Grattis till graviditeten å grattis till ett bra omdöme på studien, betyder ju verkligen mkt att få höra det från "experterna"..
  • Riskiflickan
    Amathea skrev 2009-03-11 16:00:01 följande:
    Tack! Visst känns de underbart att få höra av "experter" att barnen har klarat sej otroligt bra och att dom utvecklas bättre än förväntat! Oftast tycker jag att man får höra att prematurbarn är sämre på både det ena och det andra!
    Jag håller med... blev lite godkänd på 10-mån kontrollen (korrigerat) å fick väl höra en del om att "ja, det här är TYPISKT för prematurbarn bla bla bla"... men ny kontroll i slutet på april, då han skulle ha fyllt ett, får hoppas på att bli godkända då... man får lite ångest över dessa möten, där man ska bli godkänd eller icke godkänd... usch...
  • Riskiflickan
    Frila2 skrev 2009-03-11 16:42:01 följande:
    Har en liten fråga. Siri är nu 11 veckor och BF idag. Väger 2500g. Problemet är att sambon ska börja jobba på lördag och nu har en av de boende han tar hand om fått magsjuka. Vet inte riktigt hur vi ska göra. Jätterädd för att han ska bli smittad och sedan smitta Siri. Samtidigt kan han ju inte vara hemma från jobbet för att någon annan är sjuk. Vet inte alls hur vi ska göra nu. Hur skulle ni andra gjort i det läget. Sambon är alltså habiliteringspedagog och tar ju hand om de som bor på boendet.
    Har han ingen annanstans han kan bo under tiden det är såhär? Min man fick bo hos sina föräldrar när han blev sjuk i början när vi kommit hem, fungerade bra.
  • Riskiflickan

Written Fiction skrev 2009-03-15 13:55:03 följande:

okej tjejer. Nu behöver jag lite råd. Vincent är en tjockis nu ;) över 2 kg och har igår fått säng. Han har syrgas i grimma, ibland tratt och enbart natt-CPAP. Imorgon ska vi få börja ha honom på rummet själva (dagtid) vilket är för mig både underbart och extremt skrämmande. Vad ska jag tänka på?! Jag är läskigt nervös...
    GRATTIS till att få in honom på rummet!!! Tänk på att inte sluta sitta hud mot hud med honom bara för att han fått kläder... nått som de påpekade för mig på neo. Det kommer att falla sig naturligt för er.... fråga när ni kan få gå er första promenad ute i vårsolen, syrgastub kan ju hängas på vagnen... det är verkligen en underbar känsla! Å grattis till att han väger över 2 kg, snart är ni hemma!
  • Riskiflickan

Written Fiction skrev 2009-03-16 11:31:05 följande:

Ja jösses.. storlek 40 är för stort ;) i eftermiddag är det dags! pirrigt!
    Härligt!! strl 40 var för stort för vår med när han kom ut i säng, men jag sydde lite egna enkla kläder i mjuka tyger. Nån hade satt upp mönster på minikläder i lunchrummet på neo... Men snart kommer ni undra hur han kom i de där små pyttekläderna :)
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13