EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
Så, vad tycker ni om mitt "förslag" som jag skrev i inlägg #404? (om att testa att starta upp en ny tråd när den här går ut, under Förälder/Prematur)?
Emmy K skrev 2009-03-27 22:24:03 följande:
Full av förhoppning skrev 2009-03-29 18:28:49 följande:
Emmy K skrev 2009-03-29 21:40:41 följande:
Frila2 och Riskiflickan:
Jag hängde inte riktigt med i alla svängar om gränser och så (jag är bara en stackars VA-ingenjör och håller på med betydligt hårdare saker än vårda små sjuka bebisar ), men jag ville bara säga att Edvin hade inte på långa vägar Hb över 100 när han blev utskriven från sjukhusetoch vad jag minns så passerade han inte 100 förrän efter flera månader hemma. Läkarna kollade ju regelbundet blodvärden och levervärden m.m. på honom tills han var ungefär ett år gammal
Han fick ju flera transfusioner när han var riktigt dålig i början, men de sista veckorna (kanske sista 7-8-9 veckorna?) fick han inga blodtransf. Jag minns att de pratade om att bildandet av blod kunde hämmas om han fick transfusion (precis som ni skriver)...
De gav honom aldrig blod endast p.g.a. lågt Hb iaf.
Minns att jag tyckte att det var fruktansvärt att höra att Hb låg under 100 eftersom jag är van att jag själv har Hb typ 160-165 när jag är frisk (och jag blev utskälld av företagssköterskan för några månader sedan för att jag hade Hb 163 "Så högt Hb ska man inte ha!" (vad ska jag göra åt det? Jag får inte lämna blod som jag normalt brukar eftersom jag äter medicin och jag är utredd att jag inte har hemokromatos som däremot två av mina systrar har). Mamma och pappa har höga blodvärden också...
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av vården så har jag inga andra referenser än mina egna värden och då blev ju Edvins värden skrämmande låga!
Jag är betydligt lugnare numera...
Spicy Women skrev 2009-04-15 15:49:59 följande:
Apropå minnen som kommer över en, så havererade jag i fredags...
Jag var och motionssimmade på morgonen och i omklädningsrummet efteråt såg jag en höggravid tjej som jag inte känner, men jag har hört henne säga till någon annan att hon har BF 30/4, d.v.s. bara några veckor kvar tills barnet "ska" komma (vi här inne vet ju att det inte alltid blir som det är sagt).
Jag hade mitt första BF 30/4 (fast 2006) och det blev senare justerat till 1/5. Edvin föddes ju 12/2 och jag var inlagd från 1/1.
Jag reagerade inte förrän jag satt i bilen på parkeringen vid mitt jobb. Då kom tårarna hårt och abrupt! Jag satt i ungefär 30 minuter och förökte samla mig tillräckligt för att kunna gå in på jobbet. Jag gick småsnyftande den lilla sträckan till min arbetsplats och träffade ingen på vägen. Jag gick in till min närmaste chef, men han var ledig för dagen så jag gick in till nästa chef som turligen fanns inne.
Där fick jag fram ett ynligt "hej" innan jag började storböla igen. Som tur är vet mina båda chefer "allt" om min historia och är mycket förstående. Jag förklarade vad som hade hänt på morgonen. Han sa åt mig på en gång att sjukskriva mig resten av dagen och åka hem och ta en lång promenad.
Jag for till mataffären och satt i bilen på parkeringen utanför i 15 minuter innan jag orkade gå in för att handla lite mjölk och några andra småsaker. Det tog säkert en timme att komma till kassan bara för att jag inte kunde fokusera på uppgiften.
Sedan åkte jag hem, åt lunch, läste en skvallertidning innan jag tog en lång promenad till vår hus som vi håller på att renovera. Väl där satt jag och tittade på min man och elektrikern som jobbade för fullt. Efter en lång stund lyckades jag hjälpa till lite. Jag bar några tunga golvlaminatpaket! Kroppsarbete är bra för mig i sådana här situationer (simning, promenad och bära massa tunga saker samma dag = träningsvärk på lördagen för lilla otränade mig). Jag får fokus på något annat än vad jag känner och tänker i huvudet...
En bidragande orsak till mitt sammanbrott är nog också att jag bröt ihop på sjukhuset ungefär vid den här tiden i april 2006. Då var Edvin drygt två månader gammal och vi var på fjärde sjukhuset för hans del och femte för min del. Jag hade tillbringat ungefär 90 dagar på sjukhus, varav största delen långt hemifrån.
Jag fick akutsamtal med kuratorn på sjukhuset och lugnade ned mig en smula.
Jag känner lite ilska över att behöva ha sådana här reaktioner så långt efteråt (jag menar, 3 år är en lång tid). Varför kan det inte bara vara förbi? men mestadels mår jag numera bra.
För bara 1½ år sedan var det här en reaktion som jag fick flera gånger i veckan. Ingen bra kombination när man ska börja arbeta efter föräldraledigheten ...
Ja, nu har jag skrivit av mig lite (mycket ), hoppas ni överlever mitt lång inlägg!
Tack för all omtanke, tjejer!
Jag mår mycket bättre , redan på fredag kväll var allt "normalt" igen.
När E föddes blev det bestämt på söndag förmiddag, in på op-sal vid 13, spinal som inte tog och de vågade inte vänta längre för E:s skull och sövde mig. Min man fick vänta i rummet bredvid under snittet och fick se E några sekunder efter att han plockats ut (14.31). Sedan fick han följa med till familjeneo och vara med E tills de meddelade honom att jag höll på att vakna. Då fick han sitta med mig tills jag vaknat ordentligt (ett flängande mellan op och familjeneo ). Han hade med sig kameran och visade mig bilder på vår lilla plutt.
Jag hade varit orolig när de skulle söva mig och berättat om mina hemska erfarenheter av att vakna upp ur narkos (ren och skär panik och känslan av att vara helt ensam i timmar), så de hade vara omtänksamma och lät min man vara med (vet inte om han hade fått göra det om jag inte hade sagt något).
Jag blev skjutsad i säng till familjeneo (vid 17.30) för att se sonen (vilket jag inte minns)och sedan fick jag komma tillbaka till antenatalen. I samma veva flyttade de
E från Solna till Huddinge p.g.a. platsbrist/ingen resp ledig i Solna.
Så låg jag där på antenatalen i SOlna, hade en nyfödd minibebis i Huddinge som jag inte minns att jag hade sett irl, men jag hade min man vid min sida.
Vid midnatt fick jag åka ambulans till Huddinge där jag fick börja med att se min son i kuvös och med respirator (och jag MINNS det) för att sedan hamna på medicinskt BB i ett undersökningsrum eftersom det var platsbrist på BB i Huddinge.
Jag hade samma känsla angående personalen på BB som några andra här; de fokuserade på mammorna med friska (och groteskt stora) barn istället för att kolla hur jag mådde. Jag fick vänta minst 30 minuter på att barnmorskorna skulle komma och kolla blodtrycket (skyhögt naturligtvis) bara för att de var upptagna av andra mammor... Och jag skulle kolla bltr x 4-8, så det blev ganska mycket väntan för min del! Sedan klantade sig min läkare flera gånger också, men det kan ni läsa mer om i min presentation.
Grattis till er som fått komma hem!!! Det är en obeskrivlig känsla som ingen "vanlig" förälder någonsin kan förstå!
De kan oroa sig för att barnet inte går upp mer än si eller så i vikt och andra "löjliga" (ur vårt perspektivt sett) saker medan vi är så otroligt tacksamma att vi överhuvudtaget fått komma hem och med en bebis dessutom!
De sista veckorna på sjukhuset var jobbiga för mig ur den meningen att jag fick dela rum med väldigt många mammor och barn (på barnavdelningen i Ö-vik så finns inga familjerum, utan en, och endast EN, förälder får sängplats i ett vanligt vårdrum för barn. Där tvingas man dela med andra. Har de ont om plats tvingas man ibland dela med ett sjukt barn (inte bebis alltså). Jag fick dela med nyblivna mammor vars barn av någon anledning var tvungen att vårdas efter födseln. I flera veckor delade jag med en och samma mamma, men när hon åkte hem blev det flera olika mammor.
Den jag minn starkast är mamman som grät oavbrutet i två dagar och beklagade sig över att hon var tvungen att tillbringa ytterliga två dygn på sjukhus för att barnet behövde sola. För det första så hade hon varit på BB i två eller tre dagar och fått åka hem i en dag innan de kom till barnavdelningen för att stanna där i TVÅ dagar. det gör en summa av FYRA-FEM dagar! Jag hade då tillbringat ca 15 veckor på sjukhus!!! Jag orkade inte ens säga något till henne på hela tiden vi delade rum. Hon hade sitt barn med sollampa bredvid sig inne på rummet hela tiden och fick besök av sina andra barn och sin man flera gånger... Vad hade hon att klaga över?
Kika i trådstarten så ser ni länken till en ny EPT-tråd...