Inlägg från: Valters familj |Visa alla inlägg
  • Valters familj

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Jobb...

Grattis till Lillkillen!

Det e ju så olika allt, både i Lund o Kristianstad där vi va så fanns både masker o "klossen" m piggar att sätta på cpap-en.
    A hade också lite skav av cpap-masken i början då satte dem en lien bit duoderm platta för att avlasta lite.

Jag har ofta låtit henne sova om hon sovit, eller bara lagt en hand på henne.
    Desto lugnare desto bättre, det mår dem bäst av!

Vi hade A ute första gången när hon va 10dagar, fram till ca v30 tror jag att vi hade henne en gång om dagen, sen blev det 2 långa stunder o sen när hon börja snutta vid bröstet krävde hon själv att komma upp ofta.

Hoppas det fortsätter att gå bra för er!

oktobermamma...
    Vi har en lista som inte kommit m i denna tråden, vet inte om du hittar föregående tråd så finns den där!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Valters familj

Written fiction...bra att han mår bättre, men förstår att det är olustigt att på allvar börja förstå.
    Man vet ändå aldrig vad som händer, de är otroliga våra små!

Vi delade rum m en pojke som ofta låg högt i puls, då förstod jag det som att de inte bekymrade sig för han ändå låg ganska jämt.
    Men när A vid ett tillfälle gick upp i puls utan anledning blev dem lite oroliga...
    E väl kanske så med att din kille har haft/har det jobbigt o då kämpar kroppen mer.

Hoppas det lugnar sig!

• Valters familj

Alla ni som har haft problem m cpap-maskerna har ni testat olika storlekar?

Vet att Lillan fick ha en xs mask i början o tror att det senare va S o M, märktes när det behövdes ny storlek.

Tror det e så att maskerna e på väg bort, o att sjukhusen får köpa in dem separat.
    Piggarna kom med i alla storlekar till cpap-kiten när de bytte dem. Iallfall de märket som användes i Lund o Kristianstad.
    Vi fick alltid spara maskarna men piggarna slängdes eftersom mdet kom nya hela tiden.

Riskiflickan, det e ju jättebra att han börjat ta sig fram!
    O om dem inte reagerar på neo e det väl bra!?
    Förstår ju att man vill att dem ska kunna men det är ju fullgångna barn som lär sig i olika ordning också!

• Valters familj
    Signa tur skrev 2009-02-11 06:41:57 följande:
    Igår kväll tyckte jag min gosse kall i sin kuvös när jag skötte honom. Tempade honom utav den anledningen och då hade en en temp på 34.2 och han hade inte ens varit ute på bröstet!!Tempen hade tydligen inte tydligen inte kollats på ca 9 timmar så frågan är hur länge han legat och varit så kall. Hade ju inte själv känt på huden innan.Ger detta några men, förutan att han måste vara otroligt kall och frysit?Blir ju så orolig.
    Men lille vännen...vet inte alls men det är ju länge att inte tempa...det som är iallafall är ju att det går åt mer energi för kroppen.

Hoppas han håller sig varm o go idag o att alla har bättre koll på honom!
  • Valters familj

Lizztommy...Håller tummarna för att ni får bra svar snart...så jobbigt både för er o E att ha det så här...Skönt att ni mår bra nu o att det fungerar för E att vara hemma m dig!
    !! v25, det går framåt!! Va roligt, är det en aktiv Liten i magen?

• Valters familj
    Written Fiction skrev 2009-02-16 15:16:54 följande:
    Hade precis mitt långa läkarsamtal. Svår BPD. Därav förstår jag kommentaren "framtida syrgasbehov"Han kommer behöva CPAP _länge_Han kommer behöva syrgas _ännu_ längreDom tror inte att han är frisk nog till att komma hem lagom till sin BF. Det kan gå bättre, eller sämre. Några säkra svar kan jag inte få. Fick se röntgenbilder, inte mycket vätska nu men de förändringarna finns där. När han blivit lite bättre kommer han börja bli behandlad med nebunette-inhalator osv.... Iofs den är jag van vid då min äldsta tös har haft astma sedan hon var 6 mån..."han kommer bli bra så småningom men detta kommer ta tid, lång tid"Ush, kan inte låta bli att bli tokledsen :(Givetvis är jag glad att jag får ha honom vid liv så gör det ont...
    Vet inte vad jag ska säga...förstår såklart att du e jätteledsen, osse vill man inte  va det för tacksamheten för barnen e större...
    Men det e ok att va ledsen oxå...!!

Vår lilla har också bpd, inhalerat pulmicort sen v36, gör det även nu + airomir vid behov.¨
    Det är ingenting om man tänker på vad som kunnat vara..men oron i kroppen finns där o det är som det är m det...

"Skönt" att ni är bekanta med medicinerna på ett vis.

Kramar till er från mig
  • Valters familj

Skriv du så mkt du vill..det kan alla här inne skriva under på...

Försök o uppskatta dig själv o din fina lille kille för hur han är idag o inget annat...fattar ju med att det e hur svårt som helst...men här o nu är viktigast..att ni finns för varandra!!

• Valters familj

Faf...jag skriver på var som helst o skriker desto mer!!!

Vilket jag också gjorde till tanten på fk häromdagen...
    Ja håller rmed man blir så arg..har ingen aning om hur vi ska göra...
    Va så säker på att det va ett år från att man hade börjat plocka dagar...
    Känns som det e så rätt o bra där när barnen föds o man får vård av barn  o allt möjligt..men nu känns det som att jag ska börja plocka fullt när jag fortf har en bebis här hemma...!!!

• Valters familj

Astrid här har fått alla vaccinationer enligt okorrigerad ålder, o även prevenar vid 3, 4 o 5 månader.

Bra att se till så hon kan få de samtidigt o slippa sprutas mer än en gång när det är dubbelt. Vid 3 o 5 fick A en spruta samtidigt i vardera lår, snabbt över!

• Valters familj

WilliamNelly...

Lycka till!
    OM det är så att er lilla stannar i magen till fulla 30 veckor så är hon mkt äldre i veckorna än de flesta här inne, ept är de barnen som är födda innan v 28.
    O det är positivt för er såklart"

De prognoser jag fick innan vår tjej kom var att kom vi till v 29-30 så var det relativt lugnt, mår bebisen bra i magen brukar det gå bra när man kommer så pass "sent" .
    Det finns undantag för allt o storelk är inget som man kan jämföra med att bebis mår bra, men håller dem koll pådig o bebis så hoppas vi alla att det kommer att gå bra!
    Bebisen mår bättre utanför magen m den hjälp som finns än inne i magen i en sjuk miljö!

• Valters familj

Vi har haft puls, syresättning o andningsfrekvens, men de räknar alltid andning på de små ändå för den är inte så pålitlig.

• Valters familj

Gokväll alla...!

Håller med er alla o känner så med er som är på sjukhus just nu...
    Oron i kroppen o känslan att bli lämnad o klämma fram leende på leende o ja ha det så bra..hej hej

I Kristianstad där vi var, var vi 3 småttingar som delade sal o fler ept kom inte dit på den tiden vi va där, det va mest från v 29-30 men allra mest de som "bara" var där ett par dagar upp till en vecka. Då va ju vår tös "stor" för oss, o så kom det föräldrar m fullgångna barn eller nån vecka för tidigt o inga större problem mest översyn, o liksom tyckte synd om oss...o jag blev lika arg inombords var gång, det är INTE synd om oss för att vi har fått barn!!!
    Men ett leende på det så gick det...aja det e inte så farligt... för de som inte varit i samma sits kan ju inte förstår..o tur e det!

Jag va inte hemma på 4mån o när vi kom hem m lilltjejen som va 3mån då, då ville jag förändra allt o mådde så dåligt av allt rörigt, massa möbler o saker slängda sen dess, rum omgjorda o allt flyttats om. Men visst bearbetas allt hela tiden..o lite till.

Förra veckan på vår sons 3årsdag, för ett år sedan skickade vi hem kalasgäster röjde här hemma o åkte till akuten o började kämpa för Lillan i magen m näbbar o klor då precis i v21.

Idag har vi haft vänner o familj här på en härlig trädgårdsfest o strålande sol, firat vår 3åring o A som blir 1år om 2 veckor, så kul o så stort i kroppen att vår lilla skrutt ska bli 1år o är alldeles underbar!

Tänker på er alla som kämpar på, på neo!!!
    O alla kämpar som e hemma!!

• Valters familj

Spicy woman, de 2 vi gjorde efter vi va utskrivna men inte fullgångna stannade vi kvar ett par timmar på sjukhuset.
    De vi gjorde senare påverkade inte henne så mkt.

Det jag har upplevt är att det trötta kommer direkt efter us.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13