Mamma till två hjärtan skrev 2009-02-22 23:12:52 följande:
Det är inte roligt med magsjuka under sjukhustiden. Min sambo blev magsjuk när vi låg på förlossningen och Clara var 4 dagar. Vi blev separerade och fick inte träffas på 1 vecka. Desutom fick vi fira jul var för sig på ett sjukhus 40 mil hem, när han väl blev frisk så hann vi ses i 3 timmar innan jag blev sjuk. Tänk på att handspriten inte räcker utan att man ska tvätta händerna ofta oxå. Hoppas att ni blir av med magsjukan fort!
Usch, man är ju känslig nog när man får ett barn för tidigt. Att då behöva vara ifrån sin familj på en julafton också måste ha svidit rejält i hjärtat.
På Östra sjukhuset använder man alltid tvål och vatten först och sedan handsprit. Har även köpt hem sprit och har gått igenom större delen av bostaden med ytdesinfektion och handspriten har redan använts rejält. ;)
Har även fått direktiv från sjukhuset, då sambon faktiskt har magsjuka, hur vi/jag ska förhålla oss. Bl.a så får sonen inte komma ut till mig förrän 48 timmar efter att sambon är helt frisk och han får heller inte äta min mjölk jag pumpar ut just nu för att inte sprida vidare viruset. Fast, han har troligtvis också fått magsjuka. Han har kräkts, haft vattniga diarréer och haft flera tillbud så de har sänkt hans matdos, gett han extra näring och plasma. Verkar som att det värsta är över nu iaf.
Vad fick du för regler att förhålla dig till då din sambo blev magsjuk? Han fick förstås hålla sig ifrån dig? Lilla Clara blev aldrig magsjuk?
Full av förhoppning skrev 2009-02-23 16:22:12 följande:
jag är vansinnig på försäkringskassan.... det är ju helt galet att man från och med den OKORRIGERADE ettårsdagen måste ta ut 5 hela dagar i veckan för att inte förlora sin SGI... helt vansinnigt!!!!!! Dagarna slukas ju snabbare då och tänker på er som har barn som är födda vecka 23.... de måste ju börja förskolan när de är 10-11 månader korrigerat redan då om föräldrarna inte har ekonomi att dra ut på det och bara ta ut enstaka dagar första året.... VANSINNE!!!!!Jag är så arg så jag kokar... så här ska det ju inte va!!!Efter Isabelle gick jag ner till 77,5% men vi använde mina lägsta nivådagar för att täcka upp så att det fortfarande räknades som en heltidstjänst på försäkringskassan... vi skulle ju ha en till..... men jag fick 3 missfall under det året, en månad och 19 dagarna det tog att få till Elias.... så vi föll och glappade EN sketen månad och min sgi sjönk och alla mina dagar åts upp Nu ska den alltså nästan försvinna totalt och bli obefintlig om jag inte tar ut 5 dagar i veckan från och med april Kan man inte göra nåt... funderar på att gå till tidningarna och dra igång nåt för en lagändring för det är ju helt sjuka lagar vi följer slaviskt!!!Tycker ni andra att detta är rätt och riktigt och jag överreagerar??
Va fan att försäkringskassan alltid ska krångla till det!!!
Skriv en insändare i tidningen så man får igång en debatt.