Inlägg från: Signa tur |Visa alla inlägg
  • Signa tur

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Hej!

Fick i lördags 31/1 en kille född i vecka 24+1.

Han har än så länge klarat sig med enbart cpap och någon gång ibland får han lite hjälp på traven med syrgas.

Har inte förstått det där med tryck i cpap-en, och mask istället har jag inte hört talas om.

Min lillkille har fått skav utav sin cpap och det känns mindre kul som förälder och undra om han har ont eller inte.

Undrar även hur ni andra med barn på neo får ihop en vardag?

Hur ofta har ni har/haft era barn på bröstet?

Vad har personalen sagt till er om att gå in i kuvösen och känna på bebisen? Just det där har jag hört lite olika meningar om.
    En av personalen sa att sover bebisen så låt han sova, han måste vila. Andra har sagt att vi kan stoppa in händerna i kuvösen och känna på bebisen..

• Signa tur

Tack alla för gratulationerna! Jag är stolt och glad för jag har fått en stark och fin kille.

Kom från sjukhuset nyss och läkaren som vi pratade med tyckte att allt har flytit på otroligt bra. De kunde inte minnas att de haft något barn som klarat sig en hel vecka utan att vara stående på syrgas eller respiratorhjälp. Men, sa hon, räkna med att det kommer att behövas syrgas inom de närmsta dagarna. Vår lille gosse börjar "dippa" lite i syret, men klarar sig ändå fint utan syrgas än så länge. Han har fått lite hjälp på traven några gånger men ändå inte 100%. Skönt ändå för han har fått en bra start och har inte behövt ta så mycket av krafterna som kan behövas senare.

Klart att han har fått hjälp på traven, jag fick två kortisonsprutor innan han föddes och sedan förstod jag att även en förlossning påverkar barnets lungor positivt.

Är glad att jag har hittat detta forum så man har andra som är/har varit i samma sits som en själv.

• Signa tur

Mina12:

Har din dotter enbart haft cpap, någon syrgas?
    Hur har det gått med jag mest oroar mig för, infektioner?
    Hur kom ditt förlossningsarbete igång?

Mitt startade med vattenavgång och efter 5 dagar i sängläge ville våran son komma ut till stora världen.

Vi har våran son på Östra sjukhuset och känner samma sak, personalen är jätteduktig!

• Signa tur

Frila2 skrev 2009-02-09 17:04:39 följande:

Jobb: Är ni på Östra nu? I vilket rum? Vi flyttades till Mölndal för två veckor sedan precis. Vi började på röda rummet och flyttades till blå veckan innan vi flyttades till Mölndal. Jag har hört att det är överfullt på Östra för vi får massa små barn till Mölndal.
    Jo, vi är på Östra nu. Vi är i gröna rummet, men borde egentligen vara i röda rummet men där är det fullt just nu. Vi blir förmodligen flyttade så fort det finns en ledig plats.

Jaha, så det är många som hamnar på Mölndal?
    Hur länge var ni på Östra och hur länge har ni varit på Mölndal?
    Finns det familjerum på Mölndal?
  • Signa tur

Frila2 skrev 2009-02-09 18:59:14 följande:

Jaha ok. Du måste hälsa till föräldrarna till lilla pojken M och föräldrarna till lilla pojken A som jag tror ligger kvar på det rummet. M ska till NÄL när han är mer stabil och A ska till Borås, vet inte om de är kvar eller hur det har gått. Hälsa från mamman till Siri om du ser dem.Vi var på Östra i fem veckor och har varit på Mölndal i precis två veckor nu. Det har varit överfullt på Mölndal pga det hårda trycket på Östra. De tar emot mindre och mindre barn som fortfarande ligger i kuvös mm. Barnen är väl inte riktigt i skick för Mölndal men det finns inget val tyvärr.Det finns familjerum. Jag tror att det är tre enkelrum och två dubbelrum samt ett rum som är mer som besöksrum och som man har när man inte fått ett eget rum utan provar att vara själv på rum några timmar eller får besök. Här får varken mor- eller farföräldrar komma in på salarna. Vi har inte fått ett rum än, dels för att Siri inte är tillräckligt stabil och dels för att det är ont om rum. Vi kommer få ha Siri på rum några timmar nu i veckan, men det finns som sagt inga rum än. Man är garanterad ett enkelrum så att pappan kan sova över tre nätter innan man åker hem. Annars finns inga "regler". Hur går det för er?
    Barnen du pratar om har flyttat. Det är bara nya barn på salen nu så vår kille är den som varit där längst. Han är dock bara 9 dygn men det är "stor omsättning" på barnen.

Personalen, gud vad underbara de är! Samma sak på spec-bb & spec-förloss. Verkligen helt rätt människor på rätt plats.
  • Signa tur
    mina12 skrev 2009-02-09 23:02:28 följande:
    Svar på #182Hon haft respirator, Sipap och Cpap med varierad syrgas från 25-90%... Just nu har hon Cpap med 40-45% syrgasJo, infektioner känns som det stora hotet just nu. Hon har inte haft någon ännu som tur är.Vattnet gick hemma. Jag förstod först inte alls vad det var frågan om. Åkte in till förlossningen. Sängliggande i 2dygn innan hon kom ut. Vaginal förlossning, men hon kom ut med fötterna först. Att det hände beror antagligen på att jag hade en urinvägsinfektion. När föddes er son? I vilken vecka var du då? Hur mår han nu?
    Vad är en Sipap?

I vilken vecka föddes din dotter? Hur gammal är hon nu? Hur mår hon nu?
    Skönt att hon inte åkt på någon infektion. Det är ju det man är mest orolig över.

Vattnet gick för mig med, misstanken kom första gången under dagen jag märkte att det sipprade ut lite vatten men slog snabbt bort tanken som kom tillbaka när det blev mer.
    Trodde att man bara kunde åka till KK och få en spruta och sen var allt över.
    Så var ju inte fallet. Varken jag eller gossen hade någon infektion när förlossningen startade.

Hur gick det för din flicka när hon kom ut med fötterna först? Gör det någon skillnad i ett förlossningsarbete?

Min son föddes i v.24+1 och han mår hyfsat bra.
    Han har fått lite hjälp på traven med syrgas vissa stunder idag men annars går det framåt. Vet att det kommer att komma bakslag (läkarna har varnat oss för det) och han är inte mer än 9 dygn än så jag vågar verkligen inte ropa hej ännu. Fast jag önskar verkligen att jag kunde.
  • Signa tur

Igår kväll tyckte jag min gosse kall i sin kuvös när jag skötte honom. Tempade honom utav den anledningen och då hade en en temp på 34.2 och han hade inte ens varit ute på bröstet!!
    Tempen hade tydligen inte tydligen inte kollats på ca 9 timmar så frågan är hur länge han legat och varit så kall. Hade ju inte själv känt på huden innan.

Ger detta några men, förutan att han måste vara otroligt kall och frysit?

Blir ju så orolig.

• Signa tur

Får nu panik!! Sambon har visat klara symtom på magsjuka, vi som varit uppe och haft sonen ute!

Ska jag ringa till sjukhuset och berätta läget?? Sonen är idag i v.27+1 och lär väl knappast klara av en magsjuka.

Snälla, ge mig råd..

• Signa tur
    Livsglädjen skrev 2009-02-21 23:58:22 följande:
    Men, vännen!Ring sjukhuset och säg hur det är, de säger precis vad de tycker att ni ska göra. Försök förbereda dig mentalt på hur du ska tackla situationen OM de säger att ni måste hålla er ifrån pojken ett tag. Fråga om du får ringa "hela tiden" för att ha koll, vad som helst som gör att du klarar dig förbi några dagar utan din son.Men innan du tar ut någon oro i förskott måste du ringa sjukhuset och berätta hur det står till med din sambo.
    Ringde sjukhuset och berättade hur det låg till, de har sagt åt mig att vara extremt nogrann med handhygien och vid minsta tecken på illamående eller sjukdomskänsla så ska jag stanna hemma. Ställde frågan om han skulle klara av en magsjuka, för det är ju det man är mest av allt rädd för, att förlora sitt barn, men det kunde personalen inte svara på konkret för de sa att de var olika för oliuka barn. En del klarar det och andra gör det inte var svaret.

Har idag försökt först att roa mig och min dotter  genom att gå på Göteborg horse show men när jag ringde upp till sjukhuset igen på förmiddagen så hade vår lilla gosse kräkts två ggr. Tappade lusten för att göra något annat och ville bara åka till sonen, vågade inte för tänk om jag nu själv håller på att bli magsjuk. Har känt mig lite halvillamående (om man nu kan må illa halvt) under dagen och bara väntat på att kunna åka till sjukhuset. Bestämde mig för att inte åka till slut och sonen mår bättre. Inga mer kräkningar och proverna har inte visat några tecken på infektion.

Nu sitter jag här med det dåliga samvetet över att jag gjorde min dotter ledsen över att vi åkte ifrån hästshowen när vi skulle ha så trevligt tillsammans på tu man hand ett par timmar efter vi kommit dit, trots att hon ville vara kvar, och att jag inte varit hos min son idag. Vågade inte åka till honom för tänk om jag nu skulle smitta honom, eller någon av de andra bebisarna på salen. Man hade ju aldrig förlåtit sig själv om någon skulle bli riktigt dålig pga det. Men samtidigt finns känslan av att han legat i sin kuvös ensam och får göra det tills imorgon. Jag hoppas inte jag fått någon magsjuka tills dess men jag tycker den borde kommit nu i så fall.
  • Signa tur
    Mamma till två hjärtan skrev 2009-02-22 23:12:52 följande:
    Det är inte roligt med magsjuka under sjukhustiden. Min sambo blev magsjuk när vi låg på förlossningen och Clara var 4 dagar. Vi blev separerade och fick inte träffas på 1 vecka. Desutom fick vi fira jul var för sig på ett sjukhus 40 mil hem, när han väl blev frisk så hann vi ses i 3 timmar innan jag blev sjuk. Tänk på att handspriten inte räcker utan att man ska tvätta händerna ofta oxå. Hoppas att ni blir av med magsjukan fort!
    Usch, man är ju känslig nog när man får ett barn för tidigt. Att då behöva vara ifrån sin familj på en julafton också måste ha svidit rejält i hjärtat.

På Östra sjukhuset använder man alltid tvål och vatten först och sedan handsprit. Har även köpt hem sprit och har gått igenom större delen av bostaden med ytdesinfektion och handspriten har redan använts rejält. ;)
    Har även fått direktiv från sjukhuset, då sambon faktiskt har magsjuka, hur vi/jag ska förhålla oss. Bl.a så får sonen inte komma ut till mig förrän 48 timmar efter att sambon är helt frisk och han får heller inte äta min mjölk jag pumpar ut just nu för att inte sprida vidare viruset. Fast, han har troligtvis också fått magsjuka. Han har kräkts, haft vattniga diarréer och haft flera tillbud så de har sänkt hans matdos, gett han extra näring och plasma. Verkar som att det värsta är över nu iaf.

Vad fick du för regler att förhålla dig till då din sambo blev magsjuk? Han fick förstås hålla sig ifrån dig? Lilla Clara blev aldrig magsjuk?
    Full av förhoppning skrev 2009-02-23 16:22:12 följande:
    jag är vansinnig på försäkringskassan.... det är ju helt galet att man från och med den OKORRIGERADE ettårsdagen måste ta ut 5 hela dagar i veckan för att inte förlora sin SGI... helt vansinnigt!!!!!! Dagarna slukas ju snabbare då och tänker på er som har barn som är födda vecka 23.... de måste ju börja förskolan när de är 10-11 månader korrigerat redan då om föräldrarna inte har ekonomi att dra ut på det och bara ta ut enstaka dagar första året.... VANSINNE!!!!!Jag är så arg så jag kokar... så här ska det ju inte va!!!Efter Isabelle gick jag ner till 77,5% men vi använde mina lägsta nivådagar för att täcka upp så att det fortfarande räknades som en heltidstjänst på försäkringskassan... vi skulle ju ha en till..... men jag fick 3 missfall under det året, en månad och 19 dagarna det tog att få till Elias.... så vi föll och glappade EN sketen månad och min sgi sjönk och alla mina dagar åts upp Nu ska den alltså nästan försvinna totalt och bli obefintlig om jag inte tar ut 5 dagar i veckan från och med april Kan man inte göra nåt... funderar på att gå till tidningarna och dra igång nåt för en lagändring för det är ju helt sjuka lagar vi följer slaviskt!!!Tycker ni andra att detta är rätt och riktigt och jag överreagerar??
    Va fan att försäkringskassan alltid ska krångla till det!!!
    Skriv en insändare i tidningen så man får igång en debatt.
  • Signa tur
    Amathea skrev 2009-02-25 13:41:00 följande:
    EN av de största fördelarna med just TFP för Svårt sjuka barn, är att de är ett system för sej. De följer inte handläggningen för de övriga.Så de går MYCKE snabbare o smidigare att få pengar för svårt sjuka barn än andra.DÅ kommer man till speciella handläggare osv.Skitbra!Nu hoppas jag iofs att vi slipper tillfällig föräldrapenning o neo denna gång, men ändå
    Hur gör man med den TFP:n? Har fått ett sådant intyg utskrivet av läkaren, men glömde fråga hur man gör. Skickar man den ihop med vanlig blankett till TFP?
    Sedan är det bara att läget har förändrats för vår son sedan intyget skrev för 1½ vecka sedan. Vår lille gosse som klarat sig så bra med enbart CPAP har nu åkt på ett virus (förmodligen magsjukevirus) och blivit så dålig att han hamnat i respirator. På intyget står det att han har CPAP.
  • Signa tur
    Written Fiction skrev 2009-02-25 17:46:43 följande:
    ush din stackare :(Hoppas han kryar på sig! kram till er alla
    Ja, det var inte vad man hade väntat sig att han skulle bli så dålig. Det såg ju ut som att han klarat allt fint till en början. Nu är vi inte ens tillbaka till ruta 1 eftersom vi inte ens varit i denna sits tidigare.
  • Signa tur
    Emmy K skrev 2009-02-25 21:15:19 följande:
    Åh nej, så han åkte på den magsjukan din sambo hade. Suck...Kräks han eller har han diarré? Det känns läskigt att en så liten skall ha magsjuka, men barn verkar klara sjukdomar bättre än vuxna. Hur yttrar sig sjukan på honom? Är din sambo bra igen?Stackare
    Ja, han hade till en början magsjukesymtom med kräkningar och vattentunna diarréer. Sabon mår bra igen. Nu är det jag som får hålla mig från sjukhuset pga (diffusa) magsjukesymtom. De säger att nu måste vi avvakta tills mina symtom är helt borta för mitt barn är nu så skört att smittar jag honom nu kan det kosta honom livet!
    Written Fiction skrev 2009-02-25 23:17:14 följande:
    Det är en skräckupplevelse att se sitt barn i respirator när man precis lyckats börja andas och se framåt efter chocken att få barn för tidigt. Men börjar viruset ge sig? Hur går det?Blev han akut-dålig på studs eller gick det långsamt? Blev han intuberad för att han inte orkade med viruset? Oj vad jag ställer frågor.. Förlåt! Du behöver inte svara.styrkekramar till er.
    Ja, allt har gått så oerhört bra innan, knappt någon syrgas alls och läkarna har varit så imponerade av hans krafter. Aldrig hade de sett en bebis så tidigt född klara sig så bra och nu händer detta. Oron man bär på går inte att beskriva. Trodde ju att han klarat viruset bra för han blev ju dålig nu efter kräkningar och diarréer men så blev han akutdålig och de fick intubera honom.
  • Signa tur
    Tingelinga skrev 2009-02-28 17:18:35 följande:
    Jag hälsar på er alla så här: grattis! vilken styrka ni har!Tråden hittade jag lite av en slump. Jag blev nyfiken då jag själv födde en liten prematurbebi för 40 år sedan. Hon vägde hela 975 gram och var i lovande skick.Jag fick aldrig se henne eftersom jag var nedsövd och hon transporterades till närmast sjukhus med neonatal.Men: nu kommer solskenet i den här berättelsen. Ett vänpar fick en liten prematur pojke sommaren efter. Han var äääännu mindre :640 gram. Dessa modiga och generösa föräldrar visade mig bilder på sin bebi. En midsommarafton satt vi och beundrade den lille kämpen som alltså klarade sig! Tänk!Det tröstade mig enormt att få se bilderna. Jag kunde då tänka: ungefär så här såg hon ut, min lilla!Det var en tröst i sorgen att deras barn klarade sig. För varje liten prematurbebi är en upprättelse för min lilla.Visst får ni tycka att det är ett konstigt resonemang. Men är inte alla barn hoppet i sig själva?Kämpa på, ni världens goaste mödrar.Jag sänder en positiv tanke ut i världen för er alla varje kväll.
    Håller med Botebotrollen, ditt inlägg berör verkligen!

Beklagar att din dotter inte klarade sig.

Tack för din uppmuntran till oss alla i detta forum!
  • Signa tur

Jag är hemskt ledsen för er som förlorat era barn. Det är det värsta som kan hända en förälder.

Nu vill jag bara berätta att i vårt fall börjar saker och ting ljusna.

Sonen blev av med respiratorn och han förflyttades igår till en annan sal, han behöver inte längre intensivvård och han är uppe i 1 kilo!

• Signa tur

Ja, det känns skönt när vindarna vänder åt rätt håll!

Han har inte fått någon flagga. Men han kan ha fått den tidigare för jag har inte varit där på några dagar. Dottern fick också magsjuka och karln fick hålla sig hemifrån för att inte få magsjukan igen så jag har varit ensam hemma med magsjukt barn och inte kunnat träffa lillprinsen..

Hur som.. Han har hamnat i blå rummet nu, ja.

Visste att dagen skulle komma men inte så här fort.

Idag har det plingat från honom för att legat lite högt på syresättningen och lägre kunde han inte ligga för han hade ingen syrgas...

• Signa tur

Hur länge håller de på de där ögon och hjärnundersökningar?

Skönt att det gått bra hitills för er, då blir det säkert inga hinder på vägen när ni kommit så långt.

Ja, jag kände mig inte riktigt nöjd igår att vara i det nya rummet. Allt var mycket lugnare där men det var inte samma personal, till en början. Personalen cirkulerar runt mellan salarna på östra så på e.m passaet kom det personal jag kände och då kändes det tryggare. Är väl orolig över att de inte ska kunna lika mycket om så små barn som mitt när det ligger betydligt större barn på salen.. Fast, det har säkert legat små barn där förr.

Gick resan bra till NÄL för flickorna då? Eller blev det påverkade av resan?

• Signa tur

Försöker få med era inlägg från citat men det funkar ju inte..

Vad gör jag för fel?

• Signa tur
    Svar på #360
    mina12 skrev 2009-03-07 22:40:16 följande:
    Idag har vår lilla tjej (börjar iof bli stor, enligt mig ) badat för första gången. Hon ar alldeles tyst och tittade sig lugnt omkring. Hon verkade gilla det! Och hon brukar tala om ifall det är något hon inte gillar...Vi har även börjat ha henne i famnen utan CPAP, men med syrgasgrimma. Hon sköter det jättebra. Imorgon ska vi ta prover efter att hon haft grimma på sig för att se om hon samlar på sig koldioxid eller om det ser bra ut.Just nu går allt så himla fort! Och denna gång är det positiva förändringar. Kan knappt tro att hon hade respirator och mådde jättedåligt för en vecka sen.Tyvärr är hon lite dålig på att gå upp i vikt och hon ligger under kurvan./Mina12Dotter född 24+0, nu 33+0.

Vad skojigt att det går framåt!! Känner igen stegen man "betar av".

Min son är född i v.24+1 och han har nu i v.29+3. Han blev dålig för ett litet tag sedan och hamnade i respirator, sedan blev han extuberad efter 4 dagar och dagen där på flyttades han från intensivvårdssalen.

Även han har provat på att ligga på bröstet utan cpap. Första gången var han utan i 6 timmar, fick grimma med lite syrgas i 4 timmar. Andra och tredje gången funkade inte lika bra men han har tagit sig ett steg vidare.

Vad väger din dotter?
    Visste inte att de hade kurvor ens.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13