• mina12

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Hej! Här fanns mycket läsvärt! Vi fick vår dotter i v.24+0 den 3 januari i år. 31cm och 620gram. Nu är hon drygt 5v och 36cm och 1.055gram. Hon har Cpap och mår för tillfället bra. Vi bor på neo i Linköping. Känns tryggt med fantastisk personal.

• mina12

Hej! Här fanns mycket läsvärt! Vi fick vår dotter i v.24+0 den 3 januari i år. 31cm och 620gram. Nu är hon drygt 5v och 36cm och 1.055gram. Hon har Cpap och mår för tillfället bra. Vi bor på neo i Linköping. Känns tryggt med fantastisk personal.

• mina12
    Svar på #182
    Hon haft respirator, Sipap och Cpap med varierad syrgas från 25-90%... Just nu har hon Cpap med 40-45% syrgas

Jo, infektioner känns som det stora hotet just nu. Hon har inte haft någon ännu som tur är.

Vattnet gick hemma. Jag förstod först inte alls vad det var frågan om. Åkte in till förlossningen. Sängliggande i 2dygn innan hon kom ut. Vaginal förlossning, men hon kom ut med fötterna först. Att det hände beror antagligen på att jag hade en urinvägsinfektion.

När föddes er son? I vilken vecka var du då? Hur mår han nu?
    Signa tur skrev 2009-02-09 08:53:44 följande:
    Mina12:Har din dotter enbart haft cpap, någon syrgas? Hur har det gått med jag mest oroar mig för, infektioner?Hur kom ditt förlossningsarbete igång?Mitt startade med vattenavgång och efter 5 dagar i sängläge ville våran son komma ut till stora världen.Vi har våran son på Östra sjukhuset och känner samma sak, personalen är jätteduktig!
  • mina12

Hej!
    Jag vet att det inte finns några exakta svar på mina funderingar och att det är individuellt hur det går för barnet. MEN jag undrar hur har det gått för er som har barn som fötts i ungefär samma vecka som min dotter. Hon är född 24+0 för 6,5v sedan.

När flyttade ni från IVA till samvård?

Fungerade det att amma barnet?

När fick ni åka hem? Vad fick ni för "förhållningsregler" när ni åkte hem? (Besök & dyl)

Hur länge behövde barnet syrgas?

Har era barn fått några komplikationer pga av sin för tidiga födelse?

Har barnet syskon i "dagisålder", hur har ni gjort då, hur har det fungerat? Tänker på hur mycket sjukdomar det är på dagis jämnt och ständigt kopplat till infektionskänsligheten hos för tidigt födda barn.

Många frågor blev det...

• mina12

Tack för era utförliga svar! Det är skönt att känna att man inte är ensam. Visst är det många här på avdelningen som kommer och går, men de flesta är ju födda några veckor senare och då är det oftast ett helt annat läge.

Kram till er och era små!

• mina12

Idag har vår lilla tjej (börjar iof bli stor, enligt mig ) badat för första gången. Hon ar alldeles tyst och tittade sig lugnt omkring. Hon verkade gilla det! Och hon brukar tala om ifall det är något hon inte gillar...

Vi har även börjat ha henne i famnen utan CPAP, men med syrgasgrimma. Hon sköter det jättebra. Imorgon ska vi ta prover efter att hon haft grimma på sig för att se om hon samlar på sig koldioxid eller om det ser bra ut.

Just nu går allt så himla fort! Och denna gång är det positiva förändringar. Kan knappt tro att hon hade respirator och mådde jättedåligt för en vecka sen.

Tyvärr är hon lite dålig på att gå upp i vikt och hon ligger under kurvan.

/Mina12
    Dotter född 24+0, nu 33+0.

• mina12

En fråga gällande syrgasgrimma - hur mycket syrgas hade era barn i grimman? Hur gick ni tillväga med att börja med grimma? Hade de grimma längre och längre varje dag, eller gjordes det på något annat sätt. Hur mycket syrgas hade barnet i CPAP:en när ni gick över till grimma.

Vår tjej har grimma hela dygnet förutom 0300-0830, då har hon CPAP (28-35% syrgas). För några dagar sedan hade hon 0,2-0,3 och har nu stigit till 0,5-0,8 i syrgasbehov i sin grimma.

• mina12

Efter några dagars permission blev vi idag utskrivna från neo. Vi har nu hemård eftersom hon har syrgas och sond, men vi är iallafall hemma! Hon är nu 38+5, 3kg & 47cm.

Det var inte längesen detta kändes avlägset, så ni som har en bit kvar - det finns ett liv utanför neo så småningom!

• mina12
    bluebride skrev 2009-04-20 12:45:56 följande:
    vi kommer nog hem på tidig hemgång den här veckan
    Grattis! Vi blev utskrivna i torsdags och det är sååå härligt att vara hemma. Vi har hemsjukvård, men än så länge har allt bara flutit på. Av någon anledning känns det som om allt börjat fungera bättre sen vi kom hem: magen, amning, syrgasbehovet - kanske beror det på att det är mer lugn och ro hemma.

Berätta mer om hur ni har det hemma sen
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13