• JessAnn

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Det är bara att fråga på.

• JessAnn
    Svar på #39
    Vad tråkigt. Håller tmmarna och skickar styrkekramar till er allihop.
  • JessAnn

Written Fiction: när jag fick mitt först barn ockh vi låg på neo skulle jag dricka lättöl eller svagdricka. Jag fick även akupunktur, det erbjud de på neoavdelningen.
    Fick även nässpay. När inte det hjälpte fick jag några tabletter, tyvärr vet jag inte vad de hette. Sen intensivpumpande jag i 3 dygn. Inget av detta hjälpt mig. Det blev bara 25-30ml per pumpning. När vi sedan kom hem blev det annorlunda. Då behövdes inget av tabletter eller nässpray osv. Allt släppte och mjölken kom igång.
    Det löser sig.

• JessAnn
    Svar på #96
    Spicy Women skrev 2009-02-03 15:50:47 följande:
    Jag läser som bara den nu om prematurer. Tur att man har internet säger jag.
    Hur mår bebisen??
    tänk bara på att en prematur är inte den andra lik. Jag läste också allt jag kom över men förstod snabbt att det var kanske inte det bästa.
    Däremot har jag fått mycket hjälp och stöd i prematurtråden.
  • JessAnn
    Svar på #118
    Written Fiction skrev 2009-02-05 00:53:49 följande:
    uh.. vill låsa in min sexåring någonstans, sätta mannen i koppel och begära hemleverans av alla matvaror.. Förbannade virus, håll dig borta från min premmis! Han börjar juh långsamt bli bättre, så nu sitter jag och nojar över att han ska få nåt annat istället. Elaka hjärna spelar spratt.
    Jag känner likadant. Längtar efter alla dessa virusar försvinner.
  • JessAnn
    Svar på #126
    cloudberry79 skrev 2009-02-05 17:18:10 följande:
    Har också erfarenheten att klossen ger bättre tryck än masken. Vi växlade mellan, men masken glipade ofta, minsta lilla rörelse fick den att tappa trycker helt. Det finns ju liksom fördelar med bägge!Den här veckan har min Vidar börjat på dagis, så nu får vi se hur han tar det.. Han är ganska så infektionskänslig och blir jättesjuk av minsta lilla förkylningsvirus.
    Min dotter har också börjat på dagis i tisdag. Hon har verkligen saknat det. Det är tvärtom här, hon har ett kanon immunförsvar. Hon var visserligen dassig förra veckan i två dagar. Innan dess var hon sjuk den 15 jan 2008. Alltså frisk ett helt år.
    Detta trots att hon också föddes tidigt.

Piggarna fungerade inte på O. Han hatade det. Hela hans lilla näsa blev helt ihoptryckt. Masken var bättre även om tycket försvann tillsomtätt.
  • JessAnn
    Svar på #147
    Written Fiction skrev 2009-02-06 17:45:47 följande:
    Full av förhoppning skrev 2009-02-06 17:29:54 följande:
    Han hade dock inte hög puls innan han blev dålig så det är därför jag är stirrig. Han ligger mellan 170 -189 i vilopuls och vaket 190 över 200 i vissa fall. Ser lite läskigt ut. Den gick ner iaf i samband med att han fick blod nu. Hans HB sjunker lite tokigt i omgångar.lååång tid med syrgas i min värld är lång period efter hemgång. Men man har juh inget facit på hur det kommer gå. Jag ställer in mig på att det blir en lång period, så är allt annat bonus.Bilderna ser verkligen läskiga ut. Speciellt när dom visar hur det "ska" se ut och hur det ser ut. Sedan la Lars fram så jag fick se hur hans första lungröntgen såg ut (när han var 1 dygn gammal) sedan den när vi kom igen och den som dom tog idag.Den idag är den klart bästa! Men han är tät, verkligen. Det är inte så konstigt att han behöver syrgas.
    O hade också hög puls. Det är inte så att de satt in koffincetrat till honom?
  • JessAnn
    Svar på #277
    Full av förhoppning skrev 2009-02-23 16:22:12 följande:
    jag är vansinnig på försäkringskassan.... det är ju helt galet att man från och med den OKORRIGERADE ettårsdagen måste ta ut 5 hela dagar i veckan för att inte förlora sin SGI... helt vansinnigt!!!!!! Dagarna slukas ju snabbare då och tänker på er som har barn som är födda vecka 23.... de måste ju börja förskolan när de är 10-11 månader korrigerat redan då om föräldrarna inte har ekonomi att dra ut på det och bara ta ut enstaka dagar första året.... VANSINNE!!!!!Jag är så arg så jag kokar... så här ska det ju inte va!!!Efter Isabelle gick jag ner till 77,5% men vi använde mina lägsta nivådagar för att täcka upp så att det fortfarande räknades som en heltidstjänst på försäkringskassan... vi skulle ju ha en till..... men jag fick 3 missfall under det året, en månad och 19 dagarna det tog att få till Elias.... så vi föll och glappade EN sketen månad och min sgi sjönk och alla mina dagar åts upp Nu ska den alltså nästan försvinna totalt och bli obefintlig om jag inte tar ut 5 dagar i veckan från och med april Kan man inte göra nåt... funderar på att gå till tidningarna och dra igång nåt för en lagändring för det är ju helt sjuka lagar vi följer slaviskt!!!Tycker ni andra att detta är rätt och riktigt och jag överreagerar??
    Håller med dig. Klart att dagarna ska räknas från BF.
  • JessAnn
    Svar på #297
    Spicy Women skrev 2009-02-25 15:38:29 följande:
    Jag tycker att när man har det lägsta, så ska man också kunna få tfp.
    kan man inte det???
  • JessAnn
    Svar på #299
    Spicy Women skrev 2009-02-25 15:47:50 följande:
    Nej. Jag får inte ta ut tfp. Bara för att jag har 180 kr per dag. Så det är min man som får ta ut det.
    det var det mest korkade regeln jag hört.
  • JessAnn
    Svar på #322
    Signa tur skrev 2009-03-02 09:26:49 följande:
    Jag är hemskt ledsen för er som förlorat era barn. Det är det värsta som kan hända en förälder.Nu vill jag bara berätta att i vårt fall börjar saker och ting ljusna.Sonen blev av med respiratorn och han förflyttades igår till en annan sal, han behöver inte längre intensivvård och han är uppe i 1 kilo!
    Vad härligt. 1 kg. Det är stort. Verkligen en milstolpe.
    Det känns så otroligt skönt när allt går åt rät håll.

Hoppas alla andra har det bra såhär i sjuktider.

Min lille O är på måndag 6 månader,(skulle varit 3 månader) va det känns som igår!!
    Ibland kan man bara få tillbaka känslan av neo och allt vad det medföljde.
    Idag har vi varit hos BVC. Allt går bra. Tänk han väger nu 7190g och är 60 cm lång, och för 6 månader sedan var han nere på 980g. Han har verkligen tagit igen allt.
  • JessAnn
    Svar på #335
    bluebride skrev 2009-03-03 22:16:43 följande:
    Hej, vet inte om ni minns mig, jag har synts till så pass lite. Men min lilla Aurora är prematurbarn, föddes i vecka 28, 60% tillväxthämnad. 522g och 29cm vid födsel. Igår 1878g och 39,5cm. Är tyvärr hemma pga förkylning och jag saknar min lilla flicka, jag hoppas jag blir frisk snart så jag kan åka tillbaka till henne.
    Vad härligt att höra att det går så bra. Hur gammal är hon nu??

Jag fick också åka hem i några dagar när jag låg på neo. Blev också förkyld. Jag smittade också ner O. De satte då in antibiotika på honom ifall den var baktriell. Det visade sig vara från virus iställt. Tack o lov var den över på tre dagar. Sedan dess har O varit frisk o vi fick åka hem på hemsjukvård.
  • JessAnn
    Svar på #345
    Full av förhoppning skrev 2009-03-04 13:42:15 följande:
    du är jätteduktig... ge inte upp!!! Ja det är bra att äta och dricka nåt medan du pumpar och försöka slappna av så mkt som det går under dessa omständigheter.Jag vet att jag var MYCKET lyckligt lottad med pumpningen och det är jag glad för... dels att min son fick allt han behövde och att jag kunde hjälpa andra små prematurer med mjölken jag donerade. Det är tyvärr inte många som haft samma tur gällande mjölken men ska ha en eloge som kämpar så!!!!
    Och du ska ha en eloge för att du gett vårt barn den mjölk du donerat när min mjölk tog slut.
  • JessAnn
    Svar på #348
    Full av förhoppning skrev 2009-03-04 15:24:54 följande:
    haha tack Jag bara lämnade kvar det som var i frysen när jag åkte från NEO då jag hade turen att kunnat få igång helammning... det blev 10 liter.... fick en liten chock när Marianne från mjölkköket ringde mig och frågade om jag visste hur mkt det blivit när de hade tinat upp och pastöriserat... jag gissade på 4 liter....
    Ja så mycket som 10 liter fick jag inte ut hur jag än gjorde. Försökte allt. Var likadant med min stora flicka. Jag ser det som så att de fick all min mjölk( låter som en kossa när jag skriver det) som jag ahde under 3 månaders tid. Sen var det tillägg med bankmat första tiden sen ersättning. Mer kan jag inte göra.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13