Inlägg från: Valters familj |Visa alla inlägg
  • Valters familj

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Oimpia, är väldigt svårt utifrån den infon du har. Att få blod får alla så för tidigt födda för hade de varit kvar i magen hade de inte behövt bilda nya blodkroppar än på länge.
    Vår lilla e född 25+0 fått blod 10ggr under sina 3 mån på neo, det är olika hur ofta de behöver, men det är helt normalt.

Du behöver inte oroa dig för att han har ont...
    Har de inte komplikationer som gör att de mår dåligt så är inte barnen sjuka o mår dåligt, de är i fel miljö bara.

Hoppas du kan få mer info o höra hur det går för dem!
    Snuttefiltar är en fin paket? O om babyn mår ok så kanske det e dags att flytta ur sin kuvös snart o då får man börja använda kläder, st 44 kan vara kul att få ngt i.

Jag va ledsen för att så få gratulerade oss...jag hade blivit mamma lika mkt denna gången som till vår son. Så det vi fick uppskattades jättemkt för det kändes som om de trodde på oss o Lillan.

Hoppas det går bra

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Valters familj

Fru U

Du har rätt i den infon du fått o hur du förstått den, hjärnblödningar graderas o har man väl en blödning så kan den förändras till andra grader men de håller koll.
    Det är ännu en "vanlig" prematuråkomma som får anses normal i det onormala.

30% syrgas är bra eller lite kan man väl säga, det kommer antagligen att gå upp o ner, men vi andas 21% så det är inte så mkt.

Det är stor skillnad på förutsättningar på alla barn o än mer våra små prematurer, de kan följa det som anses normalt för veckorna men allt beror på dagsformen o om de tex får infektioner o så, vilket nästan alla får vid nåt tillfälle.

Hoppas allt går bra
    Är positivt att försöka förstå vad som händer m din kusins barn det uppskattas

• Valters familj

Ja det är mysig tanke, på det neo där faf o vi var fick man såna av viss personal som tänkte på det.
    Jättebra att göra själv!

• Valters familj

Eg e nog flanell bättre, på vissa sjukhus gillar de inte fleece eftersom det drar till sig fukt i kuvöserna.

Det går jättebra att tvätta det så!
    Vi har tvättat allt Lillans m vårt vanliga tvättmedel hela tiden.

• Valters familj
    Written Fiction skrev 2009-02-01 23:50:35 följande:
    ush jag vågar inte lägga mig. Vågar inte hoppas. Är livrädd att dom ska ringa och säga att dom fått intubera igen. Han har bra syrabas svar och bra tryck. Men. Han har en del syrgas (50% efter måltid) jag blir så rädd. Han vill kanske mer än hans kropp klarar? Sitter här och stirrar, vet inte riktigt vad jag ska ta mig till:( hans små lungor som fortfarande inte är riktigt bra. Lilla gubben..
    Hur har ni det nu på morgonen...?
    Det är en så tuff resa ni går igenom nu...vi har ju alla varit där på ett eller annat vis.

Har tänkt på dig o din pumpning...eller rättare sagt att du inte ska tänka på det, o absolut inte om mängden, att du pumpar om du orkar är jättebra, när det lugnat ner sig kan du om du vill lägga mer krut på det igen.
    I början o i omgångar pumpade jag på natten, tex när vi hade flyttat så var oron så stor o mjölken nästan försvann, när vi landat o så så kom det igång igen.

Men man ska orka hela dagarna, o det funkar inget alls om du inte sover!
    '

Va i lund igår o hälsade på 2 små barn på neo, va så lugnt på avd o det e alltid skönt att komma tillbaka när man har en "stor" tös m sig.
  • Valters familj

Spicy woman, grattis till ert underverk!
    Kul att du hittade hit, erfarenheterna som är samlade här e guld värt!

Livsglädjen...vilken fin o bra sammanfattning!

Rosiee...hur går man till väga då vid en utredning?
    Vår lilla blir hostig så fort hon e förkyld, har pulmicort som underhållsdos o plan på det o airomir när hon blir förkyld m hosta.
    Känns som om det kommer att bli värre m tiden, vet inte varför men det känns så.
    Än så länge bilr hon inte alls påverkad av det, utan är som hon har en "vanlig" förkylning som mannen o läkare säger som sätter sig längre ner på henne.

Hur e det m de andra barnen här inne som inhalerar, hur har det varit när de va små o hur har det sen utvecklats?

Hoppas alla har en bra dag

• Valters familj

Rosiee

Fnissar lite i allvaret...känns ju verkligen konstigt att han fått en med som fungerar så utskriven.

Men vad e det som då atrovent? Tar han det varje dag eller när han har det jobbigt?
    Undrar om det e så att vår A har förkylningsastma eller hur man bedömmer det, spelar ju ingen roll eg för hon e ju som hon e o har med som fungerar.

Men visst e det märkligt att det är så olika m hur dem gör m mediciner osv?

• Valters familj

En till som försöker mota bort baciller här...
    Stora killen här varit hemma från dagis sen innan jul, han gick en vecka i jan o de blev förkylda båda, inget konstigt men nu får han stanna hemma hos oss...

Så iallafall feb ut får han va hemma, så får vi se sen...svårt det här...

Lillan här fick inte synagis o det tänker jag mkt på....om hon blir sjuk hade man ju inte varit nådig att tas med...
    Jobbigt m olika regler i hela landet..speciellt när det känns som om det mest handlar om pengar....

• Valters familj
    Written Fiction skrev 2009-02-05 11:22:05 följande:
    CPAP-näsorna. Jag har studerat sonen och funderat. Får inte riktigt kläm på vilken som sitter bäst. Vad är era erfarenheter?Piggar eller mask? Ser så hårt ut med piggarna och som om hans lille näsa blir så upptryckt mot huvudet. Medans masken ser ut att forma hela näsan till en boll och trycka ihop den.
    Astrid kunde aldrig ha piggarna, korta stunder bara, hon drog av dem från början.
    O sen va det aldrig nån storlek som blev bra, hon har så liten näsa.

Så jag gillade helt klart masken bättre, Lillan här har inte behövt ha så högt tryck i cpap-en 2-4 så känner inte att näsan blivit påverkad av det.
    Men det är helt klart avgörande m rätt storlek o placering.

Om det funkar så är säkert det bästa att byta emellan.

Gilla inte vissa som bara spände o spände bara för att...lossa direkt...
  • Valters familj
    cloudberry79 skrev 2009-02-05 17:18:10 följande:
    Har också erfarenheten att klossen ger bättre tryck än masken. Vi växlade mellan, men masken glipade ofta, minsta lilla rörelse fick den att tappa trycker helt. Det finns ju liksom fördelar med bägge!Den här veckan har min Vidar börjat på dagis, så nu får vi se hur han tar det.. Han är ganska så infektionskänslig och blir jättesjuk av minsta lilla förkylningsvirus.
    Hoppas det går jättebra på dagis!
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13