MrsFreckles skrev 2009-01-26 14:34:51 följande:
Nu ar jag tillbaks igen...Ar det nagon har som har erfarenhet sjalv av att foda i vecka 25? Och hur gick det? Mina bekants son har tydligen fatt 6 blodtransfusioner hittills, samt att lungorna blodde vid ett tillfalle. Lakaren sager (enligt en gemensam bekant, vi ar alla kollegor/fd kollegor sa har inte pratat med henne direkt) att han kan fa stora men Och han maste ju ha sa ont Vill garna skicka nagot men vet inte riktigt vad. Vad hade ni uppskattat? Och nu vet jag ju inte hur illa eller hur bra det ar da jag inte fatt nagot meddelande/mail pa lange.
Svårt att ge något konkret råd med den lilla infon du har, men att få blodtransfusioner är helt normalt, de kan inte bilda blodkroppar själva när de är så små, min lille kille fick massor av transfusioner de första månaderna. Han föddes i januari och fick sin sista transfusion i mitten på maj. Ont behöver de inte ha, de får smärtstillande isf för att minska risken för det, även vid undersökningar och dylikt brukar de ge glukos som fungerar smärtlindrande på små barn. Att läkaren nu säger att han kan få stora men behöver inte alltid stämma, även om det ser ut så just nu, såhär små barn är otroliga på att läka...
Det jag tyckte var jobbigt var att folk inte gratulerade mig och bekräftade mig som mamma, det är viktigt som vän/anhörig att tänka på tycker jag. Man har ju ändå blivit förälder, även om det blev tidigare och mkt jobbigare än planerat...
Som present så kan man ju ge nått litet gosedjur, filt, kläder i små storlekar, ja, eg så behöver det inte vara så stor skillnad mot vad "fullgångna barn" får för presenter när de föds...
Jag håller tummarna för att allt går bra!!! Och att du får några nyheter snart, självklart är det svårt att inte veta...