• LillEster

Fullt på förlossningen!! va gör man??

Just nu är det tydligen väligt många som föder barn och förlossningen här hemma i eskilstuna har vart fullbelagd varje dag nu....

Är livrädd att dom ska säga tyvärr vi har fullt... Va gör man? Fler med denna nojja?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-25 17:02
    Jag starta inte denna tråd för att höra negativa kommentarer..
    Så har du inge bra o skriva så skriv inte.. är nog hysterisk inför min förlossning.. tack

• Svar på tråden Fullt på förlossningen!! va gör man??
  • miamammsen

Mia118 skrev 2009-01-25 17:03:36 följande:

Nä såklart inte. Men de kan skynda på så att de som är förlösta snabbare kommer till BB o.s.v. för att få fram rum. När jag var på info på förlossningen så sa bm där till oss att ingen förlossning får neka en kvinna som är på väg att föda om hon redan är där. Ringer man först däremot så kan de skicka en till annan förlossning!
    De flesta förlossningar uppskattar nog ändå om man hör av sig innan man åker in.. Har du då inte etablerade värkar när du kommer in så kan deju likväl skicka dej vidare till annat ställe..
  • LillEster

miamammsen skrev 2009-01-25 17:01:51 följande:

LillEster skrev 2009-01-25 16:58:18 följande:
    Jag ska föda mitt fjärde barn i sommar och eventuellt kommer minman att vara borta på jobb. Men jag har backup plan att föda i Örebro, då kan jag bo hos mina förldrar och jag har både skjuts, sällskap och barnvakt till mina andra tre ungar.. Jag vet inte riktigt vad vi har annars att välja på om det är fullt här i Eskilstuna?? Västerås eller?? Men det e ju en bit..
    Jag vet inte om dom hävisar till västerås först.. eller katrineholm eftersom de e i södermanland oxå,,,, Känns som att man inte har lust att åka runt halva sverige för att få föda sitt barn... tack för dina svar.... dom värmer iaf
  • MammaHela

jag har fött i örebro och det har kommit folk från E-tuna med både ambulans och helokopter för att föda för att det varit fullt.

Stor skithög men ingen ponny
  • miamammsen

AnneSophie skrev 2009-01-25 17:05:16 följande:

Nyköping. Jag kan rekommendera Nyköping, jättebra personal och bemötande.
    Nja för min del så blir det Eskilstuna eller Örebro... Med tanke på att jag har hjärtfel så vill jag föda där jag har "mina" läkare och där jag känner till läkare ifall mitt barn skulle vara sjukt, sen är det ju en fråga om barnvakt oxå till mina tre barn oxå...
  • Thursday

Mia118 skrev 2009-01-25 17:03:36 följande:

Nä såklart inte. Men de kan skynda på så att de som är förlösta snabbare kommer till BB o.s.v. för att få fram rum. När jag var på info på förlossningen så sa bm där till oss att ingen förlossning får neka en kvinna som är på väg att föda om hon redan är där. Ringer man först däremot så kan de skicka en till annan förlossning!
    Nämen, det är klart att sitter de med situationen på hand så kan du ju inte neka en vård om man själv vägrar att gå därifrån. Men ditt inlägg lät lite som en uppmaning i att strunta i att ringa och bara åka in ändå så att man får det som man själv vill. Om jag missuppfattade dig ber jag om ursäkt, men jag vill bara mena att man kanske ska tänka lite längre än vad näsan räcker. Det handlar ju inte bara om rum utan mycket annat också. Vill man föda på en överfull avdelning, som är bemannad med för lite personal vilket innebär att man får mindre hjälp och stöttning, där personalen går på knäna eftersom de antagligen hellre skippar sina raster än låter folk vara ensamma för länge, och där man blir ivägstressad till BB fortare än kvickt...?
  • Polargirl
    LillEster skrev 2009-01-25 16:56:34 följande:
    Polargirl skrev 2009-01-25 16:46:14 följande: de ba uppmuntrande speciellt nu när ja gått över tre dar.. o har nojja över att inte få plats.. och är ensamstående..hmmm
    Förlåt, kunde inte låta bli bara... inget illa menat. Flört

Vad spelar det för roll att du är ensamstående? Är väl lika jobbigt för alla att inte veta om man ska få plats eller inte?
    When you?re as great as I am, it?s hard to be humble.
  • Mia118
    miamammsen skrev 2009-01-25 17:05:19 följande:
    De flesta förlossningar uppskattar nog ändå om man hör av sig innan man åker in.. Har du då inte etablerade värkar när du kommer in så kan deju likväl skicka dej vidare till annat ställe..
    Såklart att de uppskattar om man ringer först. Menade bara att är det panik så är det.
    Thursday skrev 2009-01-25 17:09:36 följande:
    Nämen, det är klart att sitter de med situationen på hand så kan du ju inte neka en vård om man själv vägrar att gå därifrån. Men ditt inlägg lät lite som en uppmaning i att strunta i att ringa och bara åka in ändå så att man får det som man själv vill. Om jag missuppfattade dig ber jag om ursäkt, men jag vill bara mena att man kanske ska tänka lite längre än vad näsan räcker. Det handlar ju inte bara om rum utan mycket annat också. Vill man föda på en överfull avdelning, som är bemannad med för lite personal vilket innebär att man får mindre hjälp och stöttning, där personalen går på knäna eftersom de antagligen hellre skippar sina raster än låter folk vara ensamma för länge, och där man blir ivägstressad till BB fortare än kvickt...?
    Uppmanade inte till någonting. Menade bara att -som jag skrev innan här- att är det panik, att man har täta värkar, att det är nära förlossning så hjälper dom en. Är man ensamstående mitt i aktivt värkarbete är det kanske svårt att ta sig vidare. Ville bara tipsa ts att hon får hjälp på stället hon vänder sig till. Hon behöver inte vara orolig att stå utan hjälp och behöva "föda på gatan".
  • LillEster

Polargirl skrev 2009-01-25 17:15:21 följande:

Förlåt, kunde inte låta bli bara... inget illa menat. Vad spelar det för roll att du är ensamstående? Är väl lika jobbigt för alla att inte veta om man ska få plats eller inte?
    ?? vissa verkar inte kunna sätta sig in i andras situation....
  • Polargirl

Men oj vad man var lättstöt då.

When you?re as great as I am, it?s hard to be humble.
  • MammaHela
    LillEster skrev 2009-01-25 17:18:28 följande:
    Polargirl skrev 2009-01-25 17:15:21 följande: ?? vissa verkar inte kunna sätta sig in i andras situation....
    fast det gäller åt alla håll. De som tex har flera barn hemma vill inte åka långt bort.

Enda problemet jag kan se är att ta sig till förlossningen. Du kan gärna inte köra själv. Men det är juh lika stort problem hur långt du än ska åka.
    Stor skithög men ingen ponny
Svar på tråden Fullt på förlossningen!! va gör man??