• Nr 14

förlossningsrädsla karlstad bb

Hej!
    Vart vänder man sig om man bor i Värmland och ska föda på Karlstad BB och har förlossningsskräck? Finns någon att få prata med innan?
    Min förra förlossning var väldigt jobbig och det blev inte bättre av att ansvarig bm var väldigt nonchalant!!!
    Vill verkligen inte ha henne igen - kan man få det inskrivet i sin journal?
    Fick skada vid förra förlossningen som tog 6 månader innan den gått tillbaka så därför känner jag viss skräck...

• Svar på tråden förlossningsrädsla karlstad bb
  • Mejasmorsa

Om du pratar med din bm som du går hos borde ju hon veta. Vet att det finns någon kurs elelr vad man ska säga för förlossningsrädsla men kan inte komma på vad det heter. När vi var på föräldrautb kom frågan upp vad man gör om man inte tycker om bm som tar hand om en på förslossningen och då sa hon att det alltid ska finnas andra att tillgå. Det är ju verkligen viktigt att kemin stämmer!

• LyckaJones

Jag har träffat flera kvinnor som pratat väl om Viktoriagruppen så ta kontakt med dem du.
    Du kan absolut skriva ett förlossningsbrev som du har med i din journal om att du inte vill ha den bm du hade senast!

• Misja

Ja, skriv i ditt förlossningsbrev om din rädsla och att du inte vill ha den BM. När jag födde dottern i KSTD, träffade vi 4 BM, och de var ju alla helt olika varann i sitt sätt. Om vi blir gravida igen, vill jag nog ha samma BM som förlöste mig igen, hon var supergó!

• LyckaJones

Hur har det gått ts, har du fått kontakt med viktoriagruppen?

• Nr 14

Hejsan!

Tack för alla inlägg! Har inte hunnit kolla datorn förrän idag... Ska kontakta Viktoriagruppen. Är i v.21 så jag hoppas de tycker jag är ute i tillräckligt god tid! Kan nämna att vår BM från förlossningen kom in i rummet när vi gjorde senaste ul och jag fick världens hjärtklappning... Hon kände inte igen oss tack å lov...

Eftersom jag vid förra förlossningen blev igångsatt efter bf+18 och drygt två dygns verkar å var ganska medtagen så jag orkade inte ifrågasätta nånting då tyvärr... Dessutom fick vi veta av vår BM att vi skulle va glada att vi fick ett rum alls för det var så många barn som skulle födas och hon minsann var ansvarig för två förlossningar så hon sprang mellan två rum!!!!!

Hon kanske hade en dålig dag med tanke på trycket med många förlossningar men det var mycket hon gjorde och sa som jag känner att jag inte vill vara med om igen!

Ska ringa imorgon!

• superwomen

Jag har precis varit på Mitt första samtal hos viktoriagruppen idag och jag är i vecka 34, bättre sent än aldrig.. Men det kan ganska lång tid innan man får en tid så be din barnmorska om en remiss så fort som möjligt för det va så jag fick komma dit, så tar dom kontakt med dig när dom fått in din remiss.
    Jag tyckte det va jätte skönt att sitta där och prata idag men en barnmorska och fick en till tid då jag ska dit och då ska jag få gå in till förlossningen och kolla där..
    Hoppas Du får komma dit så fort som möjligt....

• LyckaJones

Hoppas ni får bra stöd av viktoriagruppen!
    Tveka inte att höra av er om ni har frågor om att ha extrastöd med vid förlossningen.

• Shannara

Jag har väntat på samtal i över två veckor från Viktoriagruppen nu...

I min förra graviditet hjälpte de mej hemskt mycket och allt kändes så bra... Sen blev inte alls planeringen som den skulle på förlossningen och nu är jag än mer rädd...

De är så toppenbra att ha att göra med!!!

♡Jag har världens fem goaste trollungar!♡
  • Nr 14

Hej alla ni som svarat mig tidigare!

Tiden har runnit iväg och jag har inte varit i kontakt med viktoriagruppen... Men igår var jag på vanlig kontroll hos min BM och då frågade jag henne hur man kommer i kontakt med dem och sen bröt jag bara ihop....... Jag trodde nog att jag bearbetat min förra förlossning för mig själv men jag inser nu att jag hela tiden "skrattat bort" allt det hemska när folk frågat mig och nu dyker det upp igen när nästa förlossning väntar!

Min BM skrev direkt en remiss för jag känner att jag bara vill gråta när jag tänker på vad som komma skall! Min man jobbar just nu väldigt mycket så jag har inte ens hunnit berätta för honom om min sammanbrott hos BM igår men på måndag är det lugnare på jobbfronten och då ska jag prata med honom!

Det jag råkade ut för, förutom en väldigt arrogant BM var att jag fick en skada som gjorde mig handikappad under flera veckor. Det är nog den rädslan som gör sig påmind nu...

Men jag hoppas att jag snart får komma till Vikoriagruppen för att prata med dem där - för nu är jag arbetslös dessutom så nu har jag ju all tid i världen!

• Shannara

17/2 Samtal på Viktoriaverksamheten.

Fick träffa samma bm som då jag väntade Emilia. Hon sa att det var inte så mycket de kunde göra annorlunda mot förra gången...

Verkade dock inte helt omöjligt att kanske få en snittid i slutet om det visade sej att jag inte var mogen för igångsättning.

Nu närmast ska jag på mitt rul den 5/3 och den 11/3 skulle bm på Viktoria ringa upp mej igen för att få reda på bf. Efter det ska det bokas ett möte med läkare när jag är i v. 25...

Vidare verkade det som om ett möte med narkospersonal skulle gå att ordna så att man kan se var det är lättast att lägga min bedövning (eda) och vilken nål samt hur lång slang som bör användas så att det finns en egen anteckning om detta i min journal så att det kan underlätta för den som eventuellt kommer att lägga EDA på mej.

Sen skulle hon försöka fixa ett till två ul extra för att ta reda på läge och barnets tillväxt då jag fött stora barn tidigare.

Sen blir det dags att träffa läkare igen i v. 38 för att se om jag börjat mogna.

Om jag förstod det hela rätt alltså!

Sen frågade jag om gbs eftersom odlingen visade att jag hade det då jag födde lillan. Då blev jag tvingad att ligga kvar på sjukhuset. Hon sa att det skulle gå att göra en odling i slutet och att om den visar positivt kan jag få antibiotikadropp under en igångsatt förlossning eller om det blir långvarig vattenavgång.

Frågade även om avnavlingsrutinerna i Karlstad och hon meddelade att de alltid haft sen avnavling som rutin med undantag ifall barnet mått dåligt... Även vid snitt beroende på hur snabbt moderkakan lossnar och hur lång navelsträngen är så försöker man få över en del av blodet... Men i det fallet lät hon mer tveksam.

Passade även på att nämna att jag vill sterilisera mej i samband med ett snitt om det blir aktuellt...

• Shannara

Ville bara uppdatera lite!

Hoppas du snart får komma dit du med!!!

Kram

Svar på tråden förlossningsrädsla karlstad bb