Inlägg från: Verkligen |Visa alla inlägg
  • Verkligen

Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......

Jag räddar min hund. Till Milo har jag ett band men det har jag inte till barnet.
    Så jag sätter "mitt" i första hand!

jag är livrädd för att leva och jag är dödsrädd för att dö
  • Verkligen
    SaramedM skrev 2009-01-01 14:38:12 följande:
    I natt brann en 2 åring pojke inne i en villabrand, resten av familjen tog sig utJag hade slängt in alla djur jag haft om det inneburit att det barnet hade överlevt
    Och jag hade ALDRIG i mitt liv offrat mina djur för ett barn.
  • Verkligen
    Leoella skrev 2009-01-01 14:53:06 följande:
    Verkligen skrev 2009-01-01 14:49:11 följande: Tänk om en sån som du dyker upp när/om ditt barn ramlar i en fors? Säg att dennes hund också ramlar i - då kommer personen rädda sin hund istället. Helt okej och rätt enligt dig då?
    Ja tänk om. Då är det som det är. Och det är upp till var och en att prioritera. Jag prioriterar djur och kan förstå att andra gör det med.
    Så helt okej.
  • Verkligen
    Leoella skrev 2009-01-01 15:00:30 följande:
    Verkligen skrev 2009-01-01 14:56:27 följande: Du menar alltså att du inte skulle känna någon ilska alls över att personen prioriterade sin hund eller katt före ditt barn?
    Nej, för jag hade resonerat precis likadant. Då kan inte jag döma den personen,
  • Verkligen
    Nuttans Mamma skrev 2009-01-01 14:58:37 följande:
    Hundar kan simma rätt bra.. Så din hund kommer att klara sig iaf
    Haha, sant..
  • Verkligen
    Leoella skrev 2009-01-01 15:05:21 följande:
    Verkligen skrev 2009-01-01 15:04:16 följande: Döma har jag inte sagt. Jag frågade om du inte skulle känna ilska alls. Men tolkar det som att du säger nej som svar på just ilskefrågan. För mig är det obegripligt.
    Jag skulle känna vrede över att förlora mitt barn. Men jag skulle inte kunna vara arg för att nån annan valde at rädda det den personen älskar.
  • Verkligen
    TyraPaloma skrev 2009-01-01 15:06:18 följande:
    Verkligen , jag kan nästan lova att du skulle känna annorlunda om det verkligen hände.
    Fast det vet du inte, för du vet inte hur jag är...=)
  • Verkligen
    SaramedM skrev 2009-01-01 15:12:43 följande:
    Verkligen skrev 2009-01-01 15:07:23 följande: Det skulle jagjag skulle skälla, slå, skricka och slänga saker på dem, jag hade behövt att någon hindrade mig från att slå ihjäl personen som VALT att låta mitt barn döOch det skulle alla föräldrar göra
    Det håller jag nog inte med om. Alla är inte som du.
  • Verkligen
    SaramedM skrev 2009-01-01 15:14:29 följande:
    Verkligen skrev 2009-01-01 15:13:52 följande: Du har inga barn, du vet inte hur du skulle reagera
    Och du vet inte hur jag är som person. Jag är ganska känslokall.
  • Verkligen
    lollisen skrev 2009-01-01 15:16:06 följande:
    Tror du verkligen inte att du skulle vara arg?? Hur tänker du då? Att en annan människa väljer bort ditt liv, det skulle du inte känna ilska/hat/frustration och allt annat för menar du? Du skulle helt enkelt känna förståelse??
    Jag skulle vara arg över det faktum att förlora ett barn, men jag skulle inte kunna döma den personen för att den gjorde det valet. Det vore dubbelmoral ifrån min sida. Och jag hatar dubbelmoral.
  • Verkligen
    SaramedM skrev 2009-01-01 15:18:05 följande:
    Verkligen skrev 2009-01-01 15:17:14 följande: Jag börjar ana det nu faktiskt
    Och det är jag glad över. Har fått vara med om fler dödsfall på sistone än normalt. Och då är det bra att vara stark.
  • Verkligen
    slangbella skrev 2009-01-01 15:20:43 följande:
    Skaffa då för guds skull inga egna barn!
    Varför inte? Nu är du lite snabb att döma. Jag har brist på empati men inte när det gäller mina nära. Mina vänner, mina syskon och min sambo är allt för mig. Jag värnar om dom. Utomstående däremot skiter jag i. Och min känslokalla sida har vart bra för mig. Båda mina föräldrar dog nyligen med ett år emellan. Jag grät inte, jag tog hand om min storasyster. Det är det som är bra med känslokallheten, jag hanterar kriser jäkligt bra.
    Men jag är fullt kapabel att älska. Att få ma i oktober slog hårdare på mig än nåt annat nånsin gjort.
  • Verkligen
    lollisen skrev 2009-01-01 15:21:05 följande:
    Jag hatar oxå dubbelmoral, men förstår inte riktigt vad du får in dubbelmoralen i detta? Att välja en gammal hund framför ett litet barn som har hela livet framför sig är för mig en gåta...? Vad har man gjort hunden till då menar jag? En hund är ett djur, ett djur kan man självklart älska... men att välja en hund framför ett litet hjälplöst barn? Oj, då är det nästan att man kan tro att folk känner människoförakt eller nått? Jag vet inte, känns bara så... konstigt...
    För mig är djur viktigare. Dom har aldrig sårat eller lämnat mig eller gjort mig illa. Dom finns alltid för mig. Jag behöver mina djur för att fungera. Därför är dom viktigare.
  • Verkligen
    lollisen skrev 2009-01-01 15:25:49 följande:
    För din egen skull hoppas jag bara inte att det är så att du förträger din sorg och hjälper andra för att vara stark och "glömma". För obearbetad sorg kommer tillbaka.. Då med störra kraft då man byggt upp den med massa saker som inträffat.. Menat med omtanke..
    Nej nej, ingen fara med det. Jag behöver bara inte sörja. Jag klarar mig ändå..=)
  • Verkligen
    slangbella skrev 2009-01-01 15:26:22 följande:
    Tycker det låter otroligt hårt och hemskt att inte gråta när anhöriga dör Känner verkligen empati för dig.
    Men jag kan inte. Min mamma var mitt allt men ändå så kan jag inte sörja. På sistone har jag dock börjat minnas henne mycket och det är jobbigt. Men, sånt är livet och jag kan inte göra nåt åt det. Alltså bara se framåt och försöka göra nåt av mitt egna liv.
    Sorry TS att det blev lite OT.
  • Verkligen
    Centurion skrev 2009-01-01 15:28:55 följande:
    Att hantera ett dödsfall eller flera på det sätt du beskriver anser inte jag är sunt. Dock är inte du och jag densamma men jag är rädd för att du kan få sota för det i framtiden. Jag har själv gått igenom mycket tuffa saker men jag har tagit alla smällar, hamnat på botten och sen tagit mig upp igen.
    Jag kommer klara mig. Tror inte att jag kommer få sota för det.. Jag har haft mitt med min depression och min PÅ, nu ser jag bara framåt...Försöker göra saker som skulle göra min mamma stolt. Det räcker..=)
  • Verkligen
    vampyria2 skrev 2009-01-01 15:29:32 följande:
    Men du bara för att du inte gråter så tar du inte saker och ting bättre, det är inte friskt att inte gråta när enns föräldrar dör då behöver man faktiskt hjälp.Om man inte har empati själv hur ska man då kuna lära ett barn det, är faktiskt ganska viktig egenskap.Att hantera en kris bra är inte att inte känna några känslor och därför inte gråta, att hantera en kris bra är om man kan känna och ändå fortsätta leva livet.
    Nu är vi OT igen, men jag tror att alla hanterar saker på olika sätt. Att jag reagerar såhär är antagligen för att allt hände på en och samma gång nästan. Jag var mitt uppe i en seperation när mamma dog,min låssaspappa slutade älska mig, sen var det struligt på jobbet, jag flyttade till ny stad där jag känner ingen, farfar dog,pappa dog,jag fick en ny okänd bror,tjafs med bouppteckningar, en viktig vänskap tog slut och jag fick missfall. Då kan jag inte tillåta mig att sörja. För gör jag det så tar jag mig inte upp igen.. Men för att återkomma till ämnet... Just all skit som ni nu fått ta del av har gjort att jag känner som jag gör för mina djur. Dom har funnits där hela tiden.
Svar på tråden Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......