• denfina1

Frisk luft och promenader med bebis i varmt land? Viktigt??

Det sägs ju att det är så viktigt att vara ute i den friska luften med sina bebisar och barn.

Men hur gör ni som är bosatta i Sydafrika eller i andra varma länder?

Och i USA, hur "viktigt" är det att komma i den friska luften?

• Svar på tråden Frisk luft och promenader med bebis i varmt land? Viktigt??
  • siamusen

Här i Frankrike gar man inte ut mellan 1 och 16 ungefär pa sommaren. Eller "ska" man inte ga ut.

Är det värmebölja rekommenderas man att åka till ett shoppingcenter eller liknande som har A/C.

Annars finns inga rekommedationer om att man maste ut i friska luften varje dag.

• denfina1

Här i Sverige verkar det underligt om man inte går ut på promenad varje dag....

• Exelle

Jag bor visserligen i Tyskland, men om det är väldigt varmt på sommaren,försöker jag att hålla barnen inomhus eller i skuggan under middagstid. Jag tycker att det är viktigt att barn rör sig utomhus. Mina barn älskar att vistas utomhus, där kan de springa omkring och upptäcka allt från insekter till fina stenar, bygga med sand, osv.
    Kanske du kan ta en liten runda på morgonen eller på kvällen, när det inte är som varmast?

• Mosie

I Australien ar man ute hemskt mycket eftersom man ofta har bra vader, man gar till lekparken eller liknande eller bara ute i tradgarden. Rekommendationer vet jag inte om de har dock. Man rads att kla sig ordentligt med hatt pa huvudet dock och solkram pa och helst inte vistas pa stranden osv mellan 12-14 pa dagen da solen ar som starkast.

• amnai

När vi bodde i Brasilien var jag ute varje dag med sonen i vagnen. Det beror på mig också, jag känner mig instängd om jag inte kommer utomhus på en hel dag. Vi bodde ändå mitt i stan, fanns inga lekplatser utan jag var bara ute och gick.

Senare när sonen var lite större lekte vi på takterassen, mest under tak för att skydda från solen. Använd solhatt och t-shirt. Man behöver ju inte vara ute när solen är som starkast, heller.

• odin09

Bor i Sydafrika och ska min bebbe kommer i april. Det ar inte bara varmt om sommaren utan det finns inga mojligheter till barnvagnspromenad. Inga trottoarer och bilar kor i 100 pa 60 vagar. Jag trotsar detta och gar dagligen pa promenader men bilisterna blir irriterade och bromsar inte in nar de kor forbi mig. Man har inget pa vagarna att gora. Min make ar lite sur for han tycker jag loper en risk att nastan bli pakord men maste rora pa mig! Med bebben blir det tyvarr omojligt att promenera langs vagarna.

Sa for min del kommer jag inte ens att kopa vagn den forsta tiden da det inte finns nagon anvandning for den. Man har bebben pa ryggen eller i barsele men ingen kombinerad motionering i dessa trakter dar jag bor i sydafrika. Min bebbe kommer pa vintern sa det ar lite svalare och vi far hanga lite pa var uteplats i skuggan. Far vara lite forsiktig med kryp och djungel djur bara=)

Men absolut rent kulturellt sa anser man inte att barnen ska vara ute pa samma satt som i Sverige.

Svar på tråden Frisk luft och promenader med bebis i varmt land? Viktigt??