• kaffe

Bättre vård för mödrar med barn på neonatalavdelning

Jag hade min son på neo i Borås. Han låg där i ungefär en månad innan vi fick hemsjukvård i ungefär lika lång tid. Trots allt hemska med att vara på neo så var personalen fantstisk där. Både min man och jag kände oss på riktigt omhändertagna av läkare och sköterskor. Dom var noga med att berätta hus sonen mådde och vilka undersökningar som skulle göras och varför. Dom fick oss att känna att det var vår son och gjorde oss delaktiga i allt som gällde honom. Det enda negativa var att jag var tvungen att dela rum med en annan mamma och att min man därför inte kunde sova över där.

Tiden innan upplevde jag däremot som en mardröm. Jag åkte in akut i vecka 30 pga att vattnet gick och blev inlagd på BB. Vi var ett par stycken som av olika anledningar blev inlagda innan våra bebisar föddes. Efter jag blivit inlagd var det ingen som brydde sej om mej. Jag försökte flera gånger fråga sköterskorna vad som skulle hända med mej, men alla sa bara "vi får se" och skyndade vidare. Jag bad ett par gånger att få prata med doktorn, men han hade aldrig tid att komma för han var ensam och förlöste barn på annat håll. Jag visste inte om jag skulle ställa in mej på att kanske föda snart eller om jag skulle bli hemskickad igen eller bli kvar där i flera veckor till. Jag kände mej förvirrad och ivägen och ville bara där ifrån. Sköterskorn på BB tyckte jag kunde ta lite permisson från avdelningen och gå ut och promenera eller göra något annat. Så min man tog ut mej på stan ett par gånger för att äta och shoppa lite barnkläder.

3 dagar senare föddes vår son. Min man och jag var på väg ut för att luncha på stan när jag upptäckte att jag blödde lite. Inte ens då ville sköterskorna komma in till mej, men då blev min man förbannad och tvingade dom att komma. 30 minuter senare var allt klart. Jag hade öppnat mej fullt utan att känna någonting. Vad som hänt om vi hunnit ut på stan vågar jag inte ens fundera över.

Efteråt fick jag se i min journal att jag hade ordinerats strikt sängläge, vilket betydde att jag enbart fick lämna sängen för att gå på toa. Ingen hade sagt det till mej. Jag hade ju t.o.m blivit tillsagd att lämna avdelningen.

Svar på tråden Bättre vård för mödrar med barn på neonatalavdelning