• aiz

Bättre vård för mödrar med barn på neonatalavdelning

På många sjukhus runt i landet så vårdas barnet på neo och mamman blir utskriven och bor hemma.
    Ingen uppföljning av mammans hälsa sker och hon är inte inskriven vid något sjukhus.
    Ofta så ligger man kvar på BB eller antenatalavdelingen endast ett par dagar efter barnens födelse.

jag upplevde det som ett helvete och har skrivit om det här
    blogg.aftonbladet.se/6254/perma/1041765/

Nu undrar jag hur andra har upplevt detta och hur ni ser på vården av mödrarna efter en förtidig förlossning eller efter en traumatiskt förlossning där något hänt eller när barn varit sjuka och måste vårdas på neonatalen.

• Svar på tråden Bättre vård för mödrar med barn på neonatalavdelning
  • aiz

Tack Lillan,

Jag vet att det finns sjukhus i landet där man har bra vård för mammor till sjuka och förtidigt födda barn.
    Tyvärr brister det fortfarande på många sjukhus och jag vill verkligen ändra på det.

Därför efterlyser jag bra berättelser också och hoppas att dessa kan inspirera klinikchefer att skärpa till sig.

• aiz

Mina flickor är idag 3 år och allt har gått superbra.

jag måste också poängtera att Neo var jättebra. Men BB, antenatal och "mödravården" var ickeexisterande.
    Även om neodoktorer och sköterskor var underbara och brydde sig om HELA familjen så var man "landslös" så fort man gått utanför avdelningen.

• aiz

Tack snälla ni som berätta om era erfarenheter. Jag blir glad av att höra flera berätta om bra erfarenheter. Men jag blir enormt ledsen av att höra hur illa många har blivit bemötta. Jag skulle så gärna vilja förbättra vården för mödrarna och jag vet att flera läkare talar om det. Men de behöver föräldrarnas röster också. Men vanligast är nog att när man som "neoförälder" väl kommit ifrån den jobbiga tiden så orkar man inte gå tillbaka och "hålla på"...

• aiz

Kaffe,

Det är precis detta som jag så gärna vill ändra på. BB avdelningarna, Antenatalen och gynavdelningarna är inte vad de borde vara när det kommer till graviditeter med komplikationer. Visst är vissa bättre än andra, liksom att viss personal är bättre än andra. Men att så många patienter upplever det som du gjorde är inte okej.
    Tack för att du ville berätta.

Svar på tråden Bättre vård för mödrar med barn på neonatalavdelning