• skrollan2

Hostat i 1 vecka nu

Undrar nu,min dotter blir 1 år nästa vecka men är född i v33.
    Hon har vart förkyld nu i 1 vecka och hostat ngt otroligt.
    De säger på sjukvården att bara hon äter o e pigg så e de ingen fara.
    Men jag tänker på att hon e prematur?
    Nån med erfarenhet av långvarig hosta hos sna små?
    Tycker så synd o henne,kan ju inte göra ngt...

tacksam för svar

• Svar på tråden Hostat i 1 vecka nu
  • happy2

För mig är långvarig hosta 3-6v men än så läng tycjker jag att de låter som en ordentlig förkylning som de flesta barn dras med i dessa tider, Men om hon skulle bli allmänpåverkad, tungandad o svårt att andas osv,, då är de bra om en läkare tar sig en titt,
    Annrs så ge henne en schans att ta den här infektionen, men är de ohört jobbigt o du är orolig kontakta bvc o fråga

• Staxson

Tycker också att det låter som en ordentlig förkylning. OCh precis som "happy2" sa så är det ingen fara så länge hon äter o inte verkar allmänt påverkad. Men hon är såpass gammal att hennes förtidiga födelse inte ska spela in något, dvs om hon inte har något dokumenterat lungproblem eller liknande. Tror att många förstorar upp det här lite om att förtidigt födda barn skulle vara så himla känsliga för riktigt så illa är det inte. Som min dotter tex hon är född i v 32+5 men har inte haft några kompikationer. Alla har sagt att man inte ska behandla henne som om hon vore gjord av glas utan som ett "vanligt" barn. Hade hon däremot haft något skada av hennes förtidiga födelse hade det varit annorlunda beroende på vad det var för problem.

Svar på tråden Hostat i 1 vecka nu