• Staxson

Frågor kring tidiga födslar och prematurbarn

Jag hade knappt några sammandragningar innan det "satte igång". Det enda jag kände av var liksom som lite molande mensvärk i ryggslutet och knappt ont i magen.Dagen efter det startade åkte jag in och kollade mig och då hade jag öppnat mig 1cm. De gav mig kortison på en gång sen lyckades de stoppa sammandragningarna i 10dgr. Efter det kom lillan i v 32+5.

Skulle jag vara du så skulle jag nog åka in och kolla så det inte påverkat livmodertappen något. Du kanske kan behöva att läggas in och få kortison sprutor för lungmognad osv.

Vad det gäller neovård i Uppsala el liknande så tror jag det är så att de tar emot om barn som föds före v 28 eller om det är så att ert sjukhus sagt att de enbart tar emot från v30. I Värmland där jag är från skickade de mammor m barn till Uppsala om barnet var under v 26. Efter v 26 ansåg de att de själva klarade av situationen.

Vad det gäller vaginal förlossning så vill de att så många som möjligt ska födas den vägen då det på något sätt gör barnet mer redo för den yttre världen än vad de är om de tas ut med snitt. Så om det inte finns några andra risker för bebben att den föds vaginalt så ska det inte finnas någon undre gräns.

Hoppas du fick lite svar på dina funderingar!

Svar på tråden Frågor kring tidiga födslar och prematurbarn