Inlägg från: Molly i Skåne |Visa alla inlägg
  • Molly i Skåne

Vi som hade barn på NEO i Lund minst 5 sammanhängande veckor 2007 och 2008

Känner att jag saknar en tråd för alla oss som fick barn och bodde på Neo i Lund under en ganska lång tid. Här kan vi peppa, trösta, gnälla och skratta, och prata om det som känns tufft och bra från en kämpig tid, men även om nuet. Hur det blev sen...
    Välkomna!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-13 12:01
    I elfte timmen lägger jag nu in barnens datum!
    Vill passa på att Gratulera alla små födelsedagsbarn i efterskott!

Alfred 070610 (BF070825)28.5v Zoohaj
    Casper 070617 (BF081012) 3m 3v FruEdberg
    W 070703 (BF070920)28,5 v KarolinaA
    Nelia & Lilja 071203 (BF080326)23,4 v EmmyK
    Oscar 071210 (BF080226)2m 2v Trotsa
    Constantin 080115 (BF080417)3m 1v Molly
    Anton 080205 (BF080526)3m 3v Pazur
    Simon 080618 (BF080910) 3 mån Mimmsa67

Gott Nytt År Alla! Nu tar vi nya tag 2009!!!
  • Svar på tråden Vi som hade barn på NEO i Lund minst 5 sammanhängande veckor 2007 och 2008
  • Molly i Skåne

Nu är jag här!
    Konstigt att man blir avstängd för misstänkt spamming när man skickar länkar!
    Satte 5 veckor som gräns, mest för att jag hade kompisar som legat så kort tid...
    4 1/2 är absolut kvalificerande!

Jo, vi bodde ju på IVA rum 2 i 8 veckor och sen på neo rum 10 i ytterligare 8 veckor- kan varje vrå på den avdelningen och svarar gärna på frågor.

thessires skrev 2008-11-18 18:37:51 följande:
    Jag har ännu inte bott på neo i Lund men vet att jag från februari kommer att få stanna minst två veckor då mina tvillingar ska tas ut med planerat snitt redan i v.32. Är det någon som vill berätta lite om hur det är får ni jättegärna inboxa mig.
    Hur kommer det sig att de skall plocka ut de små då? Du behöver inte svara här om det är känsligt-går bra att inboxa mig.

Min lille kille som nu är 10 månader håller på att släppa syrgasen- men det har tagit lååång tid och känns inte alls slutgiltigt ännu- vi har tagit ut segern i förskott många gånger förr...
    Ja, vi hade en lång neo-tid men de flesta av våra erfarenheter och minnen är ändå positiva och ljusa-trots att vår gosse var så ovanligt sjuk!

Roligt att ni är några som börjat hitta hit!
  • Molly i Skåne
    MsBeauty skrev 2008-11-19 14:07:41 följande:
    vi var på rum 1 på IVA Vad tyckte du om läkarna?
    Jag älskar dem alla, men allra mest Bo Selander, Eva Morsing, Lars Björklund, Snoulaug, Christina Bergens...äsch, jag gillar verkligen alla! Finns ingen som inte är duktig eller proffsig, och vi har verkliggen haft PRECIS alla!!!
    Låg ni bara på IVA-sidan? Nån favoritsköterska?
    Jag har mängder där också, Majvi, Eva Å, Laila, Helene, Yvonne mfl och härliga Liliane som gick i pension i våras och kom in till oss på samvården sin allra sista arbetsdag efter en lång yrkeskarriär, bara för att säga hej då till oss hon känt så lång tid! Det var väldigt fint och rörande!
    "Jag har inte haft tråkigt på mitt jobb, en enda dag under alla år!" sa hon..undrar hur många som kan säga detsamma?!
    FruEdberg skrev 2008-11-19 15:12:33 följande:
    Hej hej. Här kommer jag också.Vi låg på Iva rum 2 i 7 veckor förra sommaren.
    Vad kul att ni fann oss!
    Ja, 2an var en höjdare-men vi var på 1an också när de fick sanera pga MRSA och Serratia bakterier. Det var många läskiga baciller som härjade då!

Är det ngn mer som skall på NEOs adventsfika i December?
    Vi skall höra med vår doktor om det är lämpligt för lillen, vill så gärna!
  • Molly i Skåne
    Karolina A skrev 2008-11-20 12:02:52 följande:
    Hej hej ! Här är jag oxå! Låg på 44:an många veckor innan prinsen kom o sedan var vi på neo i 3mån!
    Vad kul att se dig här också!!!
    Ja, neo kan man liksom utan och innan...det är en tid man alltid kommer att bära med sig, med både tunga och ljusa minnen...
    En unik upplevelse är det vi alla delar-en inblick i en för de flesta föräldrar, alldeles okänd värld!
    Fram tills för bara några veckor sen var vi inne på mottagningen varje vecka-nu blir det varannan med vägning, synagis och andra vaccinationer samt läkarbesök.
    Fick en skum, formell kallese till mottagningen från Åse idag-hon brukar annars ringa...känns väldigt ovant!
    Tror nog att vi skall våga oss iväg på fikan-och hoppas då få träffa er alla!
  • Molly i Skåne
    MsBeauty skrev 2008-11-20 15:07:43 följande:
    Vi kommer tyvärr inte gå på fikan, kan inte åka tåg med sonen eftersom han är för liten för så mkt folk och så, och vi har ingen bil.
    Nej, så synd! Finns det ingen som kommer från samma stad/del av Skåne som ni kan samåka med-någon annan prematur familj som kan ta den vägen?!

Du får kasta ut frågan här i tråden, jag tror säkert att det finns någon snäll mamma som ställer upp!
    Då behöver du ju bara låna en bilbarnstol...bara en tanke...

Läste att din lille fått rossel av sin förkylning-har själv ingen erfarenhet ännu av förkylningsastma, men tror några andra mammor här, nog vet mer...

Hoppas han snart mår mycket bättre!!!

Idag skall vi prova att ge vår kille nyponsoppa att dricka- han har nyligen börjat ta flaskan med vatten i-så då får vi passa på. Han är lite varm och gnällig idag, men vi hoppas det är tänder och inte förkylning...
    Hur mår de andra små härinne?
  • Molly i Skåne
    Zoohaj skrev 2008-11-20 20:17:31 följande:
    Hej!Äntligen en tråd som passar mig perfekt Låg på neo förra sommaren i 8 veckor, 55 dagar för att vara exakt. Vi började på sal 4 på IVA och flyttade sedan till sal 9 och sedan till 10. Kommer knappt ihåg ngt från den tiden känns nästan som ett svart hål nu. Kommer speciellt ihåg Anna.lena som var jätte jätte trevlig, proffsig och duktig. Annars kommer jag mest ihåg alla sommarjobbare som däremot inte alls var lika duktiga
    Vad kul att du kom hit!
    Förstår efter att ha hört flera, att sommaren och dess personala problem kan vara hemsk!
    Vi hade ju "turen" att lillen kom i januari, så det var ordinarie personal och så kom vi hem lagom till att RS säsongen då var slut...
    Är det många här inne vars barn fortfarande får synagis?

På måndag skall lillen få sitt andra och sista influensa-vaccin- hoppas att det skall gå lika bra som första!
  • Molly i Skåne
    Mimmsa67 skrev 2008-11-21 16:34:17 följande:
    Hej!!! Hittade hit ändå trots att du strular till det genom att ägna dig åt spamming Molly
    Halloj!
    ja, spamming var spännande...avstängd i två timmar!

Hur mår alla mammorna och barnen här inne?
    Har förstått på andra trådar (med både prematurer och fullgångna bebisar) att det är en mängd småttingar som är sjuka just nu!
    Hoppas ni alla mår bra-men hur är det-Upplever ni att era barn varit oftare sjuka än andra? Är de sjuka just nu?

Har funderat mycket på inhalationer-vår kille inhalerar 2 ggr per dag med pulmicort, vi provade även ventolin, mest för att se om han tålde det. Inhalerar era barn?

Vill också gärna ha en lista som jag kan lägga till i TS om hur gamla våra barn är,först skriver vi när de kom, sen när de skulle kommit och inom parentes hur långt i förväg det blir i månader och veckor, jag kan börja;

Constantin 080115 BF 20080417 (3,1 mån)
  • Molly i Skåne

Välkommen till oss Pazur!!
    Skriv gärna till A´s födelsedata enl listan ovan-så sammanställer jag när alla skrivit (man behöver ej skriva sitt barns hela namn, räcker med initial)

Jo, här inhaleras det- 2 ggr per dag med pulmicort-ingen ventoline ännu-tack o lov! Men vi har provat och han tål det, men det gjorde ingen skillnad då, eftersom han inte var sjuk i luftrören...

Hur är det med de andra barnen och deras föräldrar?

• Molly i Skåne
    Mimmsa67 skrev 2008-11-27 18:19:22 följande:
    Det är nog lite att jämföra med en nyförälskelse, man går i ett hormonrus tills hormonerna börjar avta, sen dimper man ner i verkligheten Då upptäcker man att små bebisar inte snarkar, har fotsvett, stjäler morgontidningen, slänger sina kalsonger på golvet eller föredrar grannfrun framför oss och därför älskar vi våra barn förbehållslöst
    Ni andra mammor som har små känsliga prematurer!
    HUR reagerar ni när era små är sjuka? Ringer ni direkt till akuten eller har ni lärt er slappna av mitt i rädslan och invänta?
    Jag frågar för att jag inte vet om det är rätt eller fel att som jag, bli orolig över rinnsnuva, ökat syrgasbehov eller hosta...

Har tack o lov bara behövt spendera fyra timmar vid ett enda tillfälle hittills, på barnakuten, men man hör ju om prematurer som är sjuka hela tiden.
    Så hur reagerar ni?
  • Molly i Skåne

Hej på er mammorna!
    Vill önska en fin 1a Advent till er alla!
    Här i Lund är det lite stökigt-vi bor mitt i demonstrationsstråket där AFA aktivisterna , polisen och nynazisterna nu kämpar om utrymmet-mycket gap och skrän, men inget värre ännu , hoppas jag!
    Har just ätit god men sen lunch och skall ny mysa med minsta sönerna och maken-se nya Narnia filmen på dvd....

Fru Edberg; så jobbigt att det även sätter sig i ögonen på C!SÅ skönt att han slapp flunsan-men jobbigt för dig och mannen!
    Hoppas nu han får vara frisk i vinter-och att vi får riktig vinter, men inte FÖR kall-för då kan vi inte gå ut!

Trotsa ; Låter härligt med jobb-utflykt utan barn! Maten lät ju inget vidare...Flörtmen förstår att det inte är den som är grejen...
    Så mkt jobbigt O gått igenom! Och jag som brukar citera dig när jag berättar för andra- Trotsa tänker inte ens på honom som prematur längre!!! Men jag tror du har en bra och jordnära inställning till honom och er resa...
    Måste säga det jag sagt förut, att han är så enormt fin!
    Tack själv för senast, förresten-ett nöje!

Mimmsa; Jo, det är ju en del att tänka på- knapp, matning, inhalationer och sat är ju lite tidskrävande...det jobbiga är det praktiska som att beställa hjälpmedel och hämta varje vecka, kuffa om, byta pumpset i tid mm mm hundra saker som de flesta aldrig ens vet att de finns...
    Tack igen för kloka ord!

Tänd ett ljus och låt det brinna...dadidadida da da...

Svar på tråden Vi som hade barn på NEO i Lund minst 5 sammanhängande veckor 2007 och 2008