Inlägg från: Anonym (ballongen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ballongen)

Tvångstankar, OCD

här är en till med tvångstankar, så helt ensam är du inte. =)

• Anonym (ballongen)

hade en kris, kontakt med en psykolog på psyk. samtal och hon som tog upp det, nu i efterhand så har jag sett tecken på tvång i min tonår.

• Anonym (ballongen)

jag tror att det finns vissa signaler/ämnen som är starkare hos personer med ocd, men vet inte säkert. Sen tror jag personligen att det också rör sig med självkänslan, jag tycker inte så bra om mig utan är väldigt självkritisk och negativ, nån gång i mitt liv antar jag att jag helt enkelt gjorde det till en mer eller mindre omedveten vana att exempelvis tycka om att ha det väldigt rent och så får vanan fortsätta till det blir som ett tvång. Sen i kriser så kan annat tvång sättas in, och man blir exempel rädd för att skada människor.

Anonym (tvång) skrev 2008-11-07 10:53:27 följande:

ja jag undrar vad det beror på att vissa blir såhär, är det något fel i hjärnan?
  • Anonym (ballongen)

en fråga till er alla, blir ni lätt trötta och ofokuserade?

• Anonym (ballongen)

www.ananke.org/fragor.htm

"Det finns flera teorier om orsaken till tvångssyndrom. Det senaste årtiondet har hjärnans singnalsubstans serotonin väckt stort intresse?

Ja, för dem som vill ge biokemisk förklaring till tvångssyndromet står serotoninet fortfarande i centrum. Men det är inte så enkelt att det totalt handlar om ett överskott eller en brist på serotonin i hjärnan. Snarare rör det sig om störningar i ett högst komplicerat samspel mellan olika nervbanor där serotonin är en av pusselbitarna. Den främsta delen av hjärnan kallas pannloben och styr det sociala beteendet och konrollen. Det är troligt att överdriven ämnesomsättning kan leda till ångest, pedanteri och i slutändan tvångstankar och tvångshandlingar. "

• Anonym (ballongen)

www.ananke.org/fragor.htm

"Finns det finns fler tänkbara förklaringar?

Beteendeinriktade forskare vill förklara sjukdomen med inlärning. Den sjuke har känt ångest vid något tillfälle och ett bestämt beteende har då dämpat ångesten. Nästa gång upprepas samma sak. Kopplingen mellan beteendet och ångesdämpningen blir allt starkare. Nu är det dock bara någon procent av befolkningen som upplever att ritualer kan ha en lugnande funktion. Det måste tydlingen dessutom finnas en "benägenhet" att utveckla sjukdomen."

Svar på tråden Tvångstankar, OCD