• kicka84

Dotter född i v25+5, stödjer ej på benen, sitter inte ännu...

Vår dotter hade en väldigt tuff start på sitt liv,hon har drabbats av hjärnblödningar och även andra komplikationer. efter 3månaderpå sjukhuset så fick vi äntligen komma hem.
    igår blev hon 10mån(7mån korr) och hon står ännu inte på sina ben (stödjer på dom då vi håller henne i knä osv) hon sitter inte heller. däremot i hoppgungan har hon en väldig fart, hoppar hoppar å hoppar... mat diggar hon inte heller nå´vidare utan de är mest välling hon äter. försöker mata henne med gröt och puré men för demesta så går det väldigt dåligt...
    vänder sig på mage till rygg och från rygg till mage. men hon är svagare i vänster sida(beror troligtvis på hennes hjärnblödning på höger sida hjärnhalva)

ni som fick barn i v25, när började era barn stötta på benen osv?
    vet att alla barn är olika, men skulle vara intressant å läsa om andras barn och deras utveckling.

nova å jonna, mamma älskar er!
  • Svar på tråden Dotter född i v25+5, stödjer ej på benen, sitter inte ännu...
  • pritt

Jag tror inte du ska orora dej för mkt, det finns många "normala" 7 mån som inte sitter eller stödjer på benen. Är du orolig så kontakt din DR, kanske du kan få sjukgymnastik eller nått. Min dotter är född v 27, och var ungefär 3 mån sen med allt men tog i fatt sig till 1 år.

• J71

Ta det lugnt! Min äldsta dotter föddes i v 32 och hon satt inte förrän hon var 9 månader och gick när hon var 15. Hon kom ifatt storleksmässigt vid 4 års ålder och kunskapsmässigt lite tidigare.

• Therese33

Tycker inte du skall oroa dig, barn sitter oftast mellan 7-8 månader, så låt det ta den tid det tar!

• sofie och laura

Hej min son föd i v 28 är 14 månader och sitter inte fortfarande eller står ordentligt knapp på benen!
    Hade 2 hjärnblödningar han med och misstänkte med att det kanske är därför han är sen!
    min bvc lugnade mig med att det är pga sin premtura födsel men min oro kunde inte lugnas.
    Min doktor lars skickade remiss till neurologen väldigt fort och det visade sig att leo kommer få sjukgymnast av logopeder och mkt uppsikt pga hans stelhet. Min son ser fullkomligt normal och pratar enstaka ord men enligt läkaren kallar dom det för en lätt cp skada pga hjärnblödning.
    Jag tycker att du skall personligen ta i kontakt med din läkare så att dom gör en kontroll en att bvc lugnar dig med ordet prematur.
    Leo började äta ordentligt vid 9 månaders ålder annars var det endast välling.
    nu är jag glad att dom sätter fart
    kram

• kicka84
    sofie och laura skrev 2008-11-04 21:59:59 följande:
    Hej min son föd i v 28 är 14 månader och sitter inte fortfarande eller står ordentligt knapp på benen!Hade 2 hjärnblödningar han med och misstänkte med att det kanske är därför han är sen!min bvc lugnade mig med att det är pga sin premtura födsel men min oro kunde inte lugnas.Min doktor lars skickade remiss till neurologen väldigt fort och det visade sig att leo kommer få sjukgymnast av logopeder och mkt uppsikt pga hans stelhet. Min son ser fullkomligt normal och pratar enstaka ord men enligt läkaren kallar dom det för en lätt cp skada pga hjärnblödning.Jag tycker att du skall personligen ta i kontakt med din läkare så att dom gör en kontroll en att bvc lugnar dig med ordet prematur.Leo började äta ordentligt vid 9 månaders ålder annars var det endast välling.nu är jag glad att dom sätter fartkram
    Tack för ditt svar...
    ska på återbesök på torsdag, då vi ska träffa både läkare och sjukgymnast.
    hoppas då på att få svar på en del frågor.

att vår yngsta dotter kommer få en cp-skada är det stor risk för också, då hon drabbats av den största hjärnblödningen(grad4) på höger halva och även en av grad 2på vänster halva.

verkligen skönt att prata med föräldrar i liknande situation...
  • konkelbär

Nämen, det är väl normalt att barn kan sitta stadigt utan stöd efter 8 mån? Och jag har många vänner vars barn inte stöttat på sina ben vid 7 månader, eller 8,9,10 mån t o m.

Är säkert inget konstigt.

• gohappy

Hej Kickan 84.
    Känner igen din oro, fick en son i v 33 , men han hade dock ingen hjärnblödning med dock andra problem som stör hans motorik samt inlärning idag. Han är idag 2 år och 5 måndader och kan inte gå än pga balansen.
    Han satt vid ca 11 månader och började rumphasa vid ca 15månader...jag gick länge och sa " äsch han är prematur" jag korrigerade mej blå och tillslut var det bara att inse att det var något annat. Jag jämnförde även med grabben i kuvösen bredvid som vi har kontakt med sen neotiden och han kom i v 27, inget fel på honom tack och lov ska jag säga.
    Men jag vill bara varmt rekomendera eftersom du själv pratar om en cp skada att kolla in i tråden där vi morsor med cp prinsar och prinsessor håller till. Dom är otroligt bra och har koll på allt vad det gäller habilitering etc etc.
    Här kommer en snabblänk.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37679973.html

Stor kram och lycka till!

Dom 4 finaste underverken har jag äran att vara mamma till.
  • sofie och laura

Leo hgade inte så stor hjärnblödning grad 1 till nästan 2 men i vilket fall som helst så förstår jag din oro .
    Många på fl gemför med sin egna barn som är född några veckor senare runt 32 uppåt och lugnar dig med att det e ingen fara dom sitter utan stöd vid 8 till 9 månaders ålder.
    min son 14 månader KAN inte ens sitta jag övar varje dag men han faller ihop skit jobbigt för mig o honom. Han tar väl ingen skada av det, Även korsar han båda benen när man håller i han för att stödja lite på benen och vill ha benen hela tiden i kors

skönt att du fått en tid så fort
    hoppas allt går bra

• Grüth

har en son född i v 24+3 med en grad fyra hjärnblödning och är väldig sen med de mesta. är idag okorrigerat 17 mån. neo var väldiggt sen med att stödjja på benen men nu gör han de. svårt att veta om han är sen pga hjärnblödning eller för tidigt född. Har misstänkt cp skada i vänster kroppshalva

• Grüth

neo kryper inte och går inte. bara några få steg med stöd. kan sitta själv

• hejpa

mina killar föddes i v.26+2 och är nu snart 11 mån okorr. de stödjer inte heller på benen och sitter inte själva.
    det får väl ta den tid det tar I guess :)

• Grüth

de kommer när de kommer. neo utvecklas relativt normalt men är oerhört sen...

• hejpa

Grüth skrev 2008-12-10 13:39:36 följande:

de kommer när de kommer. neo utvecklas relativt normalt men är oerhört sen...
    precis, huvudsaken är ju att de utvecklas övht :)
    man får ju "räkna" lite annorlunda när det gäller premmisar, och inte gå så mkt efter alla kurvor och sånt.
  • Annaoliver

Hej.
    Gohappy: Känner igen det du skriver. Vår son är född i v.25+5 och han gick först när han fyllde 3 år. Har fortfarande ganska dålig balans och idag är han 4.5 år. Han kunde sitta lagom till sin ett års dag och sen rumphasade han sig fram.

Kickan84.
    Det är hemskt att gå och oroa sig, jag själv tycker det är bättre att få veta så ta reda på så mycket du bara orkar, det hjälper barnet väldigt mycket!!!!
    Jag själv tänker väldigt mycket på framtiden, vilket inte alltid är så bra men jag försöker verkligen att få så mycket info jag bara kan.
    Sjukgymnastik är kanon bra.
    Oliver har oxå en hjärnblödning och därav hydrocephalus så han har en shunt inopererad. Det har vart fel på den några gånger och det var lite delvis han gick så sent för den var felinställd så han hade ingen ryggmärgsvätska i huvudet och därav mycket sämre balans.
    Lycka till.
    Kram Anna

• Grüth

hejpa skrev 2008-12-10 14:47:39 följande:

Grüth skrev 2008-12-10 13:39:36 följande:
    precis, huvudsaken är ju att de utvecklas övht :) man får ju "räkna" lite annorlunda när det gäller premmisar, och inte gå så mkt efter alla kurvor och sånt.
    absolut. de är så vi med tänker. äh alla barn är olika så de där med att när dom är så gamla ska dom kunna de och de tycker ajg äte lite löjöigt
  • hejpa

Grüth skrev 2008-12-10 22:28:09 följande:

hejpa skrev 2008-12-10 14:47:39 följande:
    absolut. de är så vi med tänker. äh alla barn är olika så de där med att när dom är så gamla ska dom kunna de och de tycker ajg äte lite löjöigt
    håller med. det gäller ju även för "vanliga" barn, alla är ju olika. jag t.ex gick inte förrän jag var 16 månader. hade väl ingen lust innan! ;)
  • twins2

kicka84: Välkommen till tråden 'Cp-prinsar och prinsessors skryttråd' (www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37679973.html) där flera föräldrar till barn med cp-skada håller till. Mina tvillingar föddes i v 24+3 och tvilling nr 2 fick en hjärnblödning av graden 3 vilket har lett till bla diagnosen spastisk diplegi. De är idag 5 år gamla och han går med levande stöd eller rullator. Har dålig balans men kan gå ett par steg själv.

• Grüth

hejpa skrev 2008-12-11 09:58:19 följande:

Grüth skrev 2008-12-10 22:28:09 följande:
    håller med. det gäller ju även för "vanliga" barn, alla är ju olika. jag t.ex gick inte förrän jag var 16 månader. hade väl ingen lust innan! ;)
    hehe ja gick när jag var 15 månså jag var lite senare enligt den däråldersplanen eller vad de nu heter. alla barn är olika!
Svar på tråden Dotter född i v25+5, stödjer ej på benen, sitter inte ännu...