• Dorro85

Klarar dom infektioner bra?

Hej.
    Mitt lilla extremprematur är en vecka gammal nu (hon föddes vecka 27+1). Igår kväll fick vi reda på att hon har fått någon infektion. Nu ligger hon med antibiotikadropp samt respirator. Jag är livrädd att hon inte ska klara sig. Provsvaren på infektionen kommer om några dagar, så vi vet inte ens vad det är med henne. Orkar inte detta...

Är infektioner vanligt? Kommer hon klara sig tro?
    Fan!

• Svar på tråden Klarar dom infektioner bra?
  • lokisse

vet inte hur det ser ut med infektioner men skikar en jätte kram. det kommer att ga bra ska du se

• Pallas

De är ju infektionskänsliga, så det är inte ovanligt att de drabbas. Det är därför man får skrubba sig så noga innan man får komma in på neo.

Det går givetvis inte att veta vad som kommer hända för din tös. Du får försöka tänka att hon får bästa möjliga intensivvård på sjukhuset. Jag håller alla tummar för att hon kryar på sig snabbt!

• Dorro85
    Pallas skrev 2008-10-20 13:11:24 följande:
    De är ju infektionskänsliga, så det är inte ovanligt att de drabbas. Det är därför man får skrubba sig så noga innan man får komma in på neo.Det går givetvis inte att veta vad som kommer hända för din tös. Du får försöka tänka att hon får bästa möjliga intensivvård på sjukhuset. Jag håller alla tummar för att hon kryar på sig snabbt!
    Usch det är så hemskt asså :( Gråter hela tiden. Hon är 1 vecka och 1 dag gammal, och tills igår var ALLT perfekt. Hon va så duktig och stark. Nu föll allting och jag är så rädd att jag ska förlora min prinsessa...
  • Pallas
    Dorro85 skrev 2008-10-20 13:13:10 följande:
    Usch det är så hemskt asså :( Gråter hela tiden. Hon är 1 vecka och 1 dag gammal, och tills igår var ALLT perfekt. Hon va så duktig och stark. Nu föll allting och jag är så rädd att jag ska förlora min prinsessa...
    Kram till dig! Det är jättehemskt att inte veta. Jag har två prematurer och den första tiden kändes hemsk för oss, även fast allt var tiptop med dem. Jag kan tänka mig oron när de får ytterligare komplikationer. Hoppas ni får provsvaren fort, så ni iaf kan få veta vad det är och hur chanserna ser ut.
  • Dorro85
    Pallas skrev 2008-10-20 13:15:26 följande:
    Kram till dig! Det är jättehemskt att inte veta. Jag har två prematurer och den första tiden kändes hemsk för oss, även fast allt var tiptop med dem. Jag kan tänka mig oron när de får ytterligare komplikationer. Hoppas ni får provsvaren fort, så ni iaf kan få veta vad det är och hur chanserna ser ut.
    Jag vill inte ens tänka på det... Undra om det händer ofta att prematurer avlider? Det är ju mardrömmen...
    Hur länge fick ni stanna på neo?
  • Pallas

Dorro: Nej, jag förstår att du inte vill tänka på det. Tror inte att det är så vanligt att prematurer avlider, de räddar ju de flesta.

Mellanpojken är född i v 32 och låg 13 dagar på neo. Yngste sonen är född i v 35 och låg aldrig på neo. Så mina är inte fädda så tidigt som din dotter. De är fortfarande extra infektionskänsliga, speciellt mellanpojken, och han är 4½ år nu.

• Staxson

Förstår din oro till 110%. Men jag tror inte att det är någon fara, självklart kan man inte garantera nått någonsin om något, vilket jag med många gånger kan tycka är frustrerande. Men infektioner är mycket vanligt och det brukar i 9 av 10 fall alltid gå bra och jag tror verkligen att det kommer göra det för din tjej! *STYRKEKRAMAR*

• Dorro85
    Staxson skrev 2008-10-20 13:19:35 följande:
    Förstår din oro till 110%. Men jag tror inte att det är någon fara, självklart kan man inte garantera nått någonsin om något, vilket jag med många gånger kan tycka är frustrerande. Men infektioner är mycket vanligt och det brukar i 9 av 10 fall alltid gå bra och jag tror verkligen att det kommer göra det för din tjej! *STYRKEKRAMAR*
    Jag hoppas det... fan jag HATAR detta...
  • Molly i Skåne
    Dorro85 skrev 2008-10-20 13:20:58 följande:
    Jag hoppas det... fan jag HATAR detta...
    De flesta prematurer får någon infektion den första tiden. En del i blodet, en del något annat. Vår kille fick sin 1a när vi varit hemma i 2 veckor. Hög puls och jätehög feber. Vi blev inlagda med honom 5 dagar igen då på neo och han fick antibiotika dropp. Jag säger inte att det är ngt alla får- men många och det brukar gå väldigt bra. Jag tror att du håller på att "landa" efter allt ni varit med om. Då kommer oron och mycket känns värre än det är. Ställ massor av frågor till personalen-fråga om ALLT du undrar över!!!Det är alltid bättre att veta än att undra!

Lycka till med allt nu-kramar till dig & lilla fina Mimmi!
    //M
    En gåva från livet-våra 4 barn!!!
Svar på tråden Klarar dom infektioner bra?