• jagäraf

"Vanlig" ivf-behandling för 46-åring. var? någon som vet?

Förlåt en ovanligt obildad ( ) 47-åring men vad innebär ivf? Alltså, tar man ut något ägg och befruktar eller är det insemination? Vad jag har förstått så är chansen att bli gravid i min ålder och därikring 0-1 % vilket alltså är i princip lika med noll. Skulle man bli gravid är risken för missfall över 50 % så att lyckas bära fram ett fullgånget barn är väl alltså högst en halv procents chans och det måste väl också gälla för ivf?

• jagäraf

Tack isisisis att du förklarade.

Om man ska bli gravid när man är 46, med sina egna ägg, för egen maskin eller via ivf, ska det nog till nästintill ett mirakel. Fast visst finns det kvinnor som blir det. Jag har försökt sedan jag var 41 att få ett barn till men har inte lyckats. Jo, gravid har jag blivit 5 ggr, sista gången var jag drygt 44, men inget barn har stannat tillräckligt länge. Trodde aldrig det skulle bli såhär, har fått 4 barn tidigare med samma pappa och de barnen har blivit till hur lätt som helst. Då var jag mellan 21 och 31. För min del är det nog tyvärr så att äggen blivit för gamla eller så är det min man det blivit nåt fel på. Vi har aldrig gjort någon undersökning, när vi väl förstod att det inte skulle lyckas hade jag blivit för gammal och vi fick ingen hjälp.

Svar på tråden "Vanlig" ivf-behandling för 46-åring. var? någon som vet?