• Dorro85

Hjälp mig...

Hej.
    Är i vecka 27 (26+3) just nu och ligger inlagd på sjukhuset. För en vecka sedan åkte jag in och jag hade öppnat mig 2 cm. Det har hittils stabiliserats med dropp och allt vad det innebär... Men idag märkte de att vattnet börjat sippra.

Jag är mycket orolig och gråter massor.... Det tog mig flera år att bli gravid.
    Har några frågor som kanske NÅN kan hjälpa mig att besvara? För barnmorskorna är ganska hemlighetsfulla känner jag...

Någon som fött i närheten av min vecka? Hur har det gått?
    Tror ni att bebis kommer komma inom snar framtid i o med att vattnet börjat sippra?
    Hur är det med era barns utveckling?
    Hur länge fick ni stanna på sjukhuset med erat barn? Fick ni ta hand om det till viss del själva?

• Svar på tråden Hjälp mig...
  • olivia 11

Hej!
    Vi fick en liten pojke i v 28+4 i mars i år. 1340 gram 39 cm lång.Jag tror att man kan ligga ganska länge med "sipprande" vatten. Mitt vatten forsade ut så för mig fanns det ingen återvändo. Men allt har gått VÄLDIGT bra, han föddes 12 veckor för tidigt men blev utskriven redan efter 7 veckor och sen dess har han varit hemma. Inga men efter sin tidiga ankomst och storleksmässigt är han ikapp jämnåriga.Kan skriva lite om hur det var för oss: Han kom med akut snitt då han låg i säte. De tog honom direkt till kuvösen och kollade hur han mådde. Han skrek direkt och hade fulla apgar efter 5 min. Behövde ingen andningshjälp, men det är ganska ovanligt att de inte behöver det. Han fick komma ut på mitt bröst efter några timmar och pickade faktisk nert sig till tutten och började suga!!Efter ett par veckor behövde han CPUP (luft som blåser i näsan och hjälper till att hålla lungorna utvidgade)Låg i kuvös ca 5 v och fick blodtransfusion 1 gång. Klarade sig från infektion som tur var. Det blir många provtagningar och mediciner, övervakningsmonitorer som larmar osv.Byta blöja och mata honom fick vi göra, och sitta kängru. Mitt bästa tips är att försöka ta det en dag i taget, fråga läkarna el. sjuksköterskorna om allt. Försöka koncentrera sig på det positiva.Hoppas att allt går bra med er, kramar..

• Dorro85

olivia 11 skrev 2008-10-07 11:39:33 följande:

Hej!Vi fick en liten pojke i v 28+4 i mars i år. 1340 gram 39 cm lång.Jag tror att man kan ligga ganska länge med "sipprande" vatten. Mitt vatten forsade ut så för mig fanns det ingen återvändo. Men allt har gått VÄLDIGT bra, han föddes 12 veckor för tidigt men blev utskriven redan efter 7 veckor och sen dess har han varit hemma. Inga men efter sin tidiga ankomst och storleksmässigt är han ikapp jämnåriga.Kan skriva lite om hur det var för oss: Han kom med akut snitt då han låg i säte. De tog honom direkt till kuvösen och kollade hur han mådde. Han skrek direkt och hade fulla apgar efter 5 min. Behövde ingen andningshjälp, men det är ganska ovanligt att de inte behöver det. Han fick komma ut på mitt bröst efter några timmar och pickade faktisk nert sig till tutten och började suga!!Efter ett par veckor behövde han CPUP (luft som blåser i näsan och hjälper till att hålla lungorna utvidgade)Låg i kuvös ca 5 v och fick blodtransfusion 1 gång. Klarade sig från infektion som tur var. Det blir många provtagningar och mediciner, övervakningsmonitorer som larmar osv.Byta blöja och mata honom fick vi göra, och sitta kängru. Mitt bästa tips är att försöka ta det en dag i taget, fråga läkarna el. sjuksköterskorna om allt. Försöka koncentrera sig på det positiva.Hoppas att allt går bra med er, kramar..
    tack
  • Dorro85

olivia 11 skrev 2008-10-07 11:39:33 följande:

Hej!Vi fick en liten pojke i v 28+4 i mars i år. 1340 gram 39 cm lång.Jag tror att man kan ligga ganska länge med "sipprande" vatten. Mitt vatten forsade ut så för mig fanns det ingen återvändo. Men allt har gått VÄLDIGT bra, han föddes 12 veckor för tidigt men blev utskriven redan efter 7 veckor och sen dess har han varit hemma. Inga men efter sin tidiga ankomst och storleksmässigt är han ikapp jämnåriga.Kan skriva lite om hur det var för oss: Han kom med akut snitt då han låg i säte. De tog honom direkt till kuvösen och kollade hur han mådde. Han skrek direkt och hade fulla apgar efter 5 min. Behövde ingen andningshjälp, men det är ganska ovanligt att de inte behöver det. Han fick komma ut på mitt bröst efter några timmar och pickade faktisk nert sig till tutten och började suga!!Efter ett par veckor behövde han CPUP (luft som blåser i näsan och hjälper till att hålla lungorna utvidgade)Låg i kuvös ca 5 v och fick blodtransfusion 1 gång. Klarade sig från infektion som tur var. Det blir många provtagningar och mediciner, övervakningsmonitorer som larmar osv.Byta blöja och mata honom fick vi göra, och sitta kängru. Mitt bästa tips är att försöka ta det en dag i taget, fråga läkarna el. sjuksköterskorna om allt. Försöka koncentrera sig på det positiva.Hoppas att allt går bra med er, kramar..
    tack
  • mamma på vift

Hej!
    Jag fick min lille kille i vecka 30+6. Han var tillväxthämmad och vägde 1270 gram. Vi låg på neo i 4 veckor och hade hemsjukvård i ytterligare 4 veckor. Max behövde CPAP i 1 vecka och sedan klarade han sig med extra syrgas. Han låg i kuvös i 2 veckor och sen värmesäng i 2 veckor. Han fick blod 2 ggr pga att hans blodtryck knasade sig. Han sondmatades i 6 veckor och sen tog han flaska + ammades. Allt har gått över förväntan.

Så länge som nytt fostervatten bildas så kan man gå ganska länge med sipprande vatten. Men de gör väl ul på dig o kollar fostervattnen mängden? Har du fått kortison sprutorna? Om inte kolla med läkaren. Dessa gör att bebisens lungor utvecklas fortare och det kan hjälpa mycket när bebisen föds.

*Mamma till 1 prins och 1 groda*
  • Dorro85

mamma på vift skrev 2008-10-07 16:56:33 följande:

Hej!Jag fick min lille kille i vecka 30+6. Han var tillväxthämmad och vägde 1270 gram. Vi låg på neo i 4 veckor och hade hemsjukvård i ytterligare 4 veckor. Max behövde CPAP i 1 vecka och sedan klarade han sig med extra syrgas. Han låg i kuvös i 2 veckor och sen värmesäng i 2 veckor. Han fick blod 2 ggr pga att hans blodtryck knasade sig. Han sondmatades i 6 veckor och sen tog han flaska + ammades. Allt har gått över förväntan.
    Så länge som nytt fostervatten bildas så kan man gå ganska länge med sipprande vatten. Men de gör väl ul på dig o kollar fostervattnen mängden? Har du fått kortison sprutorna? Om inte kolla med läkaren. Dessa gör att bebisens lungor utvecklas fortare och det kan hjälpa mycket när bebisen föds.
    ja, kortison har jag fått... för flera dagar sen. räcker det under hela tiden?? tänkte mer om den nu stannar 2 veckor till.. eller måste jag få nya?
    dom gjorde UL uidag o då såg fostervattnet bra ut. sen vet jag inte hur ofta dom gör det... ofta hoppas jag,,,
  • mamma på vift

ja det räcker med att få sprutorna 1 gång. jag gissar på att de kommer kolla varannan dag med ul och så länge som mängden ser bra, flödet till bebisen ser bra ut och du inte får onda sammandragningar så stannar bebis i magen. Jag hoppas att bebis stannar några veckor till iaf. Har du fått besöka neo nått? Det gjorde vi när jag blev inlagd...var skönt att ha kollat runt o sett alla saker innan vi väl hamnade där. Man kände igen sig och behövde inte ta in så mycket nytt på en gång samtidigt som man oroade sig för bebis.

*Mamma till 1 prins och 1 groda*
  • Dorro85

mamma på vift skrev 2008-10-07 17:03:24 följande:

ja det räcker med att få sprutorna 1 gång. jag gissar på att de kommer kolla varannan dag med ul och så länge som mängden ser bra, flödet till bebisen ser bra ut och du inte får onda sammandragningar så stannar bebis i magen. Jag hoppas att bebis stannar några veckor till iaf. Har du fått besöka neo nått? Det gjorde vi när jag blev inlagd...var skönt att ha kollat runt o sett alla saker innan vi väl hamnade där. Man kände igen sig och behövde inte ta in så mycket nytt på en gång samtidigt som man oroade sig för bebis.
    ok, då är den behandligen klar iaf. hoppas på att dom kollar fan... är lite sur på sjukvården. förmodligen startade allt detta pga GBS. och jag bönade och bad att dom skulle kolla efter GBS på min hemvårdcentral. dom ignorerade mig totalt. nu ligger jag här.
    ah, jag va på NEO för typ...15 min sen. kändes mest skrämmande tyckte jag=(
  • BebisVagga

fick min pojke i v 25+5.. han var stark o höll sej lugn mestadels vilket e bra så han får mogna o växa i lugn o ro.. komplikationer drabbades vi inte direkt av förutom pungbråck.. men det e inget allvarligt..

i dag en frisk pojke på snart 6 månader.. okorr..

• Dorro85
    BebisVagga skrev 2008-10-08 12:38:44 följande:
    fick min pojke i v 25+5.. han var stark o höll sej lugn mestadels vilket e bra så han får mogna o växa i lugn o ro.. komplikationer drabbades vi inte direkt av förutom pungbråck.. men det e inget allvarligt..i dag en frisk pojke på snart 6 månader.. okorr..
    vad glad jag blir :)
Svar på tråden Hjälp mig...