• Mc angel

Hur ställer man ut en blandras katt?

Jag har funderat på att ställa ut vår fina hon katt Tjyvis någon gång.
    Hon har det bästa tempramentet någonsin och är riktigt fin och charmig(Säger säkert alla mattar om sina djur...lol).... men jag vet inte riktigt hur man går till väga.

Någon som vet hur man ska börja?

Väntar på att vår lilla kille Max ska komma i Januari!
  • Svar på tråden Hur ställer man ut en blandras katt?
  • Mc angel

kan man låna sånt där burskynke nånstans?
    Jag e inge bra på å sy tyvärr......
    tack för länken btw......ställer du ut?

Väntar på att vår lilla kille Max ska komma i Januari!
  • Loyden

Du kan ju köpa burskynke. Finns i massor med färger och prisklasser. Behöver inte alls vara dyrt! Finns att köpa både på internet och i lokalen där utställningen hålls.

Tyvärr vet jag inte riktigt hur man går till väga för att ställa ut blandras. Borde väl gå i kategorin som huskatt då? eftersom den inte kan gå under en speciell ras. Lite osäker på det där!

Lycka till!

/Sabina

• Kattägd

Jag har aldrig ställt ut mina katter. Jag tror tyvärr ingen av mina katter skulle uppskatta det, annars hade det varit kul att testa.

• mian7373

Eftersom katten inte har stamtavla räknas den som huskatt.
    Du kanske kan hyra burskynke första gången du provar på om utställning är något för er...

• Pernilla75

Mc angel skrev 2008-10-03 07:50:39 följande:

Jag har funderat på att ställa ut vår fina hon katt Tjyvis någon gång.Hon har det bästa tempramentet någonsin och är riktigt fin och charmig(Säger säkert alla mattar om sina djur...lol).... men jag vet inte riktigt hur man går till väga.Någon som vet hur man ska börja?
    * Du måste vara medlem i en kattklubb för att få ställa ut din katt. På www.sverak.se hittar du klubbar från norr till söder.
    * Din katt måste vara vaccinerad mot kattpest/kattsnuva. Grundvaccination = Två sprutor med c:a fyra veckors mellanrum. Därefter en spruta varje år. Tänk på att det måste ha gått minst 15 dagar från det att din katt vaccineras tills den får ställas ut.
    * Katt över 10 månader måste vara id-märkt.
    * Huskatt över 10 månader måste vara kastrerad.
    * Det är också bra att beställa ett huskattbevis från Sverak. Det är inget måste och det kostar ingenting men det blir som en form av registrering över din katt.

* Burskynke finns ibland att låna/hyra av den kattklubb du väljer att gå med i. Om du inte vill sy själv så finns det flera personer/företag som säljer burskynken. Mitt tips är att du i så fall köper på en utställning eller googlar efter "burskynke".

Om du har fler frågor så får du gärna höra av dig.

Lycka till!
    /Pernilla
  • Pernilla75
    Pappatilltwins skrev 2008-10-05 18:02:03 följande:
    Du kan även ställa ut inom IDP.www.idpnordic.seHar inte samma regler som Sverak.
    Inom IDP kan din huskatt ta titlar vilket den inte kan inom SVERAK. Däremot kan du, som SVERAK-medlem, ställa ut din katt på IDP-utställningar men inte tvärtom.
Svar på tråden Hur ställer man ut en blandras katt?