• bubblan73

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html

BIM-listan & behandlingslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html

• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8
  • Mizz Turko
    Cia o krabaten skrev 2008-10-20 11:18:42 följande:
    Men har hört andra som kontaktat kliniken på Odenplan och gjort vul, så testa det.
    Läkarhuset odenplan? Jo jag tänkte på dem, men har ju så himla dåliga minnen därifrån, var ju där jag var med min 1.a MA och det känns lite jobbigt att gå dit.

Men om inte jag får göra på Mvc tidigare, så får jag väl ringa upp Odenplan ändå.
    Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • EMND

Poppy jag håller tummarna för dig idag. Tänkte det där med blodet i urin; jag hade det i vintras och det berodde på njursten, jag hade dock inte så mycket smärta men var jätte kissnödigt. Läkarna trodde att det var UVI fast odlingar visade inga bakterie. Nu önskar jag dig inte detta men jag hade hellre fått en njursten än ännu ett missfall. Sedan kan ju sköra slemhinnor blödda av sig själva och med tanke på progesteron och allt blodförtunnande det är nog närmaste förklaringen, ska du se.

Idun grattis för att första trimestern är avklarad.

BP det verkar att du har vant dig till sprutorna.

Och nu jag: har haft ÄL i helgen närmast i natt, tror, då jag hade så ont i VÄ. Vaknade och blev orolig: tänk om det blir utomkveds, tänk om det inte blir alls..., jobbiga tankar.

Hur än, båda Dr B och min nya Dr H ville att jag ska börja med progesteron f.o.m. ÄL om jag är säker på den.
    Ni är visst flera som har gjort på det viset eller?

Jag har inte bestämt än om jag ska börja med Innohep nu eller om två veckor (om jag plusar). Stickorna har visat ÄL, fast strecket var aldrig starkare än kontroll, dock de var lika starka. Dr B tyckte att jag ska ta trombyl till pluset och därefter switcha till Innohep. Hans ord var: Hålla sig till det vi att fungera.

• EMND

Glömde skriva: en av mina orkidéer har blommat i natt. Dessutom fick jag en liten ros på jobbet idag... Det måste vara goda tecken och jag är rätt glad trots oroliga tankar i natt...

• babblar på

dnd: är innohep och fragmin samma ? alla får visst sprutor nu
    Jag gjorde så med prog denna gången
    Hoppas det inte är utomkvedes. Jag tror de brukar säga att man inte känner det så tidigt förresten???

• Lycka77

Poppy - Skönt att inskrivningen gick bra, förstår att det känns jobbigt med blod i urinen dock, hoppas att det inte är någon fara och att allt ser bra ut på vul idag.

Idun - Grattis till bilen!
    Skönt att inskrivningen gick bra för dig också, hoppas att bm är en sån som blir bättre för varje gång ni träffas. Lycka till idag!

a80 - synd att bm inte kunde hjälpa dig med din arbetssituation, hoppas det går bättre på torsdag hos läkaren.

bp - det låter mycket lovande för dig tycker jag!

DND - jag tror att det är många som börjat med prog redan vid äl, det är väl som viktigast när ägget ska fastna kvar. Vi som gör ivf börjar iallfall med det vid äp.
    Tycker Dr H att du ska börja med sprutorna också redan vid äl?

Här är det inga glada tankar. Min bröst som gjort ont till och från tidigare har nu slutat ömma helt och liksom sjunkit ihop, så har det varit för mig de tidigare gångerna då det gått åt skogen   molvärk i svanken sitter dock kvar, men varför har brösten gått tillbaka om allt fortfarande är ok?

Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
  • Mizz Turko
    Lycka77 skrev 2008-10-20 13:45:04 följande:
    bröst som gjort ont till och från tidigare har nu slutat ömma helt och liksom sjunkit ihop, så har det varit för mig de tidigare gångerna då det gått åt skogen   molvärk i svanken sitter dock kvar, men varför har brösten gått tillbaka om allt fortfarande är ok?
    Tänk inte så, mina symtom försvann nästan helt och hållet för cirka 2 v sen men ändå lever pricken vidare. Symtom kommer och går och alla graviditeter är olika.
    Bling1975 skrev 2008-10-20 12:16:16 följande:
    Mizz T - några alternativ:www.ultraljudsbarnmorskorna.se/www.strandkliniken.se/gynekolog/ultraljud/gyn...
    Tack, ska kolla upp strandkliniken. Har tidigare tittat på UL-barnmorskorna och de ville ha runt 850 kr tror jag för UL, då går jag hellre till Odenplan och köper kläder för dessa pengar.
    Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • EMND

BP, ja de är nog samma.
    Heparin är snarare en ämnesgrupp, polysackarid som hör till en kolhydrat familj, än en enda definierad struktur. Den vanliga molekylvikten är 5 000-30 000 g/mol. Heparin finns inte i blodet utan på cellytorna. Dess uppgift är att hindra blod att koagulera genom att aktivera enzymet antitrombin. Antitrombinet är en kroppsegen substans som har en reglerande funktion i systemet för blodkoagulation.
    Logmolekyler heparin (Innohep, Fragmin dvs. heparinfraktioner med molekylvikter mellan 4000 och 6000 g/mol) är modifierad heparin. Som lågmolekyler, den har lägre halveringstid och snabbare effekt samt mindre inverkan på blodplättarna än ofraktionerat heparin. Så rent kemiskt är Fragmin och Innohep inte samma men väldigt lika strukturer som är delar av den stora heparin kedjan. Skillnaden kommer säkerligen beroende på olika tillvärkningsprocesser hos de respektive läkemedelstillverkarna. Farmakokinetiskt fungerar de båda genom likadana processer och medicinskt har de samma effekt.

• EMND

Lycka 77. Tänk inte så! Symptomen kommer och går. Tänk positivt.
    Dr H tyckte inte att jag ska äta trombyl alls. Det finns tydligen indikationer att NSAID medel (som trombyl är) kan förhindra infästningen så hon ville att jag tog Innohep från ÄL. DR B och ni andra har nog en annan erfarenhet vad gäller trombyl så jag kör med 2 T till BIM denna månad. Sedan om det blir plus går jag över och tar sprutor. Blir det minus tar jag 2 T till ÄL och byter vid ÄL i nästa cykel. Blir det inget då heller kör jag med sprutor enligt dr H. Om det blir minus igen, då ska vi anmäla oss till IVF. Men jag hoppas på ett plus redan denna månad. Vi har kämpat ordentligt för det. :)

• Bling1975

Mizz T - strandkliniken är nog också dyra för även de är helt privata.

Men de är bra att ha alternativ om ingen annan vill/kan ta emot och behovet känns stort. Jag kunde inte få någon tid på odenplan på 3 veckor när jag ringde dem förra året och ville ha en akuttid. Det fick bli akuten istället.

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8