• Finessan

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Här var det långt från livat idag. Förvånad Vad gör ni alla?

LillD, jag förstår dig och hoppas att pausen gör dig gott. Du är så hjärtligt välkommen tillbaka när du orkar, trådens egna lilla MCC.

BP, varför inte både T och F? Det är en fin-fin kombination.

Bling, USA låter jättespännande. Och visst är det en enorm skillnad på hur man ser på infertilitet där och här. Känns som om vi är kvar på stenåldern.

Poppy, gick det bra att köra idag? T och barnalbyl är samma, bara det att doseringen inte blir exakt vid delning av BA. Men det kan inte spela så stor roll antar jag. Själv köpte jag en megaburk babyaspirin i NY förra sommaren. De innehåller 81 mg och det är dosen som är bruklig där. 75 mg är det i T så det är same same.

Hoppas ni alla har en trevlig kväll!

• Finessan

VUL:ar lycka imorgon? *hänger inte med*

• Finessan

Även om jag har träffat nötter när det har att göra med mina mf så är jag benägen att strö rosor över alla de människor jag har träffat inom landstinget under min struliga graviditet. Alla, och då menar jag verkligen alla, har tagit min oro på allvar och inte tyckt att det har varit konstigt med min oro. Tänker då på alla turer till gynakuten och förlossningen.

Sen får jag väl tillägga att min vård privat inte kostat ett öre då Dr B är ansluten och jag har haft frikort. Även min första privata läkare var ansluten.

• Finessan

Då önskar jag också Lycka lycka till!

• Finessan

BP, du ska inte tro på allt vad FASS skriver.  Nej då, men det är ingen konstig kombination, tvärt om. Jag och många andra i tråden har haft den. På läkarordination. Forskning har påvisat att när det gäller antifosfolida syndrom så ger kombinationen fler levande barn än endast T eller endast Heparin.

Här kan du läsa lite.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=2125731

Jag tror på kombinationen när tex inget annat hittas eftersom man behöver ta en otroligt massa prover för att täcka allt immunologiskt och få gör det så därför upptäcks inte dessa orsaker. I USA är immunologiska orsaker till missfall helt naturligt och inget konstigt. Här är det väl inte riktigt så än. Dr Beers institut nämner en siffra på 22 %, att så många mf beror på immunologiska problem.

Intressant läsning här:

http://repro-med.net/info/cat1-5.php

Olika studier (punkt 8 tar upp mix mellan T och F):

http://repro-med.net/tests/studies.php

Nu blev det en massa immunologi. Glad

Bebis mår säkert fint.

Poppy, vissa dagar är lättare än andra. Det jag märker är att jag inte har så mycket ork när det är jobbigt. Men en bra dag på det och jag tankar på med ny energi.

• Finessan

Mina länkar var så klart till alla och inte bara riktat till BP.

Idun, mini skakade säkert rumpa h*n också.

MWB, vilken katta! :-O Skönt att sk-värdena var bättre, men tråkigt med p. Hoppas att det bara var för stunden.

Lycka, det är bra att vara ute i god tid.

Bling, längtan brukar vara större rädslan. 

• Finessan

BP, det är alltid bra att ha en plan b.

Men du, vilken vecka är du i nästa vecka, är du inte över v. 6 då? Tror att du har en stor chans att få se ett litet hjärta i så fall.

Jag färgade håret när jag var gravid.

Trevlig fredagskväll på er!

• Finessan

DND, jag håller med Bling. Falun har mkt goda resultat på T från ÄL. Kan för mitt liv inte tro att en klinik med ett så pass gott rykte och fina resultat skulle ge T om det motverkade infästning. Det vore ju rent vansinne.

Jag tog 2 T från ÄL och från plus 1 T + Fragmin. T tom v. 37 och Fragmin till förlossning. Jag skulle köra på en mix om jag var du. De kompletterar varandra väl genom att verka på olika sätt.

I någon av de länkar som jag postade tidigare idag står det om positiv forskning med mix av de båda när det gäller fosfolipida antikroppar, dvs immunologiska problem. Lupus är ett sådant. Fler barn föddes med mixen än med enbart T eller enbart Heparin. Läs gärna.

Jag har däremot hört de som fått Heparin från ÄL, men då har det varit efter många och långa försök + stor problematik. Jag skulle testa det dock om inget annat funkar och det har gått en tid.

Bling, menar du då Heparin från återföring?

• Finessan
    EMND skrev 2008-10-10 22:43:04 följande:
    Tack Finesssan. Görde du blödningstest när du började med Fragmin?
    Ja, hela graviditeten med jämna mellanrum.
  • Finessan

DND, jag kollade de första proverna ganska så omgående.

BP, har kollat vad det står i FASS och om man går in på FASS för förskrivare så står det så här:

Trombyl användes i följande fall först efter noggrann bedömning av risker och fördelar:

Vid samtidig antikoagulationsbehandling (kumarinderivat eller heparin - undantag lågdosterapi med heparin).

5000 enheter, som är brukligt när man inte haft blodpropp eller har svåra koagulationsproblem, är en låg dos. Det står inte heller att det inte ska blandas utan att en bedömning ska göras först. Jag hade högre dos, men inte en läkare som jag träffade reagerade att jag även tog T. Då träffade jag flera överläkare på kvinnokliniken.

Som jag tolkar det som står så är det fritt fram vid en låg dos och vid högre dos ska en bedömning göras. Bra va? 

Bling, vet inte heller, men jag tycker att du kan fråga om du kan få tidigare än plus.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8