Här tipsar vi om BILLIG mat!
på willys
på willys
min familj (jag, sambon och 6-mån dotter) handlar mat för 3500kr varje månad. Inklusive blöjor och barnmat. Jag lägger 875kr i 4 kuvert som jag skriver veckonr på. Om jag handlar för mindre än 875 lägger jag det i en "plusburk" som man får ta av om man ska köpa nått extra, typp godis eller hämtmat.
Varje söndag bestämmer vi vad vi ska äta i veckan sen åker jag och handlar varje måndag. Då handlar jag allt som behövs under veckan. Inkl grönsaker, frukt, mjölk osv...Det finns inget som inte håller sig i en vecka, bröd fryser jag in och nån gång per vecka bakar jag eget. Jag har börjat göra s.k. 2-veckorsallad som finns här i tråden. Jätegod!!! Då gör man sallad på nåndagen och så håller den i två veckor. Den tar dock slltid slut efter en vecka.
Jag har gjort det ganska lät att inte handla för mycket saker eftersom jag bara handlar 4ggr per månad. Ibland blir det ju nån extragång om jag glömt nått.
Från Inze
Jag har ett recept som heter
TRE VECKORS SALLAD
1 dl matolja
1 dl äppelcidervinäger
3/4 dl socker
1/2 tsk salt
1/2 tsk salladskrydda
1 kg vitkål
1 kg morötter
1 grön paprika
1 röd paprika
1 purjolök
Blanda olja, vinäger, salt, socker och kryddan
Koka
Riv under tiden vitkål och morötter
Skär paprika och purjolök
Blanda alla grönsakerna i en skål
Häll över den något avsvalnade lagen
Salladen håller i tre veckor och blir godare och godare
Nej det var nog för 2 veckor sedan. Jag köpte upp mig på några påsar
E det inte mig du menar, eller har jag missat nått
Hehe *tackar och bockar*
Vi har alltid haft 3500 kr i matkassa men innan fick vi alltid lägga till pengar i slutet av månade.
Jag började väl med "systemet" när jag gick hemma på hp och inte hade nått att göra. Jag gillar struktur i alla dess former :)
Vi har inte gäster så där jätteofta, iaf inte som vi bjuder på mat. Men dem gångerna vi har det brukar det ändå gå rätt bra med matkassan. Man behöver ju inte göra oxfile lixom. Om jag slår på stort på varmrätten behöver man kanske inte göra en jättedyr förrätt/eftersätt etc
Det e såklart det har vacklat ibland. Speciellt när jag precis hade börjat, då fick man lösa det genom att jag eller sambon la till av våra egna "fickpengar" (tro mig jag har ett annat system för hemmabudgeten oxå , som sagt struktur!). Nån gång har man snott pengar av nästa veckas kuvert så det har blivit väldigt lite pengar kvar att handla för sista veckan. Jag tror det var i den sån veva som jag startade den här tråden. Efter ett tag blir det dock så naturligt och lätt så nu var det längesen vi drog över på budgeten.
det vi pratar om i just dem här inläggen är hela hushållskassan. Alltså mat, blöjor, dasspapper tandkräm etc etc
jag kan bara tala för mig själv. Men om kaffebryggarn går sönder tas det inte av matkassan för att köpa en ny. En film är gränsfall. Står jag i mataffären och jag har pengar över så okej då. annars så tar jag det från egna pengar
jag älskar lappkojs
men jag har för mig att det var mer "bitar kött" i den man fick i skolan
Jag startar en ny tråd några dagar tidigt medans jag kommer ihåg. Favorita den nya nu!!!
Här tipsar vi om billig mat Del 2
*Pekar mot den nya fina tråden * Här tipsar vi om billig mat Del 2