Inlägg från: tjorven80 |Visa alla inlägg
  • tjorven80

Här tipsar vi om BILLIG mat!

i dag blir det hemmalagad thai mat
    potatis 8kr
    morötter10kr
    lök 2 st? kr
    paprikakr?
    cocosmjölk från thai afären 1L 13kr
    fläskfile 49kr/kg
    risk ca 20kr
    thail curry 45kr ( rääcker till massa mat lagningar)

ett sådant här kok räcker till 2 bamse middagar hos oss Fundersam men lite mer vanligt folk får nog ut 4 middagar.. lätt räknat.
    super gott

• tjorven80
    Svar på #131
    Tina83 skrev 2008-10-02 15:07:47 följande:
    recept ?
    hhhmmmmmmm
     skall försöka masera igång gärnan, och se om jag lyckas trolla fram ett recept..
    gör ju det på måfå..  skriver somjag lagar det.. mängderna varierar ju på hur mycket du vill laga.

värm upp lite mat olja
    häll i ca 2 msk rödd thai curry pasta (om man gilla mycket starkt, annars mindre)

rör ut pastan i oljan och lägg i ca 5 skalade fasta potatisar.. stek/ fritera  dom mågon minut i curry röran..

lägg i köttet (vi tar en file som jag skär i medaljonger) och bryn det tillsammans med potatisen.
    släng i den skivade (6-8)morötterna och (2-3)löken ev en paprika och låt det fräsa med en liten stund.

häll på coccos mjölken 2 burkar vanlig storlek.. ( ja har i en 1L för pak) 
    en kött buljong
    pytte salt.
    svartpeppar , paprika pulver, cayenne
    låt puttra på platan värme knapp 2-3 tills potatisen känns klar.( inte storm koka )
    servera med ris.

(skall det vara riktigt gjort skall du ha i lite fisk sås.. vi kör utan då gubben hatar det )

hoppas du över lever... Flört

det tillhör våra favosar
  • tjorven80

vi lyxar till panbiffarna hemma till biff a ´la lindström eller hur det stavas... Förvånad

samma grund men i med hackade inlaggda rödbetor och kapris..
    mycket godare.. om man nu gillar ovan nämda ingredienser..

• tjorven80

i dag blev det soppa.. gulach eller hur det stavas...

• tjorven80

skall göra rotfrukts gryta i dag.. med hemma gjorda frikadeller i

• tjorven80

gjorde falukorv i ugnen i går med paprika äpple lök.. en sås röra på stark senap, tomat pure och lite kryddor.. hemma lagat mos till.

• tjorven80

CILLI CON CARNE..
    eller hur det stavas..

• tjorven80
    Vombell skrev 2008-10-22 18:18:24 följande:
    Enkel Eijla SpecialStek köttfärs, krydda valfria kryddor + en buljongtärning. Häll i lite vatten. Skala och skiva potatis tunt. Smöra en form. Varva potatis och köttfärs, potatis överst. Krydda lite med salt och peppar. In i ugnen 200 grader i ca 45 min. Jag brukar hälla på en skvätt grädde innan jag sätter in formen i ugnen men i ursprungsreceptet är det inte så. Serveras med lingonsylt och rivna morötter. Alla gillar detta! Enkelt och BILLIGT!!
    vvi har paprika ärtter och morötter i vår variant...
    sweet cilli sås grädde myskot  blir en helt annan rätt, men god
  • tjorven80

snart är det dax för tomte gröten..  

• tjorven80
    phad tahi.. eller hur det stavas..

kyckling/vit  kål/paprika/ jag brukar ha i rivna morötter../jordnåtter / 1 ägg /ris nudlar/
    antingen en färdig sås mix eller så gör man en själv.. det tycker jag är godare  men det förutsätter ju att ma använder sådanna mat lagings produkter.. annars blir det inte lönsamt.

shepherd´s pie
    köttfärs sås...skivade morötter ärttor potatismos..
    man lägger köttfärs röran i en ungssäker form.. på med potatismoset och grattinera i ungnen..och en god sallad till.

måste ju slå ett slag för den goda broccoli soppan den gör att jag slipper trycka i mig gärn tabletterna.. SÅ HIMMLA GOD:;
    Prettypink skrev 2008-11-05 21:34:42 följande:
    Jag tycker det är krångligt med "tomtegröt". Gör ni egen? Jag köper ibland på korv. Fat det är godare att göra själv!!
    gör egen.. köper coop sget gröt ris  står på hur man gör.. brukar ha i kanel stång och lite socker/ salt.. väldigt smidigt..
  • tjorven80

pasta spenat..
    färsk  spenat band pasta rea 2 pack 15kr
    färsk spenat 19kr påsen
    1 burk krossade tomater
    championer ca 4st

hadde pesto hemma ,
    ca 2 msk mjuk ost
    citron oliv olja
    peppar salt, vitlökspulver..
    vitlöks bröd

blev riktigt gott.. bjöd vänninan på det i dag och ett glas vin till henne  e ju på tjoken så fick snällt titta på 

• tjorven80

biff a la linström = vanliga pannbiffar... fast med hackad kapris och röbetor i ..

eller vanliga rödbetsbiffar eller morotsbiffar..

Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!