• Molly i Skåne

Min mor är heeelt galen-måste man ha kontakt med mormor för barnens skull????

Min mamma har aldrig varit någon bull-mamma. Faktum är att hon ända sen jag var liten varit rena skräcken att umgås med. Förmodligen har hon någon odiagnosticerad bokstavs-kombination (jag VET att det inte behöver innebära att man är en opålitlig och hemsk person) och i hennes fall är det nog bokstäverna E.L.A.K som kommer först!
    Vi fick en liten prematurbebis i januari- han har fortfarande syrgas och är nyligen knapp-opererad.
    Hon har skickat två blombuketter sen han föddes men inget annat- hon bor 75 mil ifrån oss. För hans och de andra barnens skull har vi bjudit in henne att komma och hälsa på, men hon säger hela tiden : Jag vill inte se honom med alla slangar och sladdar!
    MEN HALLÅ!!!det är vårt barn, ditt barn-barn och det är såhär han ser ut och har det just nu!"!!!
    Jag känner mig så himla ledsen och besviken...finns det NÅGON mer som är i en liknande situation- jag är 44 år och blir en liten ledsen 5-åring när jag pratar med min mor!!!
    Måste man ha kontakt med en sån människa för barnens skull?
    Vad anser ni?

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Svar på tråden Min mor är heeelt galen-måste man ha kontakt med mormor för barnens skull????
  • Molly i Skåne
    Birgitta2 skrev 2008-09-09 14:57:20 följande:
    Molly i Skåne skrev 2008-09-09 14:36:32 följande: Jag tycker det är ett barns rättighet att växa upp med föräldrar som bryr sig. Och sen att barnen växer upp till både 30-, 40- och 50-åringar spelar ju ingen roll. Ungarna behöver en ändå. Min son har flyttat 28 mil ifrån mig. Han har jobb, sambo, lägenhet och underbara svärföräldrar. Jag tänkte att jag tar det lugnt, inte ringa ner hans telefon, inte tjata om att jag saknar honom.... Vill inte störa i hans nya liv för mycket. Men, nu klagar han över att jag ringer alldeles för sällan, att jag aldrig hälsar på osv osv. Själv kände jag att jag inte vill störa för mycket. Så nu har jag förstått. Jag orkar inte åka upp för tillfället, men jag försöker ringa en gång i veckan. Och nu kommer han och hans sambo och hälsar på över helgen. Och jag är själaglad. Det blir trångt med fyra vuxna, stor vovve och två katter i en liten trea, men oj var roligt att få rå om dom! Nu slipper de laga mat och diska en hel helg och jag får bara njuta. Tänk... jag trodde att han lagt gamla morsan på hyllan eftersom han flyttade så långt bort... men det gjorde han inte. Tack gode gud för det!
    Vad skönt för din son att han har en sån härlig mamma som respekterar gränser och ändå bryr sig om! Ha en härlig helg ned honom och svärdottern!
    Kram
  • Frediza1980

hej! jag har inte läst tråden. men nej det behöver du inte!!! omge dig med människor som får dig och din familj att må bra och bryr sig om er.
    vi har ett liknande problem men med farmor och vi har inte slutat att höra av oss eller att hålla henne uppdaterad. Men vi har slutat vilja att hon ska bry sig mer och vara mer intresserad, tex så föreslår vi inte längre att hon ska komma(har gjort det många gånger men det blr alltid ett nej)
    Vi har en mormor som är helt underbar och lika så faster som alltid ställer upp och många andra som älskar våran dotter över allt

Ibland så räker det med att släppa taget, sluta önska att ens mamma var en annan person, eller försöka förändra någon, förstår du hur jag menar? Livet blir mycket lättare
    Hoppas att det löser sig för er

• Molly i Skåne
    Zander O Cayenne skrev 2008-09-09 17:04:03 följande:
    Jag ahr bara läst här och där i tråden och det jag kom att tänka på att du borde hitta en "ny" mamma som kan bli en bra mormor till dina barn. Sen såg jag att du redan har fått det rådet. annars har jag inget bra att komma med, mer än en stor kram till dig.
    Tack för tipset!Kram tillbaka!
  • Molly i Skåne
    Frediza1980 skrev 2008-09-09 17:11:26 följande:
    hej! jag har inte läst tråden. men nej det behöver du inte!!! omge dig med människor som får dig och din familj att må bra och bryr sig om er. vi har ett liknande problem men med farmor och vi har inte slutat att höra av oss eller att hålla henne uppdaterad. Men vi har slutat vilja att hon ska bry sig mer och vara mer intresserad, tex så föreslår vi inte längre att hon ska komma(har gjort det många gånger men det blr alltid ett nej) Vi har en mormor som är helt underbar och lika så faster som alltid ställer upp och många andra som älskar våran dotter över allt Ibland så räker det med att släppa taget, sluta önska att ens mamma var en annan person, eller försöka förändra någon, förstår du hur jag menar? Livet blir mycket lättare Hoppas att det löser sig för er
    Tack så mycket! Det känns jätteskönt med fin respoms, även om det är trist att så många andra har liknande hemska upplevelser! Skall försöka jobba på att acceptera "gilla läget" och gå vidare. Ha det bra!
  • Frediza1980
    Molly i Skåne skrev 2008-09-09 17:23:48 följande:
    Tack så mycket! Det känns jätteskönt med fin respoms, även om det är trist att så många andra har liknande hemska upplevelser! Skall försöka jobba på att acceptera "gilla läget" och gå vidare. Ha det bra!
    Ja det är jätte trist att det ska vara så. och det är absolut inte lätt att "gilla läget" min sambo har verkligen haft det jobbigt, men nu är han mindre ledsen för han vet hur dan hon är och att det inte speglar honom på något sätt.  hon är som hon är och det fins inget vi kan göra för att ändra på det, hon är inte intresserad helt enkelt. Vi har sagt det att vi hellre träffar henne 1 gång vart annat år och det är trevligt än ofta och ledsamheter. Jag tror absolut att det är bättre för barnen dessutom.
    Ett jättelycka till till dig
  • Hugo Boss

Har inte läst hela tråden!
    Men vi har det likadant här, fast med sonens farmor. Allt har resulterat i att vi inte har ngn kontakt med farmor och faster nu (farfar och farmor är skilda, så honom har vi kontakt med).
    Men att folk inte har pli på sig själv att hålla sina knepiga tankar för sig själv förstår jag inte.
    Sonen har en underbar mormor och morfar, som insett att det är kärlek det handlar om, inte en massa pengar som farmor tror osv..

Ville väl egentligen säga att du behöver inte ha ngn kontakt med henne för barnena skull! Mår inte du bra i relationen till henne så känner ju barnet det på sig. KRAM

• glockenbach

Oj, har jag också samma mor som er? Min ringer var tredje månad kanske och har inte hälsat på mig på tio år - inte förrän vi köpte biljetter hit! Då kom hon och var glad. Sen dess har hon knappt hörts av.

• Mirakel händer

Nej, det behöver du inte. Jag har INTE kontakt med min mamma sedan julen 2006. Eftersom hon är som hon är helt enkelt. För våran skull så har jag valt detta pga att hon inte accepterar min son som han handikapp och funktionshinder.

(¯`°?.¸ ♥Kim 950313 ♥ ¸.?°´¯) kimsmamma.bilddagboken.se/
  • spacecat

På något sätt känns det skönt att man inte är ensam!

Det är min första tanke när jag läser den här tråden

Jag har själv en krånglig relation med min mamma. Den har inte varit bra sedan hon födde min halvsyster när jag var 21 år. Innan dess var den väl sådär, men efter min halvsysters födelse försämrades allt. I sexton år har jag inte haft en mamma som bryr sig helt enkelt!

Nu är det förmodligen slut på kontakt mellan oss verkar det som. Egentligen började det väl på allvar när jag och min man flyttade med våra då 2 söner 40 mil bort från henne. Innan hade vi bott (och även jobbat) på samma ställe. Inte för att vi hade mycket kontakt direkt! Dom bjöd aldrig på middag, ville aldrig umgås.

På 2,5 år har dom inte hälsat på någon gång! Min mamma har ringt 3 gånger. Mailat ca 5 gånger och det är allt. Och då har vi även fått en tredje efterlängtad liten pojke. Hon kom inte på dopet kan jag väl nämna. Skyllde på att min halvsyster hade mycket med skolan.

Nu när 5-åringen fyllde år så skickade hon ett brev med lite pengar i. Dom kom dagen innan födelsedagen. Eftersom barnens kusin föddes ett par dagar innan dess och jag då passat barnens 3-åriga kusiner (tvillingar) ganska mycket så var jag lite stressad. Speciellt som jag blev dyngförkyld och ändå skulle ordna 2 kalas till helgen PLUS att mannen jobbade kväll!

Så jag la undan det till dagen efter då sonen fyllde år. Det var en fredag så det var full fart med jobb, förkylning, dagis, skola, bebis fira 5-åring etc. På kvällen fick jag meddelande på MSN från min syster där hon skällde ut mig för att jag inte kontaktat vår mamma och talat om att brevet kommit fram. Jag blev något irriterad och meddelade min mamma per mail att brevet kommit fram, men att jag inte hade någon lust att bli utskälld för att jag inte kontaktat dom sama dag brevet kommit. Dom har aldrig krävt detta innan så jag förstod inte varför det skulle vara så nu. Jag försökte sedan ringa på söndagen, men ingen svarade och ingen har svarat på mitt lämnade meddelande heller. Det verkar som om dom helt brytit kontakten med mig nu...

Är inte förvånad direkt, snarast lite lättad. Har funderat så många gånger på at bryta helt. Nu verkar det gjort.

Och barnen vet ju inte ens vem som är mormor. Inte ens 7-åringen vet vem som är mormor! Det säger väl en hel del! Det enda som jag tycker är synd är att jag förlorar kontakten med min lillasyster, men hon har valt mammas sida.

Så lite svar på TS: mår du dåligt av kontakten med din mamma, mår barnen verkligen bra av den då?

Svar på tråden Min mor är heeelt galen-måste man ha kontakt med mormor för barnens skull????