• Molly i Skåne

Min mor är heeelt galen-måste man ha kontakt med mormor för barnens skull????

Min mamma har aldrig varit någon bull-mamma. Faktum är att hon ända sen jag var liten varit rena skräcken att umgås med. Förmodligen har hon någon odiagnosticerad bokstavs-kombination (jag VET att det inte behöver innebära att man är en opålitlig och hemsk person) och i hennes fall är det nog bokstäverna E.L.A.K som kommer först!
    Vi fick en liten prematurbebis i januari- han har fortfarande syrgas och är nyligen knapp-opererad.
    Hon har skickat två blombuketter sen han föddes men inget annat- hon bor 75 mil ifrån oss. För hans och de andra barnens skull har vi bjudit in henne att komma och hälsa på, men hon säger hela tiden : Jag vill inte se honom med alla slangar och sladdar!
    MEN HALLÅ!!!det är vårt barn, ditt barn-barn och det är såhär han ser ut och har det just nu!"!!!
    Jag känner mig så himla ledsen och besviken...finns det NÅGON mer som är i en liknande situation- jag är 44 år och blir en liten ledsen 5-åring när jag pratar med min mor!!!
    Måste man ha kontakt med en sån människa för barnens skull?
    Vad anser ni?

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Svar på tråden Min mor är heeelt galen-måste man ha kontakt med mormor för barnens skull????
  • piggen

Oj, jobbigt. Är det så att allt alltid ska handla om henne?

Min mamma kan vara så ibland och det är jättejobbigt. Kan inte visa empati alls. Om jag är ledsen har hon det värre. Ex. Nu när jag kommer att bli arbetslös småbarnsmamma pratar hon bara om hur dåligt hon mår av det osv, kan inte se bortom sig själv.När min syster mådde dåligt i skolan och fick hjälp av skolsyster tyckte mamma att HON blivit förråd av min syster....
    tyvärr väljer man ju inte sina föräldrar....... Är på väg tvärtom med min far som jag inte träffat sedan 1994 så man kan ju återknyta kontakten också.

Kram

• Molly i Skåne
    Qywez skrev 2008-09-09 13:51:58 följande:
    Hon låter som min mormor, hon blev oxå osams med folk till höger o vänster, men aldrig att det var hennes fel, alltid alla andras .Bara med tanke på hennes sätt att styra världen på det sättet .Känn efter själv, vill du själv ha kvar kontakten med henne, mår du bra av kontakten eller tror du att du skulle må bättre om du inte hade den?
    Jag VET ju att jag mår bäst utan henne, men så kommer det där gnagande tänket: barnen, normala familjer har kontakt mm mm. Hon har ett enormt stort kontroll behov- vill att allt skall vara på hennes vis...Måste fråga, gillade du din mormor ändå?
  • Birgitta2

Molly i Skåne skrev 2008-09-09 13:55:07 följande:

Svar på #7
    Jo, men det är ju det som är så svårt-dubbla lojaliteter. Hon är min enda mamma!!!Och barnens mormor. Dessutom reser hon till Egypten, Cypern, Turkiet mm med mina syskon flera gånger om året-hon är bara 64, så man kan inte skylla på sviktande hälsa och krumma ben!Förra veckan skickade jag en bunte foton från dopet, som hon ville ha.Jag visste att det skulle innebära någon slags kontakt, och hade mentalt förberett mig...Idag ringde hon min man i tvättstugan (detta är typiskt) och sa att jag inte svarade på telefon. Jag hade varit inne hela fm- ingen har ringt. Så jag ringde bävande upp henne. Ja, då visar det sig att hon bara har numret till vår sommarstuga!!!Vi har haft samma nummer hem i 5 år!!Vi pratade om ditt och datt en stund, men hela samtalet gick mest ut på vilka fula kläder vissa dopgäster hade, om de var överviktiga eller såg gamla ut för sin ålder...ständigt denna människosyn.Till slut försökte jag avsluta lite snyggt genom att berätta som det var" Idag var vi inne på neo klockan 7 för att lillens apparat som mäter hans syresättning gått sönder".Hennes svar; Neo vet jag inte vad det betyder, men jag lever ju inte heller på att älta sjukdomar hela tiden!!!!Han opererades för en vecka sen- hon ringde inte ens- och nu vet hon inte vad neo betyder....blev så ledsen att jag startade denna tråd!
    Först vill jag säga att jag är 51 med trasiga höfter, reumatiker och dåliga njurar. Förutom detta bär jag på den trevliga sjukdomen SLE. Sviktande hälsa har INTE med åldern att göra. Jag reser inte gärna med tåg och buss i fem-sex timmar för då kommer jag inte ur sängen på två dygn.

Men åter till dig. Det låter onekligen som om din mor inte är speciellt intresserad. Jag hade nog låtit henne ta kontakten i fortsättningen och hållit dörren öppen om hon så vill. Men jag hade INTE försökt ta kontakt själv. Och jag hade heller inte försökt pracka på henne barnbarn som hon uppenbarligen inte känner att hon vill bekanta sig med. Punkt slut. Släpp det.

Jag hade faktiskt inte brytt mig. jag förstod av din TS att ni inte haft bra kontakt under hela din uppväxt och att hon inte varit en speciellt trevlig mamma. Hade du verkligen förväntat dig att hon skulle förändras med åldern? Vi brukar bli lite grinigare med åldern har jag för mig, inte tvärtom.

Jag förstår att du är besviken, men hade jag varit som du hade jag umgåtts med den släkt jag själv känt att de kan ge nånting i familjerelationen. Resten hade jag skitit i.
  • Molly i Skåne
    piggen skrev 2008-09-09 13:55:13 följande:
    Oj, jobbigt. Är det så att allt alltid ska handla om henne?Min mamma kan vara så ibland och det är jättejobbigt. Kan inte visa empati alls. Om jag är ledsen har hon det värre. Ex. Nu när jag kommer att bli arbetslös småbarnsmamma pratar hon bara om hur dåligt hon mår av det osv, kan inte se bortom sig själv.När min syster mådde dåligt i skolan och fick hjälp av skolsyster tyckte mamma att HON blivit förråd av min syster....tyvärr väljer man ju inte sina föräldrar....... Är på väg tvärtom med min far som jag inte träffat sedan 1994 så man kan ju återknyta kontakten också.Kram
    Ja, den biten kan jag också relatera till. Min pappa som gick bort var inte min biologiska. Den biologiska lever, men jag har inte träffat honom sen jag var 18- han har inte mött något av sina 4 barn-barn...men han har sina egna problem...är ingen barnkär typ!
    Har du bestämt när du skall träffa din far? Hur fick ni kontakt igen?
  • Molly i Skåne
    Birgitta2 skrev 2008-09-09 14:00:33 följande:
    Molly i Skåne skrev 2008-09-09 13:55:07 följande: Först vill jag säga att jag är 51 med trasiga höfter, reumatiker och dåliga njurar. Förutom detta bär jag på den trevliga sjukdomen SLE. Sviktande hälsa har INTE med åldern att göra. Jag reser inte gärna med tåg och buss i fem-sex timmar för då kommer jag inte ur sängen på två dygn.Men åter till dig. Det låter onekligen som om din mor inte är speciellt intresserad. Jag hade nog låtit henne ta kontakten i fortsättningen och hållit dörren öppen om hon så vill. Men jag hade INTE försökt ta kontakt själv. Och jag hade heller inte försökt pracka på henne barnbarn som hon uppenbarligen inte känner att hon vill bekanta sig med. Punkt slut. Släpp det. Jag hade faktiskt inte brytt mig. jag förstod av din TS att ni inte haft bra kontakt under hela din uppväxt och att hon inte varit en speciellt trevlig mamma. Hade du verkligen förväntat dig att hon skulle förändras med åldern? Vi brukar bli lite grinigare med åldern har jag för mig, inte tvärtom. Jag förstår att du är besviken, men hade jag varit som du hade jag umgåtts med den släkt jag själv känt att de kan ge nånting i familjerelationen. Resten hade jag skitit i.
    Tack! Jag menar verkligen inte att förringa sjukdom- har själv polycyst njurar och är rörelsehindrad efter trafikolycka...men jag menar att det handlar om prioriteringar...du har så rätt! Jag skall fokusera mer på de människor som faktiskt vill mig väl- det är bara så svårt att släppa denna livslånga längtan efter en mamma som älskar mig som jag är!
  • drea

Var glad att du inte bor i Ryssland... där har far/morföräldrarna lagstadgad rätt att träffa sina barnbarn!!!

• Abessiniern

Molly i Skåne skrev 2008-09-09 13:58:43 följande:

Jag VET ju att jag mår bäst utan henne, men så kommer det där gnagande tänket: barnen, normala familjer har kontakt mm mm. Hon har ett enormt stort kontroll behov- vill att allt skall vara på hennes vis...Måste fråga, gillade du din mormor ändå?
    Ingen har ju något svar på om du ska ha kontakt med din mamma eller inte, det är bara du som kan bestämma. Jag vill bara skriva att jag så väl förstår känslan, eftersom jag har en liknande med min pappa. Det är inte lätt att bryta helt med en förälder. Man försöker och försöker och så tycker man att det känns lite bättre. Sen rätt som det är så händer något som gör att allt raseras igen. Innerst inne vill man ju vara viktig för sin egen förälder. Man är ju deras barn.

Om nu din mamma har svårt för sjukhus så kan man ju säga det. Att tyvärr jag känner att jag kan bara inte komma till sjukhuset eler träffa barnet när han är så dålig (även om jag tycker att det är märkligt). Man kan ändå visa att man bryr sig på andra sätt. Man kan höra av sig och vara genuint intresserad och lyssna!
  • Molly i Skåne
    drea skrev 2008-09-09 14:04:51 följande:
    Var glad att du inte bor i Ryssland... där har far/morföräldrarna lagstadgad rätt att träffa sina barnbarn!!!
    Är det sant?!
    Hur ser den myndigheten ut som har hand om sånt?
    Fast det skulle ju varit bra på ett sätt- eftersom jag tycker att hon försummar dem så- speciellt de två minsta!
  • Qywez

Molly i Skåne skrev 2008-09-09 13:58:43 följande:

Jag är ledsen att jag måste svara ärligt på din fråga, för sanningen är att jag verkligen hatade min mormor, värre människa än hon är svårt att råka ut för!
    När det handlar om din mamma, jag vet att det inte är lätt att bryta, men många av anledningarna man har till att bryta avgör oftast det bästa med det.
    Om jag ställer några frågor, så får du lite att fundera på, brukar vara ett sätt att hitta sin "egen" sanning och därmed ta sitt eget rätta beslut .

Hur mår du "efter" ett samtal med din mor?
    Hur mår du då du ska träffa din mor?
    Hur mår du då du åker ifrån?
    Hur rättvis mot alla dina barn är hon?
    Hur behandlar hon barnen som har kontakt med henne?
    Hur mår dina barn, då mormor kommer på tal?
    Vad säger dina barn om sin mormor?
    Hur mycket anser DU att hon bryr sig om dina barn?
    Anser DU att hon ger dina barn något positivt, eller känner du ett behov av att skydda dom?

Många fler frågor kan man ställa, men detta är något för dig att fundera på, beroende av dina svar, så har du ditt svar, på vad som är bäst att göra, ha kvar kontakten eller bryta?!
  • Molly i Skåne
    Abessiniern skrev 2008-09-09 13:29:36 följande:
    Jag tycker inte heller att man måste ha kontakt med sina föräldrar bara för barnens skull. Jag tror faktiskt inte att en relation med en mormor, morfar, farmor eller farfar som bara gör ens föräldrar ledsen är så himla mycket att hänga i julgranen. Jag har tyvärr en väldigt dålig relation med min pappa idag vilket med största sannolikhet kommer att resultera i att min dotter kommer att ha liten kontakt med sin morfar. Men när inte intresset finns från hans sida och man bara känner sig ledsen och upprörd efter varje kontakt, så känns det inte som så mycket att kämpa för. Jag skulle gärna önska min dotter en morfar som var närvarande och bryr sig, men det kommer min pappa aldrig att vara och det är inget jag kan göra något åt.
    Det är jättetrist att höra att du har en så dålig relation till din far- speciellt med tanke på din dotter! Jag tror att det handlar mycket om att släppa taget för mig- har altid varit avundsjuk på kompisar för deras mammor och "samlar" på snälla mamma-figurer nu i vuxen ålder...
    Acceptans, det är väl det som det handlar om...men när hon då ploppar upp i telefon ibland (sällan) eller med en blomma so egentligen inte betyder ngt mer än att hon ringt till blomsterhandeln där hon har konto.
Svar på tråden Min mor är heeelt galen-måste man ha kontakt med mormor för barnens skull????