• Qywez

Min mor är heeelt galen-måste man ha kontakt med mormor för barnens skull????

Jag har inte kontakt med mina föräldrar, så nej det behöver man inte!
    Du väljer själv!

• Qywez

Hon låter som min mormor, hon blev oxå osams med folk till höger o vänster, men aldrig att det var hennes fel, alltid alla andras .
    Bara med tanke på hennes sätt att styra världen på det sättet .
    Känn efter själv, vill du själv ha kvar kontakten med henne, mår du bra av kontakten eller tror du att du skulle må bättre om du inte hade den?

• Qywez

Molly i Skåne skrev 2008-09-09 13:58:43 följande:

Jag VET ju att jag mår bäst utan henne, men så kommer det där gnagande tänket: barnen, normala familjer har kontakt mm mm. Hon har ett enormt stort kontroll behov- vill att allt skall vara på hennes vis...Måste fråga, gillade du din mormor ändå?
    Jag är ledsen att jag måste svara ärligt på din fråga, för sanningen är att jag verkligen hatade min mormor, värre människa än hon är svårt att råka ut för!
    När det handlar om din mamma, jag vet att det inte är lätt att bryta, men många av anledningarna man har till att bryta avgör oftast det bästa med det.
    Om jag ställer några frågor, så får du lite att fundera på, brukar vara ett sätt att hitta sin "egen" sanning och därmed ta sitt eget rätta beslut .

Hur mår du "efter" ett samtal med din mor?
    Hur mår du då du ska träffa din mor?
    Hur mår du då du åker ifrån?
    Hur rättvis mot alla dina barn är hon?
    Hur behandlar hon barnen som har kontakt med henne?
    Hur mår dina barn, då mormor kommer på tal?
    Vad säger dina barn om sin mormor?
    Hur mycket anser DU att hon bryr sig om dina barn?
    Anser DU att hon ger dina barn något positivt, eller känner du ett behov av att skydda dom?

Många fler frågor kan man ställa, men detta är något för dig att fundera på, beroende av dina svar, så har du ditt svar, på vad som är bäst att göra, ha kvar kontakten eller bryta?!
  • Qywez

Molly i Skåne skrev 2008-09-09 14:15:52 följande:

När man ser det så som du staplat upp det så blir det väldigt självklart!Men, så kommer det där om "normalitet"- jag vill vara en normal kvinna med en bra relation till min mor...Jag vet att mina stora barn tycker att hon är jobbig, när min dotter var liten så sa hon när hon såg mig sitta och gråta efter ännu ett samtal med min mor: "Åh, stackars mamma, du har haft ett sånt svårt liv!" Då var hon 8 år tror jag!Nä, nu ska jag ta till mig allt klokt som står här- tack alla så länge. Jag fortsätter gärna tråden, känns som om det finns fler som behöver prata om detta "tabu"!Kanske kan man peppa och stödja varandra...
    Har du någon aning om hur läskigt "vanligt" det är att man inte har kontakt med sina mor/ farföräldrar, pga all skit dom ger en?!
    Fler än man skulle önska!
    Jag önskar mig föräldrar som ställer upp, som stödjer en, finns där som mormor och morfar för mina barn osv, men jag har kommit till insikt att dom föräldrarna bara finns i mina drömmar och att föräldrarna jag har, bara borde få finnas i mina mardrömmar !!
  • Qywez

Venus Doom skrev 2008-09-09 14:20:47 följande:

har vi samma mormor? Min var likadan. Och hävde ur sig allehanda elakheter till höger o vänster och sen förstod hon inte hur någon kunde bli ledsen för hon sa ju bara vad hon tyckte. och det har man visst rätt att säga hur som helst.
    Ja, är inte folk skumma?
    Deras rättighet att få vädra deras åsikter, är viktigare än att visa hänsyn till den man har åsikter om?!
    Det värsta är att detta är inte en rättighet som bara det utdöende släktet anser sig ha rätt att nyttja, utan det används flitigt av fler människor än man skulle önska?!!
  • Qywez

Molly i Skåne skrev 2008-09-09 14:36:32 följande:

Jamen, det är ju så det är-andra har vanliga, normala föräldrar, själv har man en skräck-häxa som gör en illa varje gång man har kontakt!Min man har snälla föräldrar, men jag kan inte prata om det här med dom. De och många andra människor kan helt enkelt inte förstå- sånt här finns inte i deras värld!Jag älskar livet, min man och mina barn, kanske räcker det, och att man har goda vänner som också finns där i bland....Kanske önskar jag för mycket- det var ju ingen som lovade att livet skulle bli perfekt!!!
    Nä drömmar om att livet skulle bli perfekt, fortsatte bara att vara drömmar redan som barn .
    VI har inte valt våra föräldrar, men mår vi dåligt av deras närvaro, om våra barn mår dåligt och ser hur dåligt vi själva mår, så kan VI ta ett beslut att skydda oss och våra barn, genom att bryta kontakten.
    Det valet är vårat eget, baserat på våra egna beslut och åsikter.
    Du har rätt att det är otroligt svårt att få förståelse från ens omgivning, men dom ska bara vara tacksamma för att dom aldrig varit i en så svår situation, så man står med detta val framför sig!
    Om det känns svårt att bryta helt, så kan du börja med att hålla distansen till din mor, att inte släppa in henne i ditt liv osv.
    Alla sätt är bra, så länge dom är baserade på vad DU vill, ingen annan kan någonsin tala om för dig vad som är rätt för dig, bara du !
Svar på tråden Min mor är heeelt galen-måste man ha kontakt med mormor för barnens skull????