Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

Min mor är heeelt galen-måste man ha kontakt med mormor för barnens skull????

Hmmm... din mamma är inte ung längre. 75 mil är långt att resa, och det är jobbigt att resa. Hur många barnbarn har hon? Och faktum är att hon kanske verkligen känner sig skräckslagen att se en liten plutt full med slangar? Hur kommer det sig att det är så jätteviktigt att just din mamma kommer dit? För om hon nu alltid varit en elak person som du faktiskt skriver, så skulle ju inte jag vilja ha henne i närheten av mitt barn. Det är lite dubbla budskap i din TS.

• Birgitta2

Molly i Skåne skrev 2008-09-09 13:55:07 följande:

Svar på #7
    Jo, men det är ju det som är så svårt-dubbla lojaliteter. Hon är min enda mamma!!!Och barnens mormor. Dessutom reser hon till Egypten, Cypern, Turkiet mm med mina syskon flera gånger om året-hon är bara 64, så man kan inte skylla på sviktande hälsa och krumma ben!Förra veckan skickade jag en bunte foton från dopet, som hon ville ha.Jag visste att det skulle innebära någon slags kontakt, och hade mentalt förberett mig...Idag ringde hon min man i tvättstugan (detta är typiskt) och sa att jag inte svarade på telefon. Jag hade varit inne hela fm- ingen har ringt. Så jag ringde bävande upp henne. Ja, då visar det sig att hon bara har numret till vår sommarstuga!!!Vi har haft samma nummer hem i 5 år!!Vi pratade om ditt och datt en stund, men hela samtalet gick mest ut på vilka fula kläder vissa dopgäster hade, om de var överviktiga eller såg gamla ut för sin ålder...ständigt denna människosyn.Till slut försökte jag avsluta lite snyggt genom att berätta som det var" Idag var vi inne på neo klockan 7 för att lillens apparat som mäter hans syresättning gått sönder".Hennes svar; Neo vet jag inte vad det betyder, men jag lever ju inte heller på att älta sjukdomar hela tiden!!!!Han opererades för en vecka sen- hon ringde inte ens- och nu vet hon inte vad neo betyder....blev så ledsen att jag startade denna tråd!
    Först vill jag säga att jag är 51 med trasiga höfter, reumatiker och dåliga njurar. Förutom detta bär jag på den trevliga sjukdomen SLE. Sviktande hälsa har INTE med åldern att göra. Jag reser inte gärna med tåg och buss i fem-sex timmar för då kommer jag inte ur sängen på två dygn.

Men åter till dig. Det låter onekligen som om din mor inte är speciellt intresserad. Jag hade nog låtit henne ta kontakten i fortsättningen och hållit dörren öppen om hon så vill. Men jag hade INTE försökt ta kontakt själv. Och jag hade heller inte försökt pracka på henne barnbarn som hon uppenbarligen inte känner att hon vill bekanta sig med. Punkt slut. Släpp det.

Jag hade faktiskt inte brytt mig. jag förstod av din TS att ni inte haft bra kontakt under hela din uppväxt och att hon inte varit en speciellt trevlig mamma. Hade du verkligen förväntat dig att hon skulle förändras med åldern? Vi brukar bli lite grinigare med åldern har jag för mig, inte tvärtom.

Jag förstår att du är besviken, men hade jag varit som du hade jag umgåtts med den släkt jag själv känt att de kan ge nånting i familjerelationen. Resten hade jag skitit i.
  • Birgitta2

Molly i Skåne skrev 2008-09-09 14:04:18 följande:

Tack! Jag menar verkligen inte att förringa sjukdom- har själv polycyst njurar och är rörelsehindrad efter trafikolycka...men jag menar att det handlar om prioriteringar...du har så rätt! Jag skall fokusera mer på de människor som faktiskt vill mig väl- det är bara så svårt att släppa denna livslånga längtan efter en mamma som älskar mig som jag är!
    Men då får du nog skaffa en ny. För har din mamma inte ändrat sig än så lär hon aldrig göra det. Det finns tyvärr människor som inte ser längre än till sig själv. Hon kommer sitta i sin bitterhet ensam och tycka att hela världen hatar henne, fast hon är så snäll så snäll.

Du skall bara umgås med människor du själv mår bra av. Annonsera efter en "mormor"! Det finns massor av äldre människor som inte har barn och barnbarn, och dina barn behöver kontakten med äldre. Och du kan få en äldre människa att relatera till, någon som bryr sig om dig bara för att du är du.

Vi kan alla bli less på människor i närheten. Familj, barn, föräldrar osv osv. Men vi är inte elaka, och vår trötthet på våra nära och kära brukar ju inte hålla i sig så länge. Man håller kontakten och man gör det gärna för det mesta. Din mamma är en typisk energislukare, och inte behöver du en sån just nu när du har det så oroligt med din son? Ge energin till honom och till din familj, istället för att ödsla den på någon som inte ger ett vitten för dig.

Kramar!
  • Birgitta2

Molly i Skåne skrev 2008-09-09 14:36:32 följande:

Jamen, det är ju så det är-andra har vanliga, normala föräldrar, själv har man en skräck-häxa som gör en illa varje gång man har kontakt!Min man har snälla föräldrar, men jag kan inte prata om det här med dom. De och många andra människor kan helt enkelt inte förstå- sånt här finns inte i deras värld!Jag älskar livet, min man och mina barn, kanske räcker det, och att man har goda vänner som också finns där i bland....Kanske önskar jag för mycket- det var ju ingen som lovade att livet skulle bli perfekt!!!
    Jag tycker det är ett barns rättighet att växa upp med föräldrar som bryr sig. Och sen att barnen växer upp till både 30-, 40- och 50-åringar spelar ju ingen roll. Ungarna behöver en ändå.

Min son har flyttat 28 mil ifrån mig. Han har jobb, sambo, lägenhet och underbara svärföräldrar. Jag tänkte att jag tar det lugnt, inte ringa ner hans telefon, inte tjata om att jag saknar honom.... Vill inte störa i hans nya liv för mycket. Men, nu klagar han över att jag ringer alldeles för sällan, att jag aldrig hälsar på osv osv. Själv kände jag att jag inte vill störa för mycket. Så nu har jag förstått. Jag orkar inte åka upp för tillfället, men jag försöker ringa en gång i veckan. Och nu kommer han och hans sambo och hälsar på över helgen. Och jag är själaglad. Det blir trångt med fyra vuxna, stor vovve och två katter i en liten trea, men oj var roligt att få rå om dom! Nu slipper de laga mat och diska en hel helg och jag får bara njuta. Tänk... jag trodde att han lagt gamla morsan på hyllan eftersom han flyttade så långt bort... men det gjorde han inte. Tack gode gud för det!
  • Birgitta2

Vad som är så trist i såna här fall, när mammor bara bara tänker på sig själva, är att de till slut sitter där i sin bitterhet och undrar var alla tagit vägen? För inte är det deras eget fel inte! Energislukare kan dra åt skogen. Vi behöver inte det i vårt samhälle där så mycket annat slukar vår energi. Vi behöver få vila i ro under vår fritid. Att man då har någon i sin närhet som man längtar efter men som skitit i en under större delen av sin tid, är något man verkligen inte behöver.

Molly, mina ungar har varken träffat farmor eller farfar. Ingen av dom frågade efter barnen. I år dog farmor, för fem år sen dog farfar. Mina barn är nu 22 resp 24 år. De har inte lidit av det. De har inte ens frågat efter dom! För varför skall de ha folk omkring sig som inte vill träffa dom?

Ta nu hand om dig själv och ordna ditt liv utan mamma. Låt henne komma när hon känner för det. Ringer hon, så säger du tack och adjö så fort hon beter sig illa. "Vi talas vid en annan gång, för sånt här pallar jag inte med". Punkt slut. Slå ett slag för dig själv istället för att reta dig på morsan. Det viktiga är att DUUUUU mår bra.

Kram!

• Birgitta2

Molly i Skåne skrev 2008-09-18 18:23:42 följande:

Måste bara skriva att den här tråden hjälpte mig jättemycket!! Alla kloka insiktsfulla tänkande människor som skrev så bra saker!I vanliga fall skulle jag nog gått och ältat detta ett bra tag, men nu försvann det ur "systemet" direkt!Tänker aldrig mer höra av mig till skräck-häxan!!!!Vill hon ha kontakt så sker det på MINA villkor inget annat!Skall ge mig på jakt efter en substitut mamma, vill gärna ha någon som är lite som en blandning av Lisa Dingle i Hem till gården och mamman (Felicity Huffman) i Transamerica...och så en gnutta Babben Larsson...ja, man kan väl få drömma!Har ni något tips- skriv här!!!
    Vad skönt! Jo, jag tror man måste ta såna här beslut ibland, även om det kan vara tufft. Och självklart skall det vara på era villkor. Det är "bara" att vara bestämd. Du är stor nu, vuxen, med egen familj, och ingen jäkel skall komma och tramsa, inte ens din mor. Lycka till med jakten tjejen!
Svar på tråden Min mor är heeelt galen-måste man ha kontakt med mormor för barnens skull????