Molly i Skåne skrev 2008-09-09 13:55:07 följande:
Svar på #7
Jo, men det är ju det som är så svårt-dubbla lojaliteter. Hon är min enda mamma!!!Och barnens mormor. Dessutom reser hon till Egypten, Cypern, Turkiet mm med mina syskon flera gånger om året-hon är bara 64, så man kan inte skylla på sviktande hälsa och krumma ben!Förra veckan skickade jag en bunte foton från dopet, som hon ville ha.Jag visste att det skulle innebära någon slags kontakt, och hade mentalt förberett mig...Idag ringde hon min man i tvättstugan (detta är typiskt) och sa att jag inte svarade på telefon. Jag hade varit inne hela fm- ingen har ringt. Så jag ringde bävande upp henne. Ja, då visar det sig att hon bara har numret till vår sommarstuga!!!Vi har haft samma nummer hem i 5 år!!Vi pratade om ditt och datt en stund, men hela samtalet gick mest ut på vilka fula kläder vissa dopgäster hade, om de var överviktiga eller såg gamla ut för sin ålder...ständigt denna människosyn.Till slut försökte jag avsluta lite snyggt genom att berätta som det var" Idag var vi inne på neo klockan 7 för att lillens apparat som mäter hans syresättning gått sönder".Hennes svar; Neo vet jag inte vad det betyder, men jag lever ju inte heller på att älta sjukdomar hela tiden!!!!Han opererades för en vecka sen- hon ringde inte ens- och nu vet hon inte vad neo betyder....blev så ledsen att jag startade denna tråd!
Först vill jag säga att jag är 51 med trasiga höfter, reumatiker och dåliga njurar. Förutom detta bär jag på den trevliga sjukdomen SLE. Sviktande hälsa har INTE med åldern att göra. Jag reser inte gärna med tåg och buss i fem-sex timmar för då kommer jag inte ur sängen på två dygn.
Men åter till dig. Det låter onekligen som om din mor inte är speciellt intresserad. Jag hade nog låtit henne ta kontakten i fortsättningen och hållit dörren öppen om hon så vill. Men jag hade INTE försökt ta kontakt själv. Och jag hade heller inte försökt pracka på henne barnbarn som hon uppenbarligen inte känner att hon vill bekanta sig med. Punkt slut. Släpp det.
Jag hade faktiskt inte brytt mig. jag förstod av din TS att ni inte haft bra kontakt under hela din uppväxt och att hon inte varit en speciellt trevlig mamma. Hade du verkligen förväntat dig att hon skulle förändras med åldern? Vi brukar bli lite grinigare med åldern har jag för mig, inte tvärtom.
Jag förstår att du är besviken, men hade jag varit som du hade jag umgåtts med den släkt jag själv känt att de kan ge nånting i familjerelationen. Resten hade jag skitit i.