Inlägg från: Molly i Skåne |Visa alla inlägg
  • Molly i Skåne

Min mor är heeelt galen-måste man ha kontakt med mormor för barnens skull????

Min mamma har aldrig varit någon bull-mamma. Faktum är att hon ända sen jag var liten varit rena skräcken att umgås med. Förmodligen har hon någon odiagnosticerad bokstavs-kombination (jag VET att det inte behöver innebära att man är en opålitlig och hemsk person) och i hennes fall är det nog bokstäverna E.L.A.K som kommer först!
    Vi fick en liten prematurbebis i januari- han har fortfarande syrgas och är nyligen knapp-opererad.
    Hon har skickat två blombuketter sen han föddes men inget annat- hon bor 75 mil ifrån oss. För hans och de andra barnens skull har vi bjudit in henne att komma och hälsa på, men hon säger hela tiden : Jag vill inte se honom med alla slangar och sladdar!
    MEN HALLÅ!!!det är vårt barn, ditt barn-barn och det är såhär han ser ut och har det just nu!"!!!
    Jag känner mig så himla ledsen och besviken...finns det NÅGON mer som är i en liknande situation- jag är 44 år och blir en liten ledsen 5-åring när jag pratar med min mor!!!
    Måste man ha kontakt med en sån människa för barnens skull?
    Vad anser ni?

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Svar på tråden Min mor är heeelt galen-måste man ha kontakt med mormor för barnens skull????
  • Molly i Skåne
    Svar på #6
    Tack för era vettiga och snabba synpunkter.
    Apropå döds/sjukdoms skräck så ligger det nog en del i det. Min pappa avled väldigt hastigt för 4 år sen- bara 58 år gammal, så det har nog satt en del spår. Men när det gäller blommorna så gör hon ALLTID så- skickar en blomma till jul eller när något annat är riktigt illa. Inga telefonsamtal, ord till tröst etc.
    Hon vägrade vara med på lillens dop eftersom hon är ovän med vår präst (min fars bästa vän sen 30 år!!!) och hans fru (min mors fd bästa vän sen 30 år!!!). Och jag som tyckte att den dagen handlade om Lillen och dopet!
    Det var fantastiskt fint, men lite konstigt med en levande mormor som valde bort en sån stor och för oss oerhört rörande dag, vilken vi aldrig trodde vi skulle få uppleva!
    Dessutom har hon lyckats få min lillebror att inte ha ngn kontakt med mig och andra människor hon inte gillar.
    Hon blir ovän med precis alla hon lär känna. De är hur bra som helst ett tag (kan vara från några dagar uppemot flera år) men sen tröttnar hon. Hon har brutit kontakten med alla mina släktingar och det är först i vuxen ålder jag vågat ta kontakt med dem själv, något hon då hånat mig för.
    "Vad skall du ha kontakt med såna korkade människor, för?"
    Mina två äldsta barn har lite kontakt med mor-mor, mest för att få julklappar och födelsedags-presenter. (Ja, jag har uppfostrat dem bättre än så, men men...)
    Den näst yngste skickar hon inte ens kort till när han fyller år!
    Och minstingen nu, som hon tycker är så sööööt på korten jag skickar, men hon vill inte höra talas om något som rör hans sjukdom! Aaaaargggh!
    Jag blir tokig på människan-jag vill så gärna bryta- har lyckats hålla mig borta i 4 år som mest, men så när min pappa dog blev det så mkt konstigt....
  • Molly i Skåne
    Svar på #7
    Birgitta2 skrev 2008-09-09 13:43:38 följande:
    Hmmm... din mamma är inte ung längre. 75 mil är långt att resa, och det är jobbigt att resa. Hur många barnbarn har hon? Och faktum är att hon kanske verkligen känner sig skräckslagen att se en liten plutt full med slangar? Hur kommer det sig att det är så jätteviktigt att just din mamma kommer dit? För om hon nu alltid varit en elak person som du faktiskt skriver, så skulle ju inte jag vilja ha henne i närheten av mitt barn. Det är lite dubbla budskap i din TS.
    Jo, men det är ju det som är så svårt-dubbla lojaliteter. Hon är min enda mamma!!!Och barnens mormor. Dessutom reser hon till Egypten, Cypern, Turkiet mm med mina syskon flera gånger om året-hon är bara 64, så man kan inte skylla på sviktande hälsa och krumma ben!
    Förra veckan skickade jag en bunte foton från dopet, som hon ville ha.Jag visste att det skulle innebära någon slags kontakt, och hade mentalt förberett mig...

Idag ringde hon min man i tvättstugan (detta är typiskt) och sa att jag inte svarade på telefon. Jag hade varit inne hela fm- ingen har ringt. Så jag ringde bävande upp henne. Ja, då visar det sig att hon bara har numret till vår sommarstuga!!!Vi har haft samma nummer hem i 5 år!!
    Vi pratade om ditt och datt en stund, men hela samtalet gick mest ut på vilka fula kläder vissa dopgäster hade, om de var överviktiga eller såg gamla ut för sin ålder...ständigt denna människosyn.
    Till slut försökte jag avsluta lite snyggt genom att berätta som det var" Idag var vi inne på neo klockan 7 för att lillens apparat som mäter hans syresättning gått sönder".
    Hennes svar; Neo vet jag inte vad det betyder, men jag lever ju inte heller på att älta sjukdomar hela tiden!!!!
    Han opererades för en vecka sen- hon ringde inte ens- och nu vet hon inte vad neo betyder....blev så ledsen att jag startade denna tråd!
  • Molly i Skåne
    Qywez skrev 2008-09-09 13:51:58 följande:
    Hon låter som min mormor, hon blev oxå osams med folk till höger o vänster, men aldrig att det var hennes fel, alltid alla andras .Bara med tanke på hennes sätt att styra världen på det sättet .Känn efter själv, vill du själv ha kvar kontakten med henne, mår du bra av kontakten eller tror du att du skulle må bättre om du inte hade den?
    Jag VET ju att jag mår bäst utan henne, men så kommer det där gnagande tänket: barnen, normala familjer har kontakt mm mm. Hon har ett enormt stort kontroll behov- vill att allt skall vara på hennes vis...Måste fråga, gillade du din mormor ändå?
  • Molly i Skåne
    piggen skrev 2008-09-09 13:55:13 följande:
    Oj, jobbigt. Är det så att allt alltid ska handla om henne?Min mamma kan vara så ibland och det är jättejobbigt. Kan inte visa empati alls. Om jag är ledsen har hon det värre. Ex. Nu när jag kommer att bli arbetslös småbarnsmamma pratar hon bara om hur dåligt hon mår av det osv, kan inte se bortom sig själv.När min syster mådde dåligt i skolan och fick hjälp av skolsyster tyckte mamma att HON blivit förråd av min syster....tyvärr väljer man ju inte sina föräldrar....... Är på väg tvärtom med min far som jag inte träffat sedan 1994 så man kan ju återknyta kontakten också.Kram
    Ja, den biten kan jag också relatera till. Min pappa som gick bort var inte min biologiska. Den biologiska lever, men jag har inte träffat honom sen jag var 18- han har inte mött något av sina 4 barn-barn...men han har sina egna problem...är ingen barnkär typ!
    Har du bestämt när du skall träffa din far? Hur fick ni kontakt igen?
  • Molly i Skåne
    Birgitta2 skrev 2008-09-09 14:00:33 följande:
    Molly i Skåne skrev 2008-09-09 13:55:07 följande: Först vill jag säga att jag är 51 med trasiga höfter, reumatiker och dåliga njurar. Förutom detta bär jag på den trevliga sjukdomen SLE. Sviktande hälsa har INTE med åldern att göra. Jag reser inte gärna med tåg och buss i fem-sex timmar för då kommer jag inte ur sängen på två dygn.Men åter till dig. Det låter onekligen som om din mor inte är speciellt intresserad. Jag hade nog låtit henne ta kontakten i fortsättningen och hållit dörren öppen om hon så vill. Men jag hade INTE försökt ta kontakt själv. Och jag hade heller inte försökt pracka på henne barnbarn som hon uppenbarligen inte känner att hon vill bekanta sig med. Punkt slut. Släpp det. Jag hade faktiskt inte brytt mig. jag förstod av din TS att ni inte haft bra kontakt under hela din uppväxt och att hon inte varit en speciellt trevlig mamma. Hade du verkligen förväntat dig att hon skulle förändras med åldern? Vi brukar bli lite grinigare med åldern har jag för mig, inte tvärtom. Jag förstår att du är besviken, men hade jag varit som du hade jag umgåtts med den släkt jag själv känt att de kan ge nånting i familjerelationen. Resten hade jag skitit i.
    Tack! Jag menar verkligen inte att förringa sjukdom- har själv polycyst njurar och är rörelsehindrad efter trafikolycka...men jag menar att det handlar om prioriteringar...du har så rätt! Jag skall fokusera mer på de människor som faktiskt vill mig väl- det är bara så svårt att släppa denna livslånga längtan efter en mamma som älskar mig som jag är!
  • Molly i Skåne
    drea skrev 2008-09-09 14:04:51 följande:
    Var glad att du inte bor i Ryssland... där har far/morföräldrarna lagstadgad rätt att träffa sina barnbarn!!!
    Är det sant?!
    Hur ser den myndigheten ut som har hand om sånt?
    Fast det skulle ju varit bra på ett sätt- eftersom jag tycker att hon försummar dem så- speciellt de två minsta!
  • Molly i Skåne
    Abessiniern skrev 2008-09-09 13:29:36 följande:
    Jag tycker inte heller att man måste ha kontakt med sina föräldrar bara för barnens skull. Jag tror faktiskt inte att en relation med en mormor, morfar, farmor eller farfar som bara gör ens föräldrar ledsen är så himla mycket att hänga i julgranen. Jag har tyvärr en väldigt dålig relation med min pappa idag vilket med största sannolikhet kommer att resultera i att min dotter kommer att ha liten kontakt med sin morfar. Men när inte intresset finns från hans sida och man bara känner sig ledsen och upprörd efter varje kontakt, så känns det inte som så mycket att kämpa för. Jag skulle gärna önska min dotter en morfar som var närvarande och bryr sig, men det kommer min pappa aldrig att vara och det är inget jag kan göra något åt.
    Det är jättetrist att höra att du har en så dålig relation till din far- speciellt med tanke på din dotter! Jag tror att det handlar mycket om att släppa taget för mig- har altid varit avundsjuk på kompisar för deras mammor och "samlar" på snälla mamma-figurer nu i vuxen ålder...
    Acceptans, det är väl det som det handlar om...men när hon då ploppar upp i telefon ibland (sällan) eller med en blomma so egentligen inte betyder ngt mer än att hon ringt till blomsterhandeln där hon har konto.
  • Molly i Skåne
    Qywez skrev 2008-09-09 14:11:07 följande:
    Molly i Skåne skrev 2008-09-09 13:58:43 följande: Jag är ledsen att jag måste svara ärligt på din fråga, för sanningen är att jag verkligen hatade min mormor, värre människa än hon är svårt att råka ut för!När det handlar om din mamma, jag vet att det inte är lätt att bryta, men många av anledningarna man har till att bryta avgör oftast det bästa med det.Om jag ställer några frågor, så får du lite att fundera på, brukar vara ett sätt att hitta sin "egen" sanning och därmed ta sitt eget rätta beslut .Hur mår du "efter" ett samtal med din mor?Hur mår du då du ska träffa din mor?Hur mår du då du åker ifrån?Hur rättvis mot alla dina barn är hon?Hur behandlar hon barnen som har kontakt med henne?Hur mår dina barn, då mormor kommer på tal?Vad säger dina barn om sin mormor?Hur mycket anser DU att hon bryr sig om dina barn?Anser DU att hon ger dina barn något positivt, eller känner du ett behov av att skydda dom?Många fler frågor kan man ställa, men detta är något för dig att fundera på, beroende av dina svar, så har du ditt svar, på vad som är bäst att göra, ha kvar kontakten eller bryta?!
    När man ser det så som du staplat upp det så blir det väldigt självklart!
    Men, så kommer det där om "normalitet"- jag vill vara en normal kvinna med en bra relation till min mor...Jag vet att mina stora barn tycker att hon är jobbig, när min dotter var liten så sa hon när hon såg mig sitta och gråta efter ännu ett samtal med min mor: "Åh, stackars mamma, du har haft ett sånt svårt liv!" Då var hon 8 år tror jag!
    Nä, nu ska jag ta till mig allt klokt som står här- tack alla så länge. Jag fortsätter gärna tråden, känns som om det finns fler som behöver prata om detta "tabu"!
    Kanske kan man peppa och stödja varandra...
  • Molly i Skåne
    Birgitta2 skrev 2008-09-09 14:17:16 följande:
    Molly i Skåne skrev 2008-09-09 14:04:18 följande: Men då får du nog skaffa en ny. För har din mamma inte ändrat sig än så lär hon aldrig göra det. Det finns tyvärr människor som inte ser längre än till sig själv. Hon kommer sitta i sin bitterhet ensam och tycka att hela världen hatar henne, fast hon är så snäll så snäll.Du skall bara umgås med människor du själv mår bra av. Annonsera efter en "mormor"! Det finns massor av äldre människor som inte har barn och barnbarn, och dina barn behöver kontakten med äldre. Och du kan få en äldre människa att relatera till, någon som bryr sig om dig bara för att du är du. Vi kan alla bli less på människor i närheten. Familj, barn, föräldrar osv osv. Men vi är inte elaka, och vår trötthet på våra nära och kära brukar ju inte hålla i sig så länge. Man håller kontakten och man gör det gärna för det mesta. Din mamma är en typisk energislukare, och inte behöver du en sån just nu när du har det så oroligt med din son? Ge energin till honom och till din familj, istället för att ödsla den på någon som inte ger ett vitten för dig.Kramar!
    Tack för ett jättebra råd- skall faktiskt kolla upp det där med en "låtsas mor-mor/mamma"kan man adoptera barn så kan man väl "nästan" adoptera föräldrar...Kram
  • Molly i Skåne
    Qywez skrev 2008-09-09 14:25:16 följande:
    Molly i Skåne skrev 2008-09-09 14:15:52 följande: Har du någon aning om hur läskigt "vanligt" det är att man inte har kontakt med sina mor/ farföräldrar, pga all skit dom ger en?!Fler än man skulle önska!Jag önskar mig föräldrar som ställer upp, som stödjer en, finns där som mormor och morfar för mina barn osv, men jag har kommit till insikt att dom föräldrarna bara finns i mina drömmar och att föräldrarna jag har, bara borde få finnas i mina mardrömmar !!
    Jamen, det är ju så det är-andra har vanliga, normala föräldrar, själv har man en skräck-häxa som gör en illa varje gång man har kontakt!
    Min man har snälla föräldrar, men jag kan inte prata om det här med dom. De och många andra människor kan helt enkelt inte förstå- sånt här finns inte i deras värld!
    Jag älskar livet, min man och mina barn, kanske räcker det, och att man har goda vänner som också finns där i bland....
    Kanske önskar jag för mycket- det var ju ingen som lovade att livet skulle bli perfekt!!!
  • Molly i Skåne
    Birgitta2 skrev 2008-09-09 14:57:20 följande:
    Molly i Skåne skrev 2008-09-09 14:36:32 följande: Jag tycker det är ett barns rättighet att växa upp med föräldrar som bryr sig. Och sen att barnen växer upp till både 30-, 40- och 50-åringar spelar ju ingen roll. Ungarna behöver en ändå. Min son har flyttat 28 mil ifrån mig. Han har jobb, sambo, lägenhet och underbara svärföräldrar. Jag tänkte att jag tar det lugnt, inte ringa ner hans telefon, inte tjata om att jag saknar honom.... Vill inte störa i hans nya liv för mycket. Men, nu klagar han över att jag ringer alldeles för sällan, att jag aldrig hälsar på osv osv. Själv kände jag att jag inte vill störa för mycket. Så nu har jag förstått. Jag orkar inte åka upp för tillfället, men jag försöker ringa en gång i veckan. Och nu kommer han och hans sambo och hälsar på över helgen. Och jag är själaglad. Det blir trångt med fyra vuxna, stor vovve och två katter i en liten trea, men oj var roligt att få rå om dom! Nu slipper de laga mat och diska en hel helg och jag får bara njuta. Tänk... jag trodde att han lagt gamla morsan på hyllan eftersom han flyttade så långt bort... men det gjorde han inte. Tack gode gud för det!
    Vad skönt för din son att han har en sån härlig mamma som respekterar gränser och ändå bryr sig om! Ha en härlig helg ned honom och svärdottern!
    Kram
  • Molly i Skåne
    Zander O Cayenne skrev 2008-09-09 17:04:03 följande:
    Jag ahr bara läst här och där i tråden och det jag kom att tänka på att du borde hitta en "ny" mamma som kan bli en bra mormor till dina barn. Sen såg jag att du redan har fått det rådet. annars har jag inget bra att komma med, mer än en stor kram till dig.
    Tack för tipset!Kram tillbaka!
  • Molly i Skåne
    Frediza1980 skrev 2008-09-09 17:11:26 följande:
    hej! jag har inte läst tråden. men nej det behöver du inte!!! omge dig med människor som får dig och din familj att må bra och bryr sig om er. vi har ett liknande problem men med farmor och vi har inte slutat att höra av oss eller att hålla henne uppdaterad. Men vi har slutat vilja att hon ska bry sig mer och vara mer intresserad, tex så föreslår vi inte längre att hon ska komma(har gjort det många gånger men det blr alltid ett nej) Vi har en mormor som är helt underbar och lika så faster som alltid ställer upp och många andra som älskar våran dotter över allt Ibland så räker det med att släppa taget, sluta önska att ens mamma var en annan person, eller försöka förändra någon, förstår du hur jag menar? Livet blir mycket lättare Hoppas att det löser sig för er
    Tack så mycket! Det känns jätteskönt med fin respoms, även om det är trist att så många andra har liknande hemska upplevelser! Skall försöka jobba på att acceptera "gilla läget" och gå vidare. Ha det bra!
  • Molly i Skåne
    spacecat skrev 2008-09-09 18:02:14 följande:
    På något sätt känns det skönt att man inte är ensam!Det är min första tanke när jag läser den här trådenJag har själv en krånglig relation med min mamma. Den har inte varit bra sedan hon födde min halvsyster när jag var 21 år. Innan dess var den väl sådär, men efter min halvsysters födelse försämrades allt. I sexton år har jag inte haft en mamma som bryr sig helt enkelt! Nu är det förmodligen slut på kontakt mellan oss verkar det som. Egentligen började det väl på allvar när jag och min man flyttade med våra då 2 söner 40 mil bort från henne. Innan hade vi bott (och även jobbat) på samma ställe. Inte för att vi hade mycket kontakt direkt! Dom bjöd aldrig på middag, ville aldrig umgås.På 2,5 år har dom inte hälsat på någon gång! Min mamma har ringt 3 gånger. Mailat ca 5 gånger och det är allt. Och då har vi även fått en tredje efterlängtad liten pojke. Hon kom inte på dopet kan jag väl nämna. Skyllde på att min halvsyster hade mycket med skolan.Nu när 5-åringen fyllde år så skickade hon ett brev med lite pengar i. Dom kom dagen innan födelsedagen. Eftersom barnens kusin föddes ett par dagar innan dess och jag då passat barnens 3-åriga kusiner (tvillingar) ganska mycket så var jag lite stressad. Speciellt som jag blev dyngförkyld och ändå skulle ordna 2 kalas till helgen PLUS att mannen jobbade kväll!Så jag la undan det till dagen efter då sonen fyllde år. Det var en fredag så det var full fart med jobb, förkylning, dagis, skola, bebis fira 5-åring etc. På kvällen fick jag meddelande på MSN från min syster där hon skällde ut mig för att jag inte kontaktat vår mamma och talat om att brevet kommit fram. Jag blev något irriterad och meddelade min mamma per mail att brevet kommit fram, men att jag inte hade någon lust att bli utskälld för att jag inte kontaktat dom sama dag brevet kommit. Dom har aldrig krävt detta innan så jag förstod inte varför det skulle vara så nu. Jag försökte sedan ringa på söndagen, men ingen svarade och ingen har svarat på mitt lämnade meddelande heller. Det verkar som om dom helt brytit kontakten med mig nu...Är inte förvånad direkt, snarast lite lättad. Har funderat så många gånger på at bryta helt. Nu verkar det gjort.Och barnen vet ju inte ens vem som är mormor. Inte ens 7-åringen vet vem som är mormor! Det säger väl en hel del! Det enda som jag tycker är synd är att jag förlorar kontakten med min lillasyster, men hon har valt mammas sida.Så lite svar på TS: mår du dåligt av kontakten med din mamma, mår barnen verkligen bra av den då?
    Du har beskrivit en väldigt liknande tillvaro som vår...jobbigt att det skall vara så!
    Jag vet precis vad du menar med att inte hinna ringa på stubinen mm (kolla gärna min blogg här på FL-jag och min man lever just nu i limbo!!)
    Det verkar ju som om din mamma gjorde "jobbet" åt dig och själv bröt kontakten- inte klokt med dessa mammor som bara förstör för sina vuxna barn!!!
    Jag kommer aldrig mer ringa min mor- om man nu kan kalla henne det- det gör bara ont och är helt meningslöst. Hon har tom sagt när jag var yngre att hon aldrig älskat mig och att det hon ångrar mest i sitt liv var att hon inte gjorde abort när hon hade chansen. Behöver jag tillägga att jag stöttar mina egna barn i precis ALLT- så länge det inte skadar dem eller någon annan!!
    Kram
  • Molly i Skåne
    ilgott skrev 2008-09-09 18:24:16 följande:
    Har bara läst Ts, men klart ud inte behöver ha kontkt med henneMin mamma har inte träffat nåt av mina barn, 2.5 och snrt 2 mån.Hon slängde ut mig mars 04, då var jag 16. har pratat ned henne EN gång sen dess och det var sommare 04, sen har hon inte ens hälsat på mig, inte för att jag klagar..Hon är som hon är och jag vill inte ha kontakt med henne. Hör hon av sig när hon är normal i skallen kan hon få träffa mig först, inte barnen...Inte samma problem som dig men en till som inte har kontakt med sin mamma..
    Då är du alltså 20 nu! Jag hyllar dig- stark tjej!!Kan även berätta att jag skall bli mormor själv i mars- min dotter fyller snart 19- vad annat kan jag göra än självklart stötta henne?!
    Jag gör precis allt tvärtemot vad min egen mamma sa och gjorde när jag väntade mitt 1a barn som 20-åring. Jag var tvungen att i 3e månaden, med världens illamående, lova att inte prata om "slibbet" som hon kallade mitt foster- annars skulle jag inte få komma hem och fira jul med mina småsyskon!!!
    Jag fick överhuvudtaget inte nämna min graviditet förrän jag var i 8e månaden- då började hon plötsligt köpa bebiskläder...!
    Tokig- finns inget annat ord!
    Men jag tycker du är beundransvärd- hon förtjänar varken en så bra dotter eller barn-barn- hennes förlust!
  • Molly i Skåne

Måste bara skriva att den här tråden hjälpte mig jättemycket!! Alla kloka insiktsfulla tänkande människor som skrev så bra saker!
    I vanliga fall skulle jag nog gått och ältat detta ett bra tag, men nu försvann det ur "systemet" direkt!
    Tänker aldrig mer höra av mig till skräck-häxan!!!!
    Vill hon ha kontakt så sker det på MINA villkor inget annat!
    Skall ge mig på jakt efter en substitut mamma, vill gärna ha någon som är lite som en blandning av Lisa Dingle i Hem till gården och mamman (Felicity Huffman) i Transamerica...och så en gnutta Babben Larsson...ja, man kan väl få drömma!
    Har ni något tips- skriv här!!!

• Molly i Skåne
    Birgitta2 skrev 2008-09-19 09:22:43 följande:
    Molly i Skåne skrev 2008-09-18 18:23:42 följande: Vad skönt! Jo, jag tror man måste ta såna här beslut ibland, även om det kan vara tufft. Och självklart skall det vara på era villkor. Det är "bara" att vara bestämd. Du är stor nu, vuxen, med egen familj, och ingen jäkel skall komma och tramsa, inte ens din mor. Lycka till med jakten tjejen!
    Tack snälla- ha det jättebra själv! Skall försöka njuta lite av hösten mitt i allt elände med min lilla sjuka bebis. Kram M
  • Molly i Skåne
    emma32 skrev 2008-12-03 11:48:40 följande:
    Vill bara säga att du har mitt fulla stöd! Få saker är värre än att inte ha en mamma som älskar en och värnar om en själv eller ens egna barn!
    Jag har nu än en gång HELT brutit med min mamma och ej hört ett ord-inte ens när min lille prematurgosse döptes den 9 augusti. Hon skickade ett paket kläder, men inget kort eller ngt annat.
    Ha det gott!
    Styrkekramar till dig!
    M
Svar på tråden Min mor är heeelt galen-måste man ha kontakt med mormor för barnens skull????