• Mia1987

Vad ska man kalla styvpappan?

Har ett litet problem. Eller problem är det väl inte men ändå.

I alla fall så blev jag lämnad som gravid och träffade en underbar man strax innan dottern anlände. Den riktiga pappan har mer eller mindre struntat i henne. Just för tillfället var det mer än ett halvår sen han såg henne sist (Hon är bara 13 månader). Så hon vet inte att hon har en annan pappa. Men till saken så har hon börjat säga mamma och pappa. Men båda vi (jag och sambon) tycker det känns fel på ett sätt, men ändå inte. Förrvirande jag vet, men vad ska man kalla honom? Hon förstår ju inte om man säger låtsadspappa eller kallar honom vid namn.

Är det någon som har ett bra namn för de minsta att kalla styvpappor? Eller ska man låta dem säga pappa och göra dem förvirrade?

• Svar på tråden Vad ska man kalla styvpappan?
  • TBS

Varför känns det konstigt? Vill din sambo inta vara "pappa" åt din dotter? isf är det ju kanske bäst att kalla honom vid förnamn, då kommer flickan också att göra det såsmåningom.

• Min högsta önskan

Jag skulle låtit barnen kalla honom pappa!
    En pappa för mej är den som växer upp med barnet, som ger den trygghet och finns där.
    Min systerdotter har två pappor.
    Den biologiska kallar hon Pappa*namnet* och styvpappan kallar hon Pappa.

• Fille Fjonkan

En variant kan ju vara att kalla honom både pappa och förnamn. Mina Kids säger ofta pappa Simon och mamma Fille till oss. För att vi brukar säga så när vi umgås med vänner och deras barn. För att kunna hålla i sär vilken mamma eller pappa vi talar om när vi tilltalar alla barnen samtidigt. Vännernas barn kallar oss alltså också för pappa Simon och mamma Fille och våra barn kallar vännerna för mamma/pappa och förnamn.

Jag tilltalade och omtalade alltid min styvfar (och min styvmor) med förnamn. Men jag var 4 när han kom in i bilden och jag hade kontakt med min pappa.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Mia1987

Tack för alla svar! Det blir nog pappa Johan i framtiden. Om nu han vill det.

Det är klart att han vill vara "pappa" till henne, men han tycker det känns fel och kalla sig det. Fastän han är mer pappa åt henne än vad hennes riktiga någonsin kommer att vara åt henne!

• Rulltrappa

jag kallade mina mammor för "mamma nettan" och "mamma lena", utan någon särskild rangordning.

• AmZz

Säg pappa och sen när hon blir äldre berätta då att hon har två pappor? är hon uppväxt med en man så är han ju hennes pappa, men sen att hon självklart har en riktig pappa oxå. :)

• Viking och Loke

mina barn säger hans namn men får säga pappa när/om dom vill
    men är noga med att de inte är deras riktiga pappa utan en bons el. plast pappa

• gumsan04

Det finns inget galet med att hon skulle säga pappa till sin styvpappa. Detta tar ni med henne då hon blir äldre så hon förstår! =) Det finns så många därute som aldrig får ha den ena föräldern och jag anser att har man två är det bra, spela roll gummiboll om den ena, eller båda, inte är biologiska.. Huvudsaken är väl att barnen har det bra, eller?

Har det inte på samma sätt, men min dotter säger farmor och farfar till mina bonuspojkars farföräldrar. Hon har en farmor som hon umgås med ofta och mycket, dock inte farfar. Hon vet om att farfar och farmor (pojkarnas) inte är hennes, men det är lättare och alla andra säger ju så =) Jag har frågat dem om det är ok att hon gör det och de tyckte att det inte spelar någon roll! (vi har bara varit med varandra i två år...)

Så, låt hon kalla sin pappa för pappa, för det är han som kommer vara det för henne om hon växer upp med han!

mvh Anna

• gumsan04

JO glömde ju... Min morfar, som jag såg som morfar, var inte biologiska morfar.. När han gick bort sörjde jag han som min morfar och den biologiska... Tja, den bryr jag mig inte om för han har aldrig funnits i mitt liv, vet ej vem han är...
    Det är de som finns i våra liv som betyder något... Har man fler än en, ja då är väl det bra? =)

mvh Anna

• Angelven

Well,

jag är uppväxt med styvfar. För mig har han alltid varit "farsan", till skillnad från "pappa" - det var ett vettigt sätt att skilja på dom - och deras attityder.

En far är man om man finns under ett barns uppväxt, blåser på blåmärken, tvättar rent skrubbsår och lär ungen cykla

Det har inget med biologi att göra i mina ögon.

Har själv en bonusdotter som dock bor med sin pappa - hon har aldrig kallat mig pappa - det är inte den relation vi har, snarare vuxen vän ungefär.

• Carbonara

Min mamma träffade min styvpappa när jag var 5 månader, jag träffade min biopappa varannan helg men jag säger pappa till styvpappa och min biopappa kallar jag för hans namn.
    Även om jag träffade min biopappa när jag var liten så har han inte haft så stor del i mitt liv, han har liksom inte varit intresserad. Det som gör en person till förälder har inget med biologi att göra, det har med kärlek att göra och att finnas där i vardagen och göra alla dom där sakerna som Angelven skrev om.

Nu har det dock blivit lite värre... Nu har jag fått barn och min biopappa är helt plötsligt väldigt intresserad och stolt över sitt barnbarn. Men det får helt enkelt bli så att min son får två morfädrar, en morfar Kalle och en morfar Valle.

• TessaS

Jag hade nog bara låtit honom säga det som kommer naturligt för honom.
    Han vet ju/kommer att veta hur det ligger till med föräldrarskapet och kan välja själv när han blir äldre. Kan ju hända att din kille kommer vara "pappa" för honom oavsett.

• Mia1987

Tack för alla svar. Vi kallar honom vid namn men rättar heller inte om hon säger pappa eller om någon annan gör det heller.

Svar på tråden Vad ska man kalla styvpappan?