Inlägg från: Carla82 |Visa alla inlägg
  • Carla82

Vi som bor i Italien. :-)

Amarena: Ekonomisk kallas det...haha! Men jag är ju smålänning så jag har nåt att skylla på i alla fall...när jag är snål...eller jag menar ekonomisk.
    Tänk vad konstigt, har också råkat ut för sånt där i kassor att jag sagt något men egentligen menat något annat...tänk vad mycket lättare det går när man reder ut "missförståndet".

intehemma: Vad snällt av honom!! Du får väl ta och köpa en trevlig flaska vin eller liknande och gå över och tacka. Är E som min A? Vi har fått...8 presenter av ytligt bekanta de sista två månaderna för att A charmar alla. Bra för mig...slipper köpa kläder till honom, haha!

• Carla82

italienskamamma: Det var ju en helkorkad regel. Men hur ska man göra om man jobbar då? Då skulle jag nog säga att min son sover middag och sen låtsas som att det var ovanligt att han inte somnat ...hm...har nog blivit lite för mycket italienare under åren.

• Carla82

Tuntalisa: Sirap kan även heta "Melassa" är nog mer likt våran och finns i välsorterade supermercati eller i delikatessbutiker. Här i Rom finns det bla på Castroni. Själv köpte jag på svenska kyrkans julmarknad.

• Carla82

Tuntalisa: Kolakakor ska gå att göra med råsocker istället för sirap...men är osäker på doserna.

• Carla82

Tuntalisa: Vad okänsligt! Jag håller tummarna för att det blir kul att komma tillbaka till jobbet.

Råsocker heter zucchero di canna.

• Carla82

Hej!

Sirap innehåller faktiskt färre kalorier än vanligt socker...tro det eller ej, så står det om man googlar om det i alla fall. Det är nog därför det säljs i hälsokostaffärer.

Intehemma: Tråkigt med tänderna, hoppas det går över snart. Ale har haft 4 förkylningar på rad han har inte ens hunnit bli frisk emellan. Förra helgen hade han nästan 40graders feber. Nu har pestspridarna där uppe (alias kusinerna) maginfluensa också så det är väl bara att hålla tummarna och vänta. Den andra kusinen har för övrigt blivit skelögd bara sådär. De är experter på att få mystiska sjukdomar som ingen någonsin hört talas om. Inte har de vett att hålla sig ifrån andra människor när de är sjuka heller. Suck!!

Amarena: Vi tog också vårt foto på stenåldern...tur det. Gick till fotograf, han var då ca 3 veckor gammalt men vi lyckades få två kort med både ögonen öppna och huvudet rakt och det på de första försöken. Nu höll han huvudet rakt direkt när han kom ut...han var känd för det på bb, haha!

Tusca: Men den information jag fått är att barn inte får eget pass innan 12 år här i Italien, innan det skrivs de på föräldrarnas pass. Därför skaffade vi svenskt, eftersom jag inte kan skriva honom på mitt och kan därför inte resa själv. Det blev ändå mer rättvist för oss att skaffa svenskt pass. Det svenska passet är tydligen det som skapar minst problem i passkontroller dessutom. Carta d'identitá valido per l'espatrio kan jag inte skaffa eftersom jag inte är italiensk medborgare. Får nog ta tag i det där, skulle nog underlätta en del. Men har inte alls lust med kontakten med italienska myndigheter...det kommer nog bli en lååååååång resa.

• Carla82

tuntalisa: Jo, det internationella id-kortet är det som jag skrev innan. Det är helt enkelt ett helt vanligt id-kort med en extra "bollo". Jag får inte skaffa det för jag är inte medborgare. Har bara rätt till vanligt id-kort. Praxis för ansökan av medborgarskap ska ta ca 2 år säger de...om man nu kan lita på det. Tror det är samma sak med id-kortet faktiskt att barn under 12 inte kan skaffa det heller. Vet att det ska finns någon "modulo per viaggio" för barn utan pass som reser med ex skolor osv...men då är det ändå smidigare med svenskt pass...så slipper man hålla på med sånt varje gång.

• Carla82

tusca: Haha, jag hörde min svägerskas och min svärmors röst i huvudet när jag läste det där. Klart det är en "colpo
    d'aria".

Amarena: Fran Fine korsad med Mortizia hahahaha!!
    Jobbigt med svärföräldrarna, kommer de inte med massor av bra råd också som du inte bett om? Tror vi alla förstår dig. Din identitet kommer långsamt suddas ut till det enda som är kvar är "Sofias mamma"...

Måste gå nu, ska på arbetsintervju, håll tummar och tår. Till råga på allt regnar det...och det vet ju alla som bor i Rom hur lugnt och fint det är då i trafiken. Min man räddade mig i alla fall från buss+tunnelbana för han kom hem tidigare. Puh!!

• Carla82

intehemma: Nej, det var inget för mig. Tack för att du frågar. Jättedåliga arbetstider och en allmänt negativ stämning som kändes bara man kom in...inget roligt ställe alls. Får leta vidare.

• Carla82

Hej!

Tråkigt med biljetterna. Vi har två resor bokade men båda med ryanair så det är väl bara att hoppas.

intehemma: Ycker inte det gör nåt att du gör reklam, det är bara kul. Det enda problemet är att allt ligger på fel sida om stan för mig. Annars skulle det vara kul.

Tuntalisa: Förstår att det känns tungt. Alessandro är fruktansvärt svartsjuk när det gäller mig för tillfället. Jag får INTE börja jobba. Som han uttrycker det "min mamma får inte jobba, det är bara pappor som jobbar".

Det är en grej på dagis som oroar mig. Alessandro har inga problem med att gå dit, han går upp lugnt och går dit lugn. Men varje gång en speciell lärare jobbar bromsar han i dörren och säger att han inte vill vara kvar. Med de andra lärarna händer det aldrig. I början tänkte jag inte så mycket på det men det har hänt för många gånger nu för att det ska vara ett sammanträffande. Alla säger att han är så lugn och självständig och att han sköter sig så det kan inte vara så att han tagit åt sig om hon sagt ifrån eller så...vet inte riktigt hur jag ska agera.

Blir så trött dessutom för nu vill de att vi ska köpa didaktiska böcker till barnen...till en treåring!!!??? Va ska de med det till. Kusinerna fattade inte hälften av det de gjorde och då var endast en fjärdedel av boken gjord i slutet av året. Kan de inte bara låta dem leka och följa dem på andra sätt. Skolarbete kommer tillräckligt så småningom. Det är "inte obligatoriskt" men det är det ju ändå om alla andra köper dem. Dessutom vill de att vi ska punga ut med 70 euro för en didaktisk musikkurs för barnen som ska hållas under skoltid. Aldrig i livet. Jag kommer vara tjurkärringen som stoppar hela klassen för det är alla eller ingen. Jag tycker att instruktiva lekar är jätteviktiga och musik osv, vi gör mycket sånt hemma. Men det måste väl lärarna klara ut utan att folk kommer utfrån för att hålla en kurs med barnen!!

• Carla82

Hej allihopa!

Intehemma: Ja, det var 70 euro för en knapp termin (18 veckor) en gång i veckan. Kände också som du att jag föredrar att ta de pengarna och skicka honom till något som jag VET är bra. Såna här projekt blir sällan som man tänkt sig (jag vet, har jobbat på dagis och i skolan). Så vi hoppade det. Boken köpte vi tillslut...även om jag tycker det är helt onödigt. Nu vill de ha pengar till en religionsbok också men där går gränsen.

Har pratat med A precis som ni säger genom att fråga om de andra lärarna. Alla de andra är söta och snälla utom hon som är ful och dum. Han säger att hon skriker. Till saken här att A:s släkt (italienska) sidan är oerhört bullriga och gapiga. Det är alrdig något han tyckt varit jobbigt hemma. Den ena fröken är en 60 årig dam från norditalien som är väldigt strikt och en andra en romanaccia om ni vet vad jag menar, haha! De fröknarna älskar han. Det måste vara något mer... får försöka luska vidare. I övrigt älskar han att vara på dagis. Han sa det tom själv igår.

Visst ja, angående julskinkan. Här i Rom sålde de bara julskinka på det ena ikeat förra året (anagnina) och bara på beställning. De hade haft stora bråk och problem med hur prissättningen skulle gå till. Så ni som bor i Rom och vill köpa julskinka kanske ska kolla först. Ska också till Sverige i jul...första sedan jag flyttade hit. Ska bli kul.

Amarena: Förstår inte det där med besök. Vi kan gå utan i flera månader och helt plötsligt vill alla komma samtidigt. Hoppas ni hade det trevligt i helgen i alla fall och att ni får trevligt med sverigebesöken.

• Carla82

Hejsan!

Tusca: Tack för intressant läsning. Jag tycker också att det är helt ok att lära barn saker men jag tycker nog att man kan klara av att lära treåringar saker utan böcker. Som sagt har vi nu köpt den jädrans boken. Men religionsboken får han klara sig utan. Religionsundervisningen är frivillig...men det kändes lite tråkigt att han skulle behöva vara ensam när alla andra håller på med religionen så han fick vara med. I slutändan kommer han ändå att få välja religion själv. Böckerna är också frivilliga...är mest jag som tycker att de är helt onödiga...men om han ska vara den enda utan så känns inte det heller rätt. Angående musikkursen har jag tackat nej, där är han inte den enda och för de som inte ska vara med får de vara med en fröken och måla osv. ´Hur som helst inser jag att det är hopplöst att dividera med italienska mammor. Jag gör som jag vill och de gör som de vill.

Vet ni vad...om ni saknar svenska rödbetor så finns det jättegoda på lidl...tänkte bara tipsa om det.

Tack för tipsen om Ale:s fröken också. Jag avvaktar lite, men om det fortsätter jag jag självklart upp det med skolans preside eller samordningsfröken...som jag fortfarande inte fattat vem det är. Haha!

• Carla82

Haha! Vet ni vad som hänt? Ni vet den där musikkursen. Jag var tydligen den enda som sagt nej till den och eftersom fröknarna förstod att det är en onödig utgift med tanke på att han är minst i klassen och vi inte vet om han kan ta till sig undervisningen hade de pratat med läraren och Alessandro får nu vara med i alla fall...GRATIS!! Så kan det gå.

Jag känner lite såhär, jag är inte kristen...kallar mig inte ateist heller...är nog mer en agnostiker. Men om jag stänger ute mitt barn från religionen har jag ju ändå gjort ett val åt honom, om ni förstår vad jag menar. Dessutom tycker jag att bibelkunskap eller brist därutav är ändå en stor del av kulturen oavsett om man tror på det eller inte. Är själv mycket kultur och konstintresserad och utan bibelkunskaper skulle jag inte veta hälften av det jag vet.
    Jag är konfirmerad...ett val jag gjort själv...men har kommit fram till att jag inte tror på kyrkan som instutition. Det är en flummig fråga det här men själv väljer jag att informera min son om alla religioner så vår han själv välja sen. Catechismo här är inte kopplat till skolan utan är en kyrkoaktivitet som man väljer till på fritiden...den dagen den sorgen känns det som...ja eller det är ju ingen sorg om han själv väljer det. Själv ser jag på bibeln som en sagobok ungefär och Ale fick en av oss när han döptes. Han är döpt i katolska kyrkan och det var också för att det skulle vara lättar för honom sedan. Väljer han att inte tro kommer han som jag ändå bara se dopet som en trevlig namnceremoni. Alla familjer måste sedan välja det som känns rätt för dem.

Det där med tomten. Ale är så hysteriskt rädd för tomten så vi har fått "avmaskera" honom. Tala om vem personen bakom masken är och att allt bara är på låtsas. Men han tror ändå på något sätt på den riktiga tomen. Han verkar koppla bort tomten med mask från tomten som gör leksaker. Befana "tror" han också på. Han gillar att få sin strumpa i alla fall, haha! Tror att det handlar mest om det...presenterna. Tycker det hör till på något sätt. Tänkte faktiskt göra en julkalender till nästa år, han en från när jag var liten med 24 små strumpor. Mest för att i min familj var det tradition precis som adventsljusstaken. Egentligen "tomma handlingar" men saker som hör till julen. Har aldrig lyckats komma i julstämning sedan jag flyttade hit, för att det där fattas.

Wawoom: Kul att du är tillbaka!!

• Carla82

intehemma: Jag vet...ibland lönar det sig att vara obstinat.

wawoom: Det var precis så jag menade men jag hittade inte orden. Jag gick själv på söndagsskola och scouter och jag vet inte allt men jag tyckte mer att det var kul att läsa historierna som en slags mytologi. Tror att trots att barnen blir itutade både det ena och det andra i skolan så lär de sig så småningom att ta ställning till det...barn tror inte på allt de hör. Väljer han att tro, ja då är jag nöjd med det. Han har åtminstånde en divin makt att vända sig till när allt blir tungt...något som jag inte har och blir därför lätt pessimistisk när det gäller...eller om man ska kalla det för realistisk. Oj vad djupa vi blev, haha!

• Carla82

Wawoom: Hoppas det går bra med foten. Det är sånt som händer.
    Hoppas det ordnar sig med jobbet också. Söker själv jobb, hoppas jag också får något tips snart för att söka på måfå verkar rätt hopplöst.

• Carla82

Håller på att göra kalops, blev inspirerad. Det luktar kryddpeppar i hela huset. Funderade på att göra en mjuk pepparkaka också, har en del pepparkakskryddor...men det är säkert bara jag som äter den.

• Carla82

wawoom: Kollar också på olika sidor på nätet, men det finns ju inte så mycket vettigt att söka på. Har varit på ett par intervjuer men det har visat sig att det inte var något att ha. Får väl kämpa vidare...tur att det inte är jätteakut i alla fall. Söker nåt sekreterar aktigt i Rom (helst inte på andra sidan) där jag kan använda mig av att jag är språkkunnig.

Skönt att det inte var något allvarligt med foten. Hur gammal är tjejen? Här i Rom står det på skyltar på akuten att barn under 6 betalar aldrig akuten och i övrigt bara codice bianco eller verde. Jag vet att remisser kan ta hur lång tid som helst MEN det finns ett sätt som de flesta inte vet om och som läkarna underlåter att berätta om, om det är akut som i ert fall så ska läkaren kryssa i U som i "urgente" på receptet så får man gå före i kön. Är numera expert efter Andreas alla turer fram och tillbaka. Min svägerska skulle få betala (ferragosto) för misstänkt lunginflammation, de tyckte det kunde vänta till efter helgen. Vår läkare kom tillbaka den 19/8...hon skulle alltså gå med lunginflammation i 4 dagar tyckte dem. Nu var det inte lunginflammation utan en kraftig förkylning men hur ska man kunna veta det innan.

Gjorde också skinka själv förra året låg 20 dagar i saltlag och den blev jättegod måste jag säga själv. Du hinner fortfarande få nerksickat en påse salpeter 6,70kr på ica jag var tvungen att köpa på apoteket (heter för övrigt salnitro eller nitrato di potassio om nån undrar) 100g 10 euro *muttrar* men nu har jag salpeter fram till 2011 . Hursomhelst gick 7kg skinka åt på 4 dagar så den kan ju inte varit så illa. Själv tycker jag att den ska vara lite lagom torr, då smakar den som mormors skinka. Tycker också att utan skinka är det inte jul...men så äter jag bara köttbullar, prinskorvar och skinka på julbordet.

• Carla82

Tuntalisa: Ja förenklat kan man väl beskriva det så. Tyckte inte att det var så komplicerat och då är jag allmänt bekväm av naturen.

Ingen julbasar här i år, dels blev jag så besviken förra året dels kommer jag ändå inte vara hemma.

Tusca: Ale var inte heller så "sjuk" när han hade vattkoppor, förutom de sista dagarna då han fick feber. Men han var extremt prickig o munnen, i handflatorna, i rumpan osv. Tänk bara på att det är ett luftburet virus och inte ett kontaktsmittande som många fortfarande tror...det var så vi fick det...gissa av vem. En kusin såklart!! Förra årets befana och sverigeresan höll på att ryka. Morr morr...

• Carla82

Oj vad ni har skrivit!!

Nät till skinkan var helt omöjligt att hitta förre året, hos slaktaren har de bara tillräckligt stort för en stek. De använder en slags maskin för att stoppa i skinkan och där gick inte skinkan in. Vi fick snöra ihop den bäst det gick med snöre.

Amarena: Flitig med baket som vanligt. Hur är det annars?

Tusca: det där med att de skulle vara något att ha bara för att de är kopplade till ASL vet jag inte...det är nog snarare tvärtom. Hoppas det löser sig. Klart att det inte är kul med blodprov men det måste ju ändå vara bättre att veta.

Wawoom: Apelsinjuice haha! Det var en rolig begäran. Det
    viktigaste är ju att hon var nöjd.

Jag har köpt en mussepigg till Ale i julklapp en "stumentopolo" han älskar "casa di topolino" på playhouse disney. Den här musse lär ut färger, former och nummer så jag tyckte att det var en ok present. Han hade frågat om en "riktigt mus" men det var alltså musse han menade...riktig för att han fanns i affären och inte på tv...haha! Ibland skulle det vara intressant att ta sig in i deras tankar. Till födelsedagen får han en magnetisk skrivbräda och ett set med underkläder med dragonball. Jag hatar dragonball men han vill ha allt som kusinerna har. Som tur är är han inte speciellt intresserad av själva tv serien.

Vi brukar ha tomte på kvällen den 24:e. Förra året hade jag gjort svensk julmat för jag var trött på pasta med tonfisk och fiskpinnar(det enda jag äter i fiskväg) på julafton. På Juldagen brukar vi ha en stor jullunch med en massa släktingar.

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)