Inlägg från: Carla82 |Visa alla inlägg
  • Carla82

Vi som bor i Italien. :-)

Amarena: Tack! Klart han är världsbäst, haha! Men du, man ska aldrig säga aldrig...med rytmen vill säga. Sånt kan gå fort. Jag trodde att potträningen skulle bli en låååååååååång historia för han verkade inte ha nån koll alls. Men det var bara han som lurades. För från en dag till en annan var han helt blöjfri. Det är lite som de känner för det. Rätt som det är kanske hon säger "vet du vad, jag tror jag ska sova hela natten"...i alla fall hoppas vi på det.

I morse fick jag inte ens komma in i rummet. Han vände sig om i dörröppningen, gav mig en puss och sa "gå nu mamma". Jaha, så mycket behövdes jag. Men är glad för att det funkar så bra. Ska prova att lämna honom fram till fyra idag. Själv sitter jag med ett gäng jobbannonser...och har en enorm vilja att ringa runt...som synes.

• Carla82

Så, nu har jag ringt en...klart för idag...haha! Den var redan tillsatt. Resten mailar jag ikväll. Så surt. Också för att vi har beställt resa till Sverige i jul...vet inte hur det skulle funka med nytt jobb liksom. Jaja, det skadar ju inte att sondera marknaden lite.

• Carla82

Amarena: Ja, det var något sånt jag hade tänkt göra. Haha! Men först måste jag få en intervju också. Många annonser låter så bra men sedan ringer man och så visar det sig att jobbet egentligen är telemarketing eller sälja Kirby eller nåt liknande. Skulle inte ta emot en kirby ens om jag fick betalt för den, haha! Så då kan jag ju inte direkt sälja dem...

• Carla82

Vår resa är inte speciellt lång från 20-27 dec och den 27 kl 12 har vi ett bröllop här i Rom...hur vi nu ska få ihop det. Många gånger sitter jag och hoppas att folk INTE ska bjuda in mig på bröllopet...det skulle bli så mycket billigare. I Italien kan man ju inte direkt ge bort en brödrost eller presentkort på Åhlens. För att inte tala om att man måste köpa kläder också...suck. Har två bröllop i december, plus julklappar plus födelsedagar.

Amarena: Inatt ska du se att hon sover lite till.

• Carla82

Tuntalisa: Försökte också lite smått under några veckor, sen försökte jag ta bort helt...tänkte att "ja, det får väl hända lite olyckor" och efter nån vecka gav jag upp och tog på honom blöja igen. DÅ helt plötsligt vägrade han göra sina beov i blöjan och ville bara gå på toaletten. Ska väl tillägga att jag har haft turen att han sedan han var 10 månader gammal aldrig kissade under sömnen. Bajsat har han aldrig gjort när han sover. Så jag började med att ta bort blöjan på natten och under tupplurarna och förlängde sen med att vara utan även på dagen. Tog med honom på toaletten direkt när han vaknade osv. Började alltså baklänges.

• Carla82

Visst ja, potta vill han inte ha...utan han hade en såndär ring som reducerar toaletten...och nu vill han inte ha den heller. Han vill bara ha sin ikea pall så han når bättre.

• Carla82

Italienskamamman: Kul att ha dig tillbaka.
    Ibland står han upp...på sin ikea pall eller på tårna men oftast sitter han ner. Ja, på materna accepterar de inte alls barn med blöja så den var ju tvungen att försvinna...skönt att det gick så smärtfritt.
    De är jätteförvånade över hur mycket han äter. De säger att de aldrig haft någon så liten som äter så mycket, haha! Men han har alltid ätit bra så jag är inte förvånad. Hade nog snarare tyckt det var konstigt om det varit tvärtom.

intehemma: Skönt att det går framåt. De är luriga de där ungarna...har sett det så många gånger själv (mamma var dagmamma i många år) de ställer till med stor drama så länge föräldern är där och så fort de är utanför dörren lugnar de ner dig och går o leker. Men det gör ont i mammahjärtat att se dem ledsna.

Jag söker sekreterar jobb eller liknande. Hoppas också.

• Carla82

italienskamamma: Stackaren...kan inte ge så mycket råd om hur ni ska göra. Mer än att han säkert vänjer sig vid den nya rytmen så småningom. Här äter de vid 11.30 vilket är för tidigt för mig. Det blir jättekonstigt de dagar han är hemma. Ale har inte sovit middag på länge så jag har inte det problemet i alla fall. Han slutade rätt som det var och när jag såg att han orkade ända fram till kvällen utan att tjura eller somna lät jag honom vad. För oss är det ju enklare så eftersom han går heldag. Men jag vet att många andra barn i Ale:s klass har samma problem. Här har fröknarna sagt att de ska försöka vänja av med middagsluren. De barn som ändå somnar låter de som du säger sova med huvudet på bordet. Vet inte vad man ska tycka om det. Hoppas du hittar en lösning i alla fall.

• Carla82

Tror att de tänker att på materna ska de vara så stora att de inte behöver sova middag längre. Vet att mammas dagbarn slutade sova middag nästan allihop runt 2 år. Annars sa föräldrarna att de inte ville gå och lägga sig på kvällen. Det är samma sak med Ale, sover han middag någon dag går han inte och lägger sig förrän vid 11-12 på natten sen. Häromkring sover de inte på något materna...däremot sover de på nido. Mycket handlar säkert om att de dessutom inte har resurser till att skaffa madrasser och ett lugnt ställe att lägga barnen på. Dagislokalerna här är mycket annorlunda (kan inte tala för de privata) mot de svenska, där de ofta har ett vilorum. Men nu när jag tänker på det så var det samma sak i Sverige på de dagis jag jobbat på. På småbarnsavdelningen 1-3 sov de som föräldrarna ville skulle sova medan de på storbarnsavdelningen 3-5 inte sov alls.

• Carla82

Hej på er!

Amarena: Inga jobb hittills. Har en intervju i morgon...men lägger nog inte mycket hopp till den...och det är inte för att jag är pessimistisk utan för att jag egentligen inte är intresserad.

Tusca: Grattis till artikeln!!

intehemma: Vad konstigt...jag gick hos privat gynekolog (men gjorde alla provtagningar utanför ex. asl) och betalade inte ett ultraljud inte ens ticket. Tjejen här nere går på consultorio (hon är rumän och har inte arbetstillstånd=ingen rätt till husläkare) och har fått göra ALLA ultraljud privat, de säger att det inte finns några platser. Mysko det där. Håller tummarna för dig i alla fall och hoppas det blir som du vill den här gången.

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)