Inlägg från: Amarena |Visa alla inlägg
  • Amarena

Vi som bor i Italien. :-)

Carla82: Åh, Ale har börjat på dagis! Vad gulligt! Klart han är både lugn, väluppfostrad och intelligent och till på köpet jätte gullig!
    Här hemma bestämmer lillgrisen rytmen, så den varierar med dagsformen kan man väl säga. Varannantimmes rytmen har fått lite längre intervaller så nu sover hon både 3 och 4 h mellan varven. Igår natt sov hon faktiskt 5 h i sträck mellan 23.20 och 04.30, rekord!! Men sen kommer timmar när hon vill amma var 20 min också, så det dröjer nog innan rytmen stabiliseras. Sjalen gillas både av henne och av mig, hon ligger här fram på magen nu och snosar, jag tycker hon blir lite varm bara, men snart kommer vintern och då kan det ju bara vara bra!

• Amarena

Carla82: Förförra julen hade jag också beställt resa till Sverige, en riktigt lång en för vi skulle på bröllop redan den 15 dec. Och så fick jag nytt jobb med start den 11 dec, men jag sa redan när de ringde och sa att jag fått jobbet att jag hade en resa bokad, och det accepterades (jag sa förstås inget om det under intervjun! )
    STORT lycka till!! Det ÄR surt som fan att söka jobb, men underbart härligt när man får ett!!
    (ps. I natt sov hon faktiskt 5,5 h!!)

• Amarena

Hej hej!
    Nu tittar jag in också, blir inte lika mycket tid över för slöinternettande här hemma längre!

tusca: Grattis till antagen artikel! Vad forskar du inom? Själv har jag ett exjobb (i tropisk ekologi) som jag borde blivit klar med innan lillgrisen tittade ut, men hon hade ju lite bråttom så nu ligger det och väntar...

Carla82: Hur går det med jobbsökeriet? Hoppas och håller tummarna för att du ska hitta något roligt snart!!

Vill också tipsa er om en affär med jättefina, färgglada och roliga barnkläder (mao inte bara ljusrosa och ljusblått) En fransk affär som heter "Du Pareil au meme". Bra prisnivå också, nästan som H&M! Finns i köpcentret Porta di Roma, Bufalotta och kanske någon annanstans också?!

• Amarena

intehemma: Åh, Kul att du också tipsat om den!
    Den är verkligen värd ett besök för er som inte varit där ännu!

Angående ultraljud så gjorde jag alla mina utan att betala alls, jag tycker det är helt fel att man ska behöva betala för något som SKA vara gratis bara för att det aldrig finns lediga tider (och så är jag ekonomisk också, eller kallas det snål? )! Men då krävdes det att jag ringde 803333 och bokade där det fanns plats i hela regione Lazio, fanns alltid plats någonstans i närheten och man kan tom ha tur och få välja tider, nu bor ju vi lite utanför Rom så det tar ju tid att åka in till stan också och då kan man ju lika gärna åka lite längre och slippa betala! Dessutom är gynekologer mycket trevligare på små regionssjukhus, har mer tid, är mindre stressade och förklarar därför mer och bättre! Ett ultrljud hade jag tur och fick tid för på fatebenefratelli fast jag bara bokade 4 veckor i förväg, det skulle göras inom v 22 men jag var i v 24 så när jag kom dit förklarade hon i kassan att jag skulle bli tvungen att betala..."om du inte menade att du är i v 22 förstås?!" och det menade jag ju såklart!
    Men fy vilken soppa det var med alla besök och provtagningar hit och dit....skönt att det är över, och till nästa gång hinner man förhoppningsvis glömma hur drygt det var!

• Amarena

intehemma: Och jag var där i söndags!

Jag och lillpluttan gjorde premiärtur på egen hand i centrum idag, buss och tåg och buss igen, men det gick jättebra! Jag hade ingen lust att släpa på barnvagn så det fick bli sjalen och vilken succé den gjorde! Fast inte självaste sötnosen syns alls (utom en liten bomullsmössa som stack upp) så suckade alla gamla tanter "oh, che meraviglia!" Dessutom blev vi stoppade av en kostymklädd man som var psykolog och började prata om hur rätt jag gjorde och hur viktigt det är för små barn att få vara nära nära sina föräldrar. Han frågade massor av saker om sjalen, material, längd och var jag hade köpt den, och berättade att han själv tillsammans med en grupp kollegor hade pratat om att börja tillverka något liknande och sälja här! Han skrev tom upp adressen till hemsidan där jag köpt den, Kul! En annan sak jag reflekterade över (nu när jag äntligen kommit ut och sett lite folk, haha!) är vad tidigt folk börjar bylsa på sig och sina barn vinterkläder! Jag blir lika fascinerad varje år av folk med vinterjacka och halsduk när det är 25 grader varmt!

• Amarena

tusca: Det har du rätt i, svenskarna är extrema åt andra hållet. Det handlar nog om att sommaren är så kort i Sverige också, man VILL använda sina sommarkläder så lääänge som möjligt, medan italienarna inte kan vänta på att få börja bylsa på sig höst- och vinterkläder. Min kille hade fodrad skinjacka när han åkte till jobbet i morse, så jag fick tillfälle att retas!

• Amarena

Sirap på hälsokostaffär! Ja, när kindermellanmål innehåller "allt ditt barn behöver" så kan väl socker säljas som hälsokost!

Tuntalisa: Låter gott med kolakakor! Hoppas det går att få till dem lika goda med farinsocker!
    Folk är så himla okänsliga!! De är säkert själva så uppe i sin egen stress att de glömmer av sina medmänniskor... Hoppas hur som helst att det går bra när du kommer tillbaka! Förstår att det känns sorgligt att sluta amma, tur att ni kan fortsätta att gosa ändå!

Vi har varit på ambassaden och fixat pass idag. Det var nog en av de stressigaste timmarna i mitt liv på länge. Skruttan var vaken när vi kom dit, men det var så mycket folk före att hon hann somna till innan det var vår tur. Väldigt svårt att få en tvåmånaders att hålla ögonen öppna när hon är trött och dessutom har en fotolampa lysandes i ögonen Fick såklart massor av "goda råd" av ambassadpersonalen om hur jag skulle gå till väga... *suck*. Och så kommentarer som "nu håller hon huvudet lite snett igen". Men om ens bebis inte kan stödja på halsen själv och jag inte får hålla mina händer i bild så skulle det väl vara ett mirakel om hon lyckades hålla huvudet rakt på egen hand!? Jag tyckte att de bara kunde ta en bild med stängda ögon (och snett huvud), men det gick absolut inte!! Småbebisars identitet avgörs tydligen på ögonen! Usch, det var en jobbig morgon. Efter en timmes (kändes det som) skrik fick de till en bild i allafall, med ögonen på glänt sådär en 3 mm.
    När vi kom hem igen så var lillfian nöjd och tittade med stora ögon på mamma såklart! Tur att det bara ska göras vart femte år!

• Amarena

intehemma: Ja men exakt! "I blindo" var det verkligen! Det stog en kvinna framför oss för att titta när/om pluttan ev öppnade ögonen och så skrek hon in till den andra "TA NU!!! TAAA!!!!" Men när hon väl klickade hade lillan såklart stängt ögonen igen! Haha! Vi fick också ta matpaus mitt i försöken! Men lik sig tror jag inte hon blev heller, var typ för stressad för att titta på bilden när de väl fick till nåt, jag bara sa "ok, ok kan ni godkänna den där eller!?"...jaja huvudsaken är att vi får det där passet snart!

Stackars lilla E som har så ont i munnen! Man vet ju själv hur det kan vara när visdomständerna växer, och då är det ju bara en i taget och dessutom inga tänder man måste använda... Hoppas det går över snabbt!

Idag när vi väntade på bussen så vände jag mig om för att titta lite i skyltfönstren, och så tyckte jag att det var jättefina kläder och jag fick ta ett steg tillbaka för att kunna läsa över dörren på affären vad den hette....och var det inte "Du pareil au meme" !! Så nu har vi en till, på Viale Somalia (tror jag den heter), nära stazione Nomentana.

• Amarena

Usch, orkar knappt läsa om vilket krångel det verkar vara med italienskt pass! Vi behövde svenskt eftersom hon kommer att resa Själv med mig, men förmodligen inte med min sambo (åtminstone inte utomlands). De föreslog att vi skulle gå hem och ta ett eget foto när det var som jobbigast, men då skulle vi bara fåprovosoriskt pass, och det verkade ju inte direkt mindre krångligt att behöva göra två!! Tur att det är avklarat! Om fem år kanske det är lättare att övertala henne att öppna ögonen!

Vi var hos vår nya pediatra igår. Hon såg ut som en blandning mellan mamman i familjen Addams och Fran Fine från tv-serien "The Nanny"!! Men pluttan gillade henne skarpt, fast hon vände och klämde och vred och grejade var det bara glada miner! Skönt! Nöjd bebis = Nöjd mamma!!

Jag har precis skickat 3 e-mail fulla med bilder till min sambos föräldrar, det går inte en dag utan att de ringer och ska höra hur det går. De är inte ett dugg intresserade av att prata med min sambo längre utan vill bara prata med mig eftersom jag "vet mest" om skruttan...får jag erkänna att jag tycker att det är liite jobbigt?!

• Amarena

Va?! Har de gått i konkurs?! Vad galet... Innebär det här att man får tillbaka pengarna för eventuella biljetter man köpt, blir man ombokad, eller försvinner de bara ut i tomma intet? Jag väntar 2 olika besök från Sverige i november, hoppas att de hade bokat något annat än sterling...

intehemma: Det är väl jättebra att du har så bra koll på vad som händer i Rom och tipsar och gör reklam! Här dröjer det nog ett tag innan vi ger oss på att gå på konsert dock...

• Amarena

Hallå hallå!

Båda mina sverigebesök hade såklart bokat med Sterling! Höjden av otur! Min mamma, som bokat på nätet, fick glatt köpa en ny biljett med Ethiopian medan mina kompisar hade bokat med resebyrå och fick boka om. Tur att båda kunde fixas, annars hade jag blivit riktigt ledsen! November är alldeles besöksspäckat här, nästan på gränsen... Känns inte som att vi hinner att bara vara tillsammans vi 3. Den här helgen trodde jag vi skulle få för oss själva, men inte då, för igår ringde svärföräldrarna och saknade sitt barnbarn så mycket att de tänkt komma upp! Trevligt iofs, men jag skulle föredra om man fick veta det mer än en dag i förväg. Men det kanske är svenskt och tråkigt med planering?!

Tusca: Gud vad tråkigt att era biljetter gick upp i rök! Min mamma brukar säga att "pengar är ju ändå bara pengar", men liiite tråkigt är det ju ändå att bli av med dem...

Tuntalisa: Sorgligt! Men om ett par dagar kanske både du och de blivit lite varma i kläderna så att det inte känns lika jobbigt. Ni får njuta och gosa extra mycket på eftermiddagar och helger för att kompensera!

Carla82: Knepigt det där med A:s frökenrädsla...håller med intehemma att du borde försöka luska, utan att fråga rakt ut men kanske prata om vilken som är hans favoritfröken och på det sättet kanske få honom att prata lite om dem allihop?

• Amarena

Vi har förresten redan fått ut passet, det tog knappt 2 veckor! Jag är positivt överraskad!!

• Amarena

Gud vad gott med julskinka....man kanske skulle tjuvstarta! Jag ska iofs till Sverige över julen, men iaf!

Fast nu måste jag ta tag i biljettletande, annars kanske det inte blir nån Sverigejul alls! :-O

• Amarena

Oj!! Vad mycket ni skrivit! Nu har jag läst ikapp alltihop! Julbasar på lördag alltså... hmm...vi var där förra året, men jag blev faktiskt också lite besviken. Kul att träffa lite svenskar förstås, fast vi ska ju ändå åka upp den 10:onde redan (Lååååång jul!! Hahaha!) så vi får väl träffa svenskar så det räcker och blir över!
    Appropå jultomten så är det väl klart att han ska komma den 24! Min kille tycker att vi ska börja med tomte redan i år, så att lillpluttan får en "riktigt jul", så vi får väl se om han lyckas övertala någon av mina brorsor! Haha!
    Jag har gjort en pepparkaksdeg som ligger och drar sig i kylskåpet tills på söndag, då blir det pepparkaksbak! Fast jag kör nog en slövariant med skurna kakor istället för fina former, det är ju ändå själva ätandet som är roligast!
    Här är det värsta regnstormen, borde skynda mig ut på terassen och rädda torkställningen (tom, som tur är) som flyger omkring, men det lockar ju inte direkt...

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)