Inlägg från: intehemma |Visa alla inlägg
  • intehemma

Vi som bor i Italien. :-)

Förresten, för er som bor i Rom så kan jag tipsa om att den 20 september 10-13 är den en "festa per bambini" i en park här i närheten. Det ska vara någon cirkus om jag förstått det rätt och det kostar ingenting. De har mycket aktiviteter för barn där, jag har tex skrivit in E på en musikaktivitet som är gratis.

www.comune.roma.it/villalais/

Så om någon av er har vägarna förbi...

• intehemma

Amarena: oftast brukar det ju slinka igenom så vi får hålla tummarna för att du har tur!

Patata: det låter ju som att det går väldigt bra! E vaknar oftast kring 05.30 och tycker att det är morgon, men hon lägger sig iofs kl. 20.30. Skulle inte barnen sova 12 timmar på natten i den här åldern???

• intehemma

Amarena: det har väl anordnats några sverigeträffar tror jag, men jag har aldrig varit på någon... Jag tycker också det skulle vara roligt att träffas! Vet dock inte hur långt jag kan tänka mig att förflytta mig latmask som jag är

Tuntalisa: åh, en bebis som Lucas har jag beställt Tycker att jag har gjort mitt med E så nu kan jag gott få en lugn en...

Patata: visst är de fina! Jag har hittills bara använt de med skinnsula men jag tänkte nog testa ett par av "flex"-modellen till vintern. De är ju inte superbilliga men jämfört med vad de italienska barnskorna kostar så blir det i alla fall billigare och så tycker jag att de sitter mycket bättre. Jag har faktiskt beställt killmodeller till E, hon hade ett par bruna sandaler i somras och nu har hon ett par beiga nubuckskor. Till våren får det bli blommiga sandaler för pappan tyckte att liiiiite rosa kunde hon väl få ha på sig nån gång Frakten är ganska dyr men då är tullen förbetald och de kom fram på tre dagar.

• intehemma

Carla: kul att det funkar bra på maternan! Inskolningen av E går sakta framåt, hon stannade över lunch igår och åt med god aptit, skönt att slippa fixa! Hon gråter mycket när jag lämnar henne, men lugnar sig snabbt och har roligt, de säger att hon skrattar mycket vilket känns bra.

Hoppas att du hittar jobb snart! Vad är det för typ av jobb du söker?

Tuntalisa: jag har också sett till att få besök i stället för att åka iväg över jul. Tänkte ta en längre semester i Sverige i sommar i stället.

italienskamamma: välkommen tillbaka

• intehemma

Tänk att det är så olika, jag pratade med en mamma som har sin äldre son på materna och där sover de som vill middag medan de andra leker lugna lekar. Sova med huvudet på bordet låter ju verkligen inget vidare, vad skulle de själva tycka om att sova så???

• intehemma

tusca: hej, kul att du fått artikeln antagen!

Amarena: det är min favoritaffär (tror jag också tipsat om det tidigare) Det finns en affär på via Tuscolana nära Lucio Sestio.

Igår var jag till gyn för första kontrollen. Den här gången har jag bestämt mig för att inte gå privat utan till mitt consultorio. Gyn var den vanliga otrevliga typen som pratar över huvudet på en, och sa att jag skulle glömma en naturlig födsel och om jag insisterade var det på mitt ansvar Jaja, jag ska ringa till Fabia Mater och höra vad de säger eftersom jag vet att de tillåter det. Det som är bra med att gå till consultorio är att man är garanterad ultraljud! Så skönt, för sist blev jag tvungen att göra alla privat.

• intehemma

Carla: jo, i teorin är ju tre UL gratis men problemet var att jag alltid var ute försent (dvs mindre än 4 månader i förväg...) så jag inte fick tid inom de veckorna som man skulle göra dem. Igår var jag iväg och bokade alla tre ultraljuden på en gång - det första fick jag samma dag! och de andra två är redan bokade. Skönt! Lillen hade växt som h?n skulle så nu börjar jag känna mig lugn när det närmar sig slutet på första trimestern.

Igår testade vi aerosol på E för första gången, jag hade köpt den dyraste varianten för att de sa på apoteket att den inte lät någonting. Ha, den brummade som bara den och E vägrade ens närma sig den...

• intehemma

Ja, jag åkte till Civitavecchia för att göra morfologica...

Igår hände en helt fantastisk sak - i förrgår var inte sambon hemma, så jag lämnade E hos frun till vår portiere när jag skulle till UL. När jag kom tillbaka sa hon att xxx hade tagit lite foton, men jag fattade inte riktig vem/var/hur. Igår när jag kommer hem ligger den en packe fantastiska foton i jätteförstoring som fotografen som har sin studio i vårt hus har tagit!!! Han är en sån som fotar teaterföreställningar och så! Jag är helt tagen, vet inte hur jag ska tacka honom... Jag känner honom inte ens, vi bara hälsar. Men det är klart, E är ju kändis i hela huset

• intehemma

Amarena: förresten var jag på DPAM i lördags...

Carla: jo, han ska få något gott från Sverige för sambon ska dit i veckan, men grejen är att jag fått något som är värt massor så det känns lite futtigt vad man än kommer med. Vi har inte fått så mycket presenter från okända SOM TUR ÄR, för alla kläder E får i present är knallrosa och minst två storlekar för stora... Men hon charmar verkligen alla och vi stannar ofta i portuppgången och pratar och då blir det ju så att alla som kommer förbi stannar och hälsar också.

italienskamamma: det där låter jättekonstigt, tiderna ska väl bestämmas av föräldrarnas önskemål och graduatorian?

• intehemma

Tunta: så söt hon är! E får alltid höra "che occhioni"... Hon har stora blå ögon, men är inte så blond däremot.

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)