• pritt

Svår havandeskapsförgiftning, någon?

hej
    Här är en till med svår havandeskapsförg.
    Min dotter är född v 27+3
    Började med ont i magen, under brösten och vänster ut. Sedan en grym huvudvärk. 2 dagar sedan var det akut ambuland till Lund, där jag sedan fick ett krampanfall. Dottern måddeinte bra i magen, och jag var väldigt sjuk, så efter krampanfallet ca 25 senare var hon ute ur mig. jag har minnesluckor från den dagen och 1 dygn efter. Men jag tyckte ändå att jag repade mig fort, fick ligga tyst och mörkt 2 dygn efter krampen och fick inte träffa lillan. Men efter det mådde jag bättre ganska fort, förutom ett grymt snitt, fy vad ont jag ahde i flera veckor, dom har bara snittat och dragit ut henne fortast möjligt!
    hur gick det för dej?

• pritt

min tös var 34 lång och vägde 840 gr. Hon tog ganska lite i början, hon hade problem med att syresätta sig, för ett kärl i hjärtat var deffekt, så hon är även hjärtopererad. Men efter ca 3-4 mån började hon ta sig snabbt i vikt. dagen innan vi skulle få åka hem på hemsjukvård fick hon ljumskbråck, så det blev en ytterliggare Operartion, men även det har blivit bra från. Syrgas behovet försvann efter ungefär detsamma 3-4 mån, vi hade syrgas hemma oxå. Idag är hon 3 år fyllde och över kurvan för "normala" barn. Vi korrigerar inte längre. Allt har vi gjort 3 mån senare, ex med smakportioner, det gjorde vi då i 6 mån ålder kan man säga. Hon har alltid varit väldigt envis, säkert därför hon klarat sig bra. Första året på dagis, hon började när hon var 1 1/2 år har varit ganska jobbigt, mkt förkyldningar o sånt. Men annars är hon superfin, och jätteduktig på allt!

• pritt

Det är ju bra att han har bara c-pap och inte behöver repirator. Vår tös hade Cpapen länge, 2-3 mån och syrgas grimman är hon var ute hos oss.
    De första 3 veckorna var vi inte på vårt hemma sjukhus, då bodde vi på deras patienthotell. När vi kom hem till vårt sjukhus bodde vi hemma och pendlade in till sjukhuset. Men när hon blev starkare och kunde vara utan cpapen fick bo i ett rum där, det var mysigt, då kunde hon vara med oss i vårt rum, men det tog nog 2 mån innan den dagen kom. Allt är ju så olika på de här så, så individuellt. Att han är så lite och inte har respirator ska du vara glad över! Det är jätteduktigt!
    Vägen är lång, men man kommer ur det en dag, jag minns fortfarande ofta tillbaka på vår tid, speciellt vid hennes födelsedagar. Jag är gravis igen, och har precis passerat hennes födelsevecka, vilket känns skönt! Varje dag är bonus nu!

• pritt
    Svar på #9
    När vi hade vårt läkarsamtal 6 veckor efter födseln, sa den doktorn att det var inte fara för att skaffa fler barn. Däremot ska jag gå på fler kontroller.
    Min barnmorska är supergulilg, hon säger att det händer mkt sällan två gånger att man får så pass tidigt, visst kan det hända igen, men kanske närmare BF. i och med man går på tätare kontroller kan man upptäcka det tidigare. Så det behöver inte betyda att du får tidigt igen.
    Jag var dessutom väldigt noga med att gå ner i vikt till grav nr 2, och har hittils i v 29 inte gått upp något, jag sköter min kost och så.
    Så du ska nog inte vara rädd för att skaffa fler när det väl är dags!
  • pritt
    Maadddox skrev 2008-09-05 08:00:01 följande:
    Om man får svar havandeskapförgiftning..kan det sluta med att man inte kan få fler barn då?
    Jag väntar barn nr 2 nu, har gått 2 veckor förbi min dotters föddelsevecka, så det känns skönt! Jag går på extrakontroller. Statestiken säger att det är mindre riskmed barn nr 2, speciellt om man har samma pappa. Jag har även gått ner mkt i vikt inför barn n2, och har nu i v 30 inte gått upp något alls!
Svar på tråden Svår havandeskapsförgiftning, någon?