• elinvd

Ni som bor i Frankrike, får en singelförälder göra såhär (lagligt)?

En man och en kvinna har barn tillsammans. De är separerade.
    Får mamman bara sticka (flytta) iväg med barnet utomlands utan pappans tillåtelse?
    Vad kan hända om hon gör det?
    Min pojkvänns ex hotar nämligen med detta. Och han är livrädd att hon ska sticka med pojken.

Don't let other people determine your future
  • Svar på tråden Ni som bor i Frankrike, får en singelförälder göra såhär (lagligt)?
  • sbalogun

Jag bor inte i Frankrike (i UK) men vad jag vet sa ar man ta ut barnet ur landet i max 1 manad.. men det kan ju vara andra regler i Frankrike.

• Babylove84

Har dom gemensam vårdnad?

• siamusen

Tror inte det.

Min engelska polare far inte lâmna landet utan sitt ex tillatelse.

• siamusen
    siamusen skrev 2008-08-21 21:52:19 följande:
    Tror inte det.Min engelska polare far inte lâmna landet utan sitt ex tillatelse.
    Eller en domares tillatelse enligt maken.
  • elinvd
    Babylove84 skrev 2008-08-21 21:51:06 följande:
    Har dom gemensam vårdnad?
    Ja det har dom. Men grejen är att han bor i England. Vet inte om "reglerna" ändras då?
  • siamusen
    elinvd skrev 2008-08-21 22:16:42 följande:
    Ja det har dom. Men grejen är att han bor i England. Vet inte om "reglerna" ändras då?
    Och hon bor i Frankrike?
  • elinvd
    siamusen skrev 2008-08-21 22:17:51 följande:
    Och hon bor i Frankrike?
    Ja precis. Båda är franska medborgare.
  • siamusen
    elinvd skrev 2008-08-21 22:18:48 följande:
    Ja precis. Båda är franska medborgare.
    Och vart vill hon flytta?

Jag antar att han fortfarande maste ge sig godkânnande, men kanske kan det komplicera att han bor utomlands redan. Ingen aning om det dock med tanke pa att han är fransk.

Om jag var din pojkvän skulle jag ta kontakt med en fransk advokat râtt snabbt.
  • elinvd
    siamusen skrev 2008-08-21 22:22:02 följande:
    Och vart vill hon flytta?Jag antar att han fortfarande maste ge sig godkânnande, men kanske kan det komplicera att han bor utomlands redan. Ingen aning om det dock med tanke pa att han är fransk.Om jag var din pojkvän skulle jag ta kontakt med en fransk advokat râtt snabbt.
    Hon hotar att ta sonen till USA (där hennes föräldrar bor) om min pojkvän inte gör precis som hon säger. Det kan handla om vad som helst.
Svar på tråden Ni som bor i Frankrike, får en singelförälder göra såhär (lagligt)?