Anonym (anonym) skrev 2024-09-29 22:38:58 följande:
Jag hoppas jag har den turen som du att jag med får känseln tillbaka, det pirrar dock på hakan samt läppen kliar jag vet inte om det är tecken på att det börjar läka? kände du samma ? hoppas du förstår hur jag menar.
Så var det. Det pirrade lite lätt, i hela hakan faktiskt, lite underligt kändes det men inte så obehagligt egentligen. Det gick liksom en osynlig linje mitt på hakan där högersidan var som vanligt men vänstersidan, där tänderna avlägsnats, var stel och okänslig. Det sämsta var att jag knappt hittade till munnen när jag skulle äta och jag bet mig i kinden om jag inte tänkte mig för. Det gick som sagt över och långsamt förflyttade sig den osynliga linjen vänsterut för att helt försvinna. Full känsel hade jag efter två månader, och då ska man betänka att inklusive visdomstanden tog de tre tänder, ett rätt stort iingrepp. Faktum är att hos en i övrigt frisk människa hittar nerverna rätt igen enligt tandläkaren och det stämmer ju för min del.. Det säger sig självt att en sån förlust som min påverkar tuggförmågan och välmåendet så implantat var självklart. Nu syntes inte gluggen eftersom den var långt bak i munnen, men att inte kunna tugga ordentligt är inte kul och inte bra för matsmältningen. En annan sak att tänka på är att det blir stort slitage på den intakta sidan när andra sidan saknar tänder. Allt har funkat för min del, har bra läkekött om det nu har någon betydelse. Privat tandläkare, men de är säkert lika skickliga i Folktandvården (hoppas jag).