Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Bortopererad visdomstand - nervskada?

Fia 69 skrev 2008-08-16 23:33:59 följande:
    Bortopererad visdomstand - nervskada?

I torsdags opererade jag bort en visdomstand. Det var en ganska komplicerad operation som utfördes på käkcentrum av en tandkirurg. Jag vet att det låg nerver nära tanden och han som opererade var noga med att underrätta mig om riskerna för att skada en nerv. Som jag förstod det skulle en sådan skada innebära att det kan pillra lite i läppen.

När bedövningen efter alla sprutor har släppt så känner jag att jag är helt bortdomnad i högra delen av läppen och högra delen av käken. Otroligt läskig känsla. Som att man fått en jättebedövning som når ända ner till hakspetsen och som inte går ur... alltså mycket mycker mer än att det "pillrar lite i läppen".

Nu undrar jag om någon har varit med om något liknande. Jag har hört att det kan gå tillbaka och bli normalt igen... men det är ju ingen garanti vad jag förstår. Jag är jätterädd nu att jag måste leva med det här nu. Jag ska förstås ringa han som opererade mig på måndag morgon och höra vad han har att säga. Just nu har jag bara det här i mitt huvud och skulle vara jättetacksam om någon som har varit med om något liknande kunde skriva och berätta hur det gick.

hälsn Fia

Hej Fia! 
    Hur har det gått för dig ? är i samma sits nu.
  • Anonym (anonym)
    Goneril skrev 2024-09-29 18:52:22 följande:

Gammal tråd, allt är säkert under kontroll nu. Drog ut två tänder i underkäken för att göra implantat; det tog ungefär 2 månader innan känseln i hakan återvände. Det är mycket vanligt med bortfall och i sämsta fall kan det ta ett år innan allt är som förut. I mitt fall är allt helt återställt och implantaten på plats. Dyrt? Jodå vars, men som en kompis sa: "Var glad att du har pengarna". Jag är glad.

var det väldigt bedövad eller nedsatt känsel ? 
    jag är bedövad halva hakan samt underläpp vänster sida. Det känns väldigt bedövad samt svullet/tjockt svårt att beskriva. 
  • Anonym (anonym)
    Goneril skrev 2024-09-29 20:53:09 följande:
    Nog var känseln nedsatt alltid. Jag kände inte riktigt om maten hamnade i munnen, jag bet mig i kinden, var bedövad första veckan, andra också. Sen började det långsamt bli bättre, det gick stegvis. Jag hade varnats av tandläkaren så jag var beredd. Det var I alla fall värt att göra detta; jag ville ha implantat, det vill säga full uppsättning tänder, full tuggförmåga. 
    Jag hoppas jag har den turen som du att jag med får känseln tillbaka, det pirrar dock på hakan samt läppen kliar jag vet inte om det är tecken på att det börjar läka? kände du samma ? hoppas du förstår hur jag menar. 
  • Anonym (anonym)
    Goneril skrev 2024-09-30 00:01:30 följande:
    Så var det. Det pirrade lite lätt, i hela hakan faktiskt, lite underligt kändes det men inte så obehagligt egentligen. Det gick liksom en osynlig linje mitt på hakan där högersidan var som vanligt men vänstersidan, där tänderna avlägsnats, var stel och okänslig. Det sämsta var att jag knappt hittade till munnen när jag skulle äta och jag bet mig i kinden om jag inte tänkte mig för. Det gick som sagt över och långsamt förflyttade sig den osynliga linjen vänsterut för att helt försvinna.                                                                                                                                                                                                                            Full känsel hade jag efter två månader, och då ska man betänka att inklusive visdomstanden tog de tre tänder, ett rätt stort iingrepp. Faktum är att hos en i övrigt frisk människa hittar nerverna rätt igen enligt tandläkaren och det stämmer ju för min del.. Det säger sig självt att en sån förlust som min påverkar tuggförmågan och välmåendet så implantat var självklart. Nu syntes inte gluggen eftersom den var långt bak i munnen, men att inte kunna tugga ordentligt är inte kul och inte bra för matsmältningen. En annan sak att tänka på är att det blir stort slitage på den intakta sidan när andra sidan saknar tänder.                                                                                                                                                                          Allt har funkat för min del, har bra läkekött om det nu har någon betydelse. Privat tandläkare, men de är säkert lika skickliga i Folktandvården (hoppas jag).
    Det var ju ändå ett ganska stort känselnortfall som du beskriver, men glad för din skull att det gick tillbaka för det är en obehaglig känsla. känns fruktansvärt faktiskt men jag håller tummarna och hoppas på att det blir bra, det där pirret i hakan samt läppen som jag känner ger mig lite hopp iallafall.
Svar på tråden Bortopererad visdomstand - nervskada?