Ni som födde förtidigt...
hur satte forlossningen igång?
hur satte forlossningen igång?
Hade iiiiinga förkänngar whatsoever. Vattnet gick när jag var uppe på toa på natten kl 2. En halvtimme senare kom värkarna med full kraft och 06.55 kom han ut med klocka.
Han dök förresten upp i v 33+3.
Nej, endast värmebädd. Han behövde heler ingen andningshjälp. Allt gick väldigt bra; vi behövde vara kvar på neonatalavdelningen i 18 dagar men det var mest för att se til att han ammade bra innan de släppte hem oss.
(Jag KAN stava; men min dator äter dubbelbokstäver. )
Med min första dotter gick bara helt plötsligt vattnet, var då i v.28.
Det kom mycket vatten. Nu i efterhand kan jag säga att det kändes precis som när vattnet gick med min andra dotter, och det var i v. 38+3.
Jag låg inne på förlossningen i tre veckor innan hon föddes med kejsarsnitt i v.31+1. Det bildas ju tack och lov nytt vatten hela tiden så hon mådde ok inne i magen. Men tillslut kunde dom inte stoppa värkarna längre o eftersom hon låg i säte blev det kejsarsnitt.
För min del knäppte det till i magen, sen kom värkarna på en gång. En halvtimme senare var Einar ute. Jag hade inte haft några känningar innan. Han är född i v 35+2.
min son är född i vecka 36, vaknade av "sammandragningar" som var förvånansvärt täta insåg efter nån timme att det nog inte var "sammandragningar" den här gången, 3 timmar senare föddes han. Fick 10/10 i poäng men det var lite dramatiskt ett tag...