• Ann 2008

När sova hela natten vid prematur???

Vår dotter föddes en månad tidigare pga havandeskapsförgiftning. Hon är nu snart 2 månader och ammas var 2-4 timme dygnet runt, sedan är hon vaken både natt och dag lite hur som helst. Många barn kan sova hela nätter när de är runt 3 månader, men undrar då hur det blir med ett prematurbarn. Jag läste någonstans att man skulle räkna från BF när det gäller sömn. På bvc sa de att en bebis kan klara att vara utan mat en hel natt när de väger runt 5-6kg. När började era prematurer att sova hela nätter?

• Svar på tråden När sova hela natten vid prematur???
  • Mickis74

När han var 3 månader. Han är född 5 veckor tidigt.

• pritt

Vår sov hela natten fr¨ån början, men då sondade vi henne innan hon vaknade hihi så hon lärde inte sig att vakna av hunger. Sen var det nog korrigerat 4-5 månader som vi började låta henne sova så länge hon kunde, bara stoppa om henne o vagga henne, då höll hon sig till 4, sen efter nån vecka sov hon till 6 på morron och somnade om till 9 efter en flaska då.
    Prov amed att låta henne sova utan o störa henne och se vad som händer! Det hjälper kanske o bara ge nappen och puffa om lite!

• Hemliga 72an

Sonen är född 8 veckor för tidigt och sov hela natten när han var 3 månader (1 månad korrigerat).

• Suskiv

De sover hela näter när de är mogna för det. En del sover hela nätter från 2 månaders ålder. En del är 2 år när de börjar sova hela nätter.

Och ja de överlever säkert utan mat på natten efter 5-6 kg. Precis som vi övelerver å att bara äta varannan dag. Det betyder inte att det är det bästa för varken dem eller oss.

• Ann 2008
    Suskiv skrev 2008-08-07 15:41:42 följande:
    De sover hela näter när de är mogna för det. En del sover hela nätter från 2 månaders ålder. En del är 2 år när de börjar sova hela nätter.Och ja de överlever säkert utan mat på natten efter 5-6 kg. Precis som vi övelerver å att bara äta varannan dag. Det betyder inte att det är det bästa för varken dem eller oss.
    Ehm..jo, det förstår jag med..Nu var det inte i mognads- eller överlevnadsynpunkt jag frågade..
  • MsBeauty

Min son sov hela natten vid 4-5 månader okorrigerat (1-2 mdr. korr.) Han är född 16 v. för tidigt.

• Discodivan

min son är född 7v tidigt och den enda skillnaden med allt mot hans 3 bröder är hans tal som varit senare

sömnen anser jag handla om vanor och "uppfostran" - jag e lat o förtappad så mina små får fortfarande välling iband på natten 2 o 4 år

• Elpida

Min lille kille sover 23.30-05.30 nu när han är 3 månader

• knäppisen

Du menar att de ska sova hela natten utan mat va ? För sova hela natten gjorde mina rätt tidigt, fast de vaknade och åt ett par gånger/natt.

Dottern var 7 mån drygt när hon slutade äta på natten (hon är född i v 33).
    Sonen slutade äta på natten när han var dryga året (född i v 29), men sover fortfarande inte hela nätter. Han är 2 år snart.

• Gul13

Vår dotter var 3 år när hon slutade äta på natten. Född i v 34+0.

• eeisor

Är nog väldigt olika detta med sömnen. Jag är så lyckligt lottad att min skrutt (född v28+2) började sova hela nätter när han var ungefär 5½ månad okorr, somnade då ca 21 och sov till 07. Han är nu snart 10 månader och har haft ett enda ynka bakslag sen dess. Håller alla tummar för att det inte ska ändra sig...

• oOrosamarängerOo

Min 5-mån tjej föddes 1mån förtidigt i v35 och hon började sova hela nätter vid 2mån ca 21-8.

• Jennjen

Min son född v34 började sova hela nätter utan mat när han var drygt 2år...min andre son född i v33 äter 1ggr/natt förtfarande
    (är 16månader)

• Proletariatet

Det är nog precis lika varierande som hos fullgångna barn.
    Dottern född i v.24+1 sov hela nätter från 5 månaders ålder (1månad korr.)
    Sonen född i v.35+1 sov visserligen åtta timmar inatt men det var nog ett undantag , i vanliga fall äter han 1-2 gånger per natt, han är 4 månader.

• cloudberry79
    Vi slutade väcka vidar när han var 2 månader korrigerat. Då sov han över ett nattmål, vägde under 4 kilo. Nu sover han hela nätter på eget initiativ, 7½ månad korr.
    LFG WOTLK
  • sofie och laura

leo sov hela natten ca 5 månader född 12 v för tidigt sen vid 4 månaders åldern då han fick rs virus efter det började han sova hela natten
    Nu idag 11 månader så sover han hela nätterna men min snart 3 åring vaknar då o då och är inte prematur

• mistryrose

Mina tjejer är födda sex veckor för tidigt och började sova hela natten vid 2-3 månader och vid fyra månader slutade de äta nattetid.

• Tvåbarnsmorsan

Min dottter är född 4 veckor för tidigt och började sova hela natten ( 23-06 ) när hon var 2,5 månad gammal!

Svar på tråden När sova hela natten vid prematur???