Inlägg från: Proletariatet |Visa alla inlägg
  • Proletariatet

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Bebbabus: Idag ringde jag återigen till dem, och jag fick samma besked, de skulle skicka kallelse till läkaren när han lagt in sitt schema efter semestern. Har läkare semester maj-augusti? :-S
    Hursomhelst skulle hon mejla sjukgymnasten också, så skulle hon ta ställning till ifall hon tyckte vi skulle komma eller inte.
    Så nu går man och längtar efter kallelser

• Proletariatet

Har ni ibland fått konstiga kommentarer gällande era barn?
    Jag sitter och tänker på vad min mammas kompis sa till mig efter att jag berättat vad Tyra vägde när hon föddes; "ja men tänk dig mig då, föda ur en 4 kilos klump!" Jag hade väl gjort vadsomhelst för att få en vaginal förlossning och en fyrakilos bebis! Jag kanske överreagerar, men jag tycker att det var himla okänsligt sagt, det inser väl vem som helst, att det inte är någon dans på rosor att få ett barn på 600 gram? Har ni varit med om liknande saker? Har ni haft svar på tal? Det har nämligen jag väldigt sällan, utan det kommer en stund senare, smarta saker man borde sagt.
    Hoppas alla haft en trevlig helg!

• Proletariatet

Lisa G: Jag tror det är barn födda före v.29+0

• Proletariatet

Mirre: De har sagt till oss att vi ska räkna med att Tyra kommer få glasögon, förra undersökningen var hon både närsynt och hade astigmatism (brytningsfel) men det var lika på båda ögonen och då behövdes tydligen inte glasögon, ännu.
    Men vad mycket ni har, vad jobbigt. Går det bra för honom med glasögonen?

Sjukgymnasten ringde oss igår så nu har vi äntligen fått en tid, den 21:a Ska bli skönt att få komma dit och se vad hon har att säga.

• Proletariatet

Och idag fick vi kallelse från barnmottagningen för ett-års kontroll 16 september (hon blir 2 i november). Det hjälper att vara påstridig

• Proletariatet

Ms Beauty: Precis samma problem hade vi med Tyra, jag kämpade så med att koka och purréa allt, men inget förutom gröten passade, jo vällingen förstås

Någon gång efter att hon fyllt ett började hon äta bättre, dock hellre burkar än min mat av någon konstig anledning.
    Nu äter hon vår mat och det funkar kanon. Hoppas det kommer gå bra för er

• Proletariatet

Basses mamma: Vad härligt med en så förstående läkare! Här är allt för dyrt (enligt dem) så T blev bara vaccinerad första året (när vi kom hem) mot RS. Skönt att andningen lät bra nu, men även att han klargjorde att det kan komma bli värre i vinter. Jag tycker om när de är ärliga.

Jag ringde och avbokade sjukgymnasttiden häromdagen, för helt plötsligt tar hon flera steg i taget och jag känner mig inte alls orolig över det längre

• Proletariatet

Välkommen Boppi! Roligt att höra att det gått så bra för er

Imorgon ska vi på Tyras mycket försenade 1-års kontroll (hon blir 2 i november), håll gärna tummarna för att överläkaren inser att vi behöver en inhalator.

• Proletariatet

VI FICK ÄNTLIGEN EN INHALATOR! Jag är så lycklig så det anar ni inte, till slut kan jag hjälpa henne när hon mår så dåligt utan att behöva dra med henne ut och iväg till sjukhus och väntrum och ännu mer sjuka människor

• Proletariatet
    boktok skrev 2008-09-15 22:12:43 följande:
    Jag håller tummarna för er! Mår ni bra annars? Själv så är jag förkyld och har varit hemma från jobbet, blir nog hemma imorgon också. E har haft förkylning + att han håller på att få fler tänder. Den lilla "skitungen" var tydligen så trött på sina föräldrar igår så när mormor/morfar kom hem så log han så rart mot dem och busade med dem sen. Sånt känns i hjärtat. Han är också så otroligt pappig nu. I början tyckte jag att det var roligt men nu så är jag ledsen. Jag tar honom på kvällarna men, då måste vi vara i hans rum för annars så går han till pappa på en gång. Nu förstår jag hur det var för Lars när han jobbade och E var hemma med mig.
    Tyra är inne på sin fjärde förkylningsvecka nu, de bara avlöser varandra.
    Hon är också jättepappig, det har hon varit sen jag hamnade på sjukhuset, det är skitjobbigt, men just därför har jag börjat hitta på saker med bara henne som att gå till simhallen och så, jag hoppas det ska hjälpa
  • Proletariatet

Basses mamma: Airomir skulle vi få, och pulmicort.

rosiee: Tyra har varit förkyld i fyra veckor nu :/ skitdrygt och direkt det verkar ge med sig kommer nån ny bakterie. Hon klättrar på väggarna här hemma nu, är ju van att få vara på öppna förskolan och hos kompisar.

Jag såg också programmet igår, även här brast det ordentligt och tårarna rann, framförallt när föräldrarna pratade där i början, det var ju precis så det var!
    Jag tror aldrig att man kommer se tillbaka på den tiden utan att känna sig tagen.

Läkaren skulle skicka remiss till pricktest, för han hade misstanke om att anledningen till att Tyra blir så dålig vid förkylningar kan vara att det ligger en allergi bakom-mot hundar. Jag känner mig helt förkrossad, men vet samtidigt att flera av era barn har liknande problem utan att ha hund i hemmet och hoppas innerligt att det inte beror på det.
    Det är svårt att veta hur man ska känna, skulle det vara det kanske hon mår bättre om vi omplacerar Asta, men nej, usch jag vill verkligen inte det.

• Proletariatet
    peterpani skrev 2008-09-21 12:48:09 följande:
    Hejsan AllaHar hittat hit igen efter en tokhektisk tid.Det är fortfarande mycket oro och mycket jobb med ett premisbarn har jag märkt. Isaac blir ju tre i januari men han pratar knappt än. Lillebror är nästan ikapp på det också. Viktkampen förlorade han för länge sedan.Mirre hur går det för Killian? De är ju jämngamla.Kramar C
    Kul att du hittat hit igen, tänk vad ni med äldre barn har betytt mycket för oss. (Såklart ni andra också, men framförallt de som var aktiva i tråden då Tyra föddes och man insåg att de kan klara sig).

Här har vi ju en i stort sett fullgången lillebror som snart är förbi lillasyster i vikt. Mindre än 3 kilo skiljer dem åt nu och han som just börjat med smakisar äter större portioner än vad hon gör.
  • Proletariatet

Full av förhoppning skrev 2008-09-21 10:47:47 följande:

Elias har åkt på en rejäl förkylning Han snorar och hostar och igår hade han lätta indragningar och var ansträngd i andningen..... tog fram nebunetten direkt och det var inte poppis kan jag säga... vi har ju kommit ifrån den Andningen är rätt lugn nu... framförallt när han sover, och han har ingen feber och han äter som han ska, men fy fasen vad jobbigt detta är.Känns som man går med andan i halsen hela tiden...
    Vad tråkigt att han är förkyld Hoppas det inte blir långvarigt!

Livsglädjen:En sån instruktionsbok vore inte helt fel
  • Proletariatet

Basses mamma: Bra att ni fick airomir så ni har det hemma om det blir jobbigt. För Tyra har det ju nästan bara kommit på kvällar och nätter och då vill man ju än mindre åka in.
    Tack själv måste jag säga, din historia höll upp hoppet för mig när jag blev inlagd med Eyvind i v.22. Tanken på att någon annan befunnit sig där och tagit sig ändå till v.26 kändes underbar.

• Proletariatet

Jättebra idé med en sån lista!
    Tänk att Killian bara är 10 månader äldre än Tyra!
    Jag hade fått för mig att han var nåt år äldre

• Proletariatet

Valters familj skrev 2008-09-26 11:31:10 följande:

Vad kul att se hur gamla barnen är!2 års intervall ungefär, tänk så stor skillnad det är när dem är små...sen helt plötsligt e dem tonåringar o de 2 åren är bortsuddade!O ännu äldre sen då...min man gick på högstadiet när jag börja skolan...Feber för Astrid inatt o idag...tacka den ena sprutan för det, hoppas det inte blir mer bara!Båda barnen sover middag här..underbara synkade barn!
    Ja, det är otroligt. Hihi, min man for runt på festivaler medan jag fortfarande hade nattblöja

Tråkigt med feber, det hade lillebror här också, även han fick en spruta igår. Skönt när de sover samtidigt! Här är det också lugnt för en stund, då maken tagit med sig Tyra ut på promenad med hunden. Tack för det fina inlägget i min gästbok!
  • Proletariatet

Valters familj skrev 2008-09-26 11:38:24 följande:

Förresten..det stora som hände för Astrid igår var att hon äntligen blev frisläppt från ögon, på 15e undersökningen tyckte de att det var utom fara!Nu slipper vi köra 20 mil för det en gång i veckan!O min tjej blir 5 månader idag...fira lite extra m äppelpaj som jag o store killen gjorde innan vilan!
    Men vad skönt att slippa det! 20 mil varje vecka? Vi har uppenbarligen tur som har 4 mil till sjukhuset.
  • Proletariatet

Hej alla! Är lite frånvarande eftersom vår dator har pajat. Tog körkort i förrgår och flyttar till ett hus som vi ska hyra nästa helg Tyra har fått influensavaccin, kors i taket.

• Proletariatet

Tack hörni Tog bilen och barnen och åkte till en kompis i borlänge idag, ska spendera helgen här, vilken frihet det är!

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11